Valve drar tillbaka Steam-stöd för framtida versioner av Linux Ubuntu

Permalänk
Melding Plague

Valve drar tillbaka Steam-stöd för framtida versioner av Linux Ubuntu

Att spela spel med operativsystemet Linux är i dagsläget ingen omöjlighet. För nästa version av den populära distributionen Ubuntu slopas dock 32-bitarsstöd, varför stöd för Steam försvinner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist att det inte finns några alternativ till windows för oss som inte vill köra mac

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Pinsamt att de har kvar 32-bitar i koden, 64-bitar tycker man ju borde vara standard sen typ 2007.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Det här är ju snarare dumbuntu som dumpar sitt stöd för steam och wine.

Skrivet av Esseboy:

Pinsamt att de har kvar 32-bitar i koden, 64-bitar tycker man ju borde vara standard sen typ 2007.

Nästan alla spel man vill spela är ju 32 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Pinsamt att de har kvar 32-bitar i koden, 64-bitar tycker man ju borde vara standard sen typ 2007.

Windows har massa legacy kod, det är inget konstigt alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Körde både Steam, och Borderlands 2, på Linux idag. Fungerade helt stabilt och utan trixande. Arch Linux. Tror inte Arch tar bort stöd för Steam.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hmm, vilken dist ska de då sikta på, tro? Lite egoistiskt hoppas jag bara Steam kommer att fungera på Solus ett par år till, vill verkligen inte till ett annat OS och är väldigt nöjd med hur väl Steam inkl Proton fungerar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Känner mig relativt obrydd ärligt talat.

Det är många år kvar med support för 1804 om man kör det, Debian kommer fortsätta, Arch kommer fortsätta, Solus, Pop, Mint, massor kommer fortsätta. Åtminstone längre än, och troligtvis länge nog tills en ny tillgänglig lösning/för alltid? Finns alltid en som kommer fortsätta ett tag. Även om flera distrubitioner har droppat installationer för 32bit och man inte kan köra det längre, tror jag inte det blir någon brist på distributioner som fortsatt framåt inte kommer ändra något.

Dessutom supportas 1404 i viss mån än idag, så även 1604, och 1804 kommer ha upp mot 10 år med betald support? Canonical kommer ju fortfarande behöva supporta 32bit bibliotek i massvis med år framöver. Om Steam's bibliotek eller vad rätt ord är behåller 1804 biblioteken möjligtivs i 1910 releasen, vad är egentligen skillnaden då? Är inte Steam beroende av något gammalt bibiliotek från 1404 tiden? Arch har "nativa runtime" som paket vad nu det innebär, även Solus har väl någon egen lösning där? Fortfarande 32bit antar jag men något skiljer ju.

Troligtvis har massvis med mjukvaror 32bit bibliotek som krav, tänker mest gamla tröga företag här egentligen? Tror det enda på min installation som är beroende av 32bit bibliotek är Steam, och någon gång per år Wine. Om Inget annat i ett brukligt operativsystem använder 32bit förutom några enstaka saker, kanske det är dags att gå vidare? Om det nu finns en lösning med kanske Flatpak eller Snap för äldre applikationer? Tråkigt med spel, men jag underhåller inte en distrubition så jag kan inte ens föreställa mig vad som krävs för att släppa och hålla det igång.

Om det är en börda så borde ingen betalt anställd tvingas stå ut med gammalt skit dagarna i ända. Visserligen är det så i många branscher, inom typ allt? Man försöker underhålla en del grejer långt efter vad som borde vara End-Of-Life support och där det bara Måste bytas tillslut. Men vad vet jag, det är åtminstone ingen panik eller dags för oro. Har inte Canonical halv pudlat nu dessutom och kommunicerat på ett annat vis? Dom släppte nyheten torsdag, fredagen skrevs det en massa. Inte varit mycket mer uppdaterad efter helgen.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Pinsamt att de har kvar 32-bitar i koden, 64-bitar tycker man ju borde vara standard sen typ 2007.

Om typ 10 år + kanske 64-bitar är standard i spel.
Hårdvaran är där, men mjukvaran.....No

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Man kan ju ana att det var därför Valve valde Debian som grund för Steam OS.

Å andra sidan finns det ju gott om alternativ för dem som vill ha kvar 32-bits för spelande:
Manjaro, OpenSUSE, Fedora, Debian, Steam OS, Solus (för att bara nämna ett fåtal) och troligtvis även Linux Mint och Pop!_OS.

Det är det fina med Linux ekosystem, alla alternativ som finns när någon simmar mot strömmen.
-Valet är ditt helt enkelt!

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Pinsamt att de har kvar 32-bitar i koden, 64-bitar tycker man ju borde vara standard sen typ 2007.

Handlar om spel som körs i 32-bitar.

Permalänk
Medlem

Trist, ännu en anledning att inte gå över till Linux

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Trist, ännu en anledning att inte gå över till Linux

Det gäller EN distribution, Ubuntu, det finns flera hundra. SÅ, nej, ingen anledning att inte köra Linux.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det gäller EN distribution, Ubuntu, det finns flera hundra. SÅ, nej, ingen anledning att inte köra Linux.

Det påståendet är lika extremt som mitt. Jo, Ubuntu har kanske den bästa out of box drivrutinsstöd där det mesta bara fungerar. Det finns gott om distributioner där det krävs en del handpåläggning, så för den gemene användaren som bara vill spela så är ubuntu och i förlängning ubuntu derivativen en rätt stor smäll

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vi gör det enda rätta. Lägg ner Steam också och gör spelen fristående från klienter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Brorsan installerade precis sims 4 på senaste pop OS (tror det är baserat på 19.04 Ubuntu) med lutris som fungerade väldigt bra. Om den fungerar med 19.10 och framåt får vi se men då borde i teorin man kunna köra det istället för stream.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Jag (test)kör sen en tid tillbaks Kubuntu 19.04 i dual boot med Windows 10 på ett sekundärt system. Antar att det lär gälla 19.10 också då jag förmodar att de olika buntu-distrona delar väldigt mycket kod även idag.

Möjligheterna att spela må ha ökat de senaste tio åren men chansen att jag skulle gå tillbaks till Linux är rätt liten. För mycket mjukvara som inte fungerar. Men helt klart kul att fippla lite när jag känner för det förstås.

Skrivet av HoboCop:

Det påståendet är lika extremt som mitt. Jo, Ubuntu har kanske den bästa out of box drivrutinsstöd där det mesta bara fungerar. Det finns gott om distributioner där det krävs en del handpåläggning, så för den gemene användaren som bara vill spela så är ubuntu och i förlängning ubuntu derivativen en rätt stor smäll

Jag är nog beredd att hålla med här. Ubuntu är inte en linuxdistribution som andra, den är gigantisk och den första som gjorde vanligt folk uppmärksam över att Linux faktiskt existerade. Första Ubuntu-släppet 2004 är en historisk milstolpe.

Vilken distro ska ta över Ubuntus roll här? Om man som Linux-fan vill att Linux-delen av datormarknaden ska växa måste en stor och stark aktör med en smidig lösning finnas för att dra användare. Få vill lägga ner timmar på att försöka få till något någorlunda som går på minuter, om ens det, i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det påståendet är lika extremt som mitt. Jo, Ubuntu har kanske den bästa out of box drivrutinsstöd där det mesta bara fungerar. Det finns gott om distributioner där det krävs en del handpåläggning, så för den gemene användaren som bara vill spela så är ubuntu och i förlängning ubuntu derivativen en rätt stor smäll

Ahh, beror nog på vad du ska göra om jag ska vara ärlig. Manjaro och Solus har definitivt bättre stöd/prestanda när det kommer till att spela än vad Ubuntu har, Solus är väldigt tacksamt ifall man kommer ifrån Windows bakgrund då det är extremt lätt att använda och saknar man inte AUR så är det ett givet val.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir när Apple lägger ner 32-bitarsstödet till hösten, ska steam sluta supporta MacOS då också? Tiden får utvisa vad som händer.

Ni som pratar om att det är spelen som är 32bit, det är faktiskt inte relevant. Steam-klienten borde gå att starta i en 64-bitarsmiljö till de fåtal 64-bitarsspel som finns. Men som det är nu åtminstone, så är steam-klienten fast i 32bit också.

Så primärt är det faktiskt steam, spelar ingen roll om det finns 64-bitsspel eller inte, då du behöver klienten för att kunna starta något alls.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det påståendet är lika extremt som mitt. Jo, Ubuntu har kanske den bästa out of box drivrutinsstöd där det mesta bara fungerar. Det finns gott om distributioner där det krävs en del handpåläggning, så för den gemene användaren som bara vill spela så är ubuntu och i förlängning ubuntu derivativen en rätt stor smäll

Jag behövde mer handpåläggning när jag körde Ubuntu. Arch Linux är den mest problemfria dist jag använt, och det finns en stor community om det ändå skulle behövas. Red Hat/Fedora liksom rena Debian kan vara krångligt, eftersom mycket som har med multimedia att göra är closed source och skeppas inte med disten. Då blir det mycket fixande.

Enda skillnaden till Ubuntus fördel är att det kanske är enklare att installera, men det är inte lättare att använda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag behövde mer handpåläggning när jag körde Ubuntu. Arch Linux är den mest problemfria dist jag använt, och det finns en stor community om det ändå skulle behövas.

Enda skillnaden till Ubuntus fördel är att det kanske är enklare att installera, men det är inte lättare att använda.

Vilken handpåläggning var du tvungen att göra? Jag installerade steamklienten via Ubuntu software och började spela.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vilken handpåläggning var du tvungen att göra? Jag installerade steamklienten via Ubuntu software och började spela.

Jag pratar inte om just Steam, jag pratar om generell användning. Ubuntu kan vara väldigt buggigt emellanåt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag (test)kör sen en tid tillbaks Kubuntu 19.04 i dual boot med Windows 10 på ett sekundärt system. Antar att det lär gälla 19.10 också då jag förmodar att de olika buntu-distrona delar väldigt mycket kod även idag.

Möjligheterna att spela må ha ökat de senaste tio åren men chansen att jag skulle gå tillbaks till Linux är rätt liten. För mycket mjukvara som inte fungerar. Men helt klart kul att fippla lite när jag känner för det förstås.

Jag är nog beredd att hålla med här. Ubuntu är inte en linuxdistribution som andra, den är gigantisk och den första som gjorde vanligt folk uppmärksam över att Linux faktiskt existerade. Första Ubuntu-släppet 2004 är en historisk milstolpe.

Vilken distro ska ta över Ubuntus roll här? Om man som Linux-fan vill att Linux-delen av datormarknaden ska växa måste en stor och stark aktör med en smidig lösning finnas för att dra användare. Få vill lägga ner timmar på att försöka få till något någorlunda som går på minuter, om ens det, i Windows.

Finns många distributioner som bara väntat på att få ta över stafettpinnen från Ubuntu, kanske får de sin chans nu iom. klavertramp som dessa.

Pop!_OS (Ubuntu derivat) är helt klart den distro som ligger närmast Ubuntu i utförandet och funktionalitet. Dessutom är det backat av ett någorlunda vettigt företag som sysslar med just hårdvara: https://system76.com/pop om nu det är så viktigt för framfarten.

När man testar dagens distros inser man att Ubuntu och anno 2004 ligger rätt långt tillbaka i tiden...

Edit: Bidrar med en länk till recension av Pop!_OS: https://www.youtube.com/watch?v=IGEoXH-zUyM
Skulle klart rekommendera ett prov istället för Ubuntu 19.04 om du vill spela.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Jag behövde mer handpåläggning när jag körde Ubuntu. Arch Linux är den mest problemfria dist jag använt, och det finns en stor community om det ändå skulle behövas. Red Hat/Fedora liksom rena Debian kan vara krångligt, eftersom mycket som har med multimedia att göra är closed source och skeppas inte med disten. Då blir det mycket fixande.

Enda skillnaden till Ubuntus fördel är att det kanske är enklare att installera, men det är inte lättare att använda.

Tvekar starkt på att den genomsnittlige användaren skulle tycka det är lättare att använda Arch än Ubuntu, det är en alldeles för stor inlärningströskel för de flesta

Permalänk
Medlem

Jag har sedan 3 månader börjat spela i Linux, de flesta spel ca 75% av mina Steamspel fungerar bra i Ubuntu och Manjaro!

Har inte kollat upp detta men handlar det inte om att stödet för kunna spela i steamspel i 32-bitars Linux tas bort bara, dvs kör man som vanligt 64-bitars så är allt som vanligt?

Låter mycke märkligt om dom skulle plocka bort stödet för Ubuntu 64-bitar även.

Manjaro (Arch Linux) är väl det Linux som fungerar bäst med steam gissar jag tillsammans med Ubuntu.

Det är ju ingen som spelar med 32-bitars os sedan länge även om enklare spel kanske någon kör på en äldre burk med 32-bitars os.. Och att fasa ut 32-bitars stödet har jag full förståelse för.

Valve har ju sitt Steam OS som bygger på Linux så detta är ju märkligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är väl bra att markera ibland.

@anon5930: Canonical har aldrig spelat den rollen, och det finns ingen kommersiell skrivbordsdistribution allt är community-distributioner.

Permalänk
Medlem

Låter som väldig märklig rubrik på denna nyheten. Är det Valves fel att Ubuntu slutar med 32bitars stöd ?
Eller har jag missat nått ?
Jag använder inte Linux så kunde inte bry mig mindre men tycker ändå det verkar konstigt när man läser innehållet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_E98:

Tvekar starkt på att den genomsnittlige användaren skulle tycka det är lättare att använda Arch än Ubuntu, det är en alldeles för stor inlärningströskel för de flesta

Definitivt svårare att installera, som sagt, men att använda finns ingenting som är svårare när det väl är installerat.

Som tur är finns det enkla installers för dom som tycker det är svårt, som tex Manjaro Linux precis som Ubuntu är en förenklad Debian. Och Mint är en förenklad Ubuntu ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har sedan 3 månader börjat spela i Linux, de flesta spel ca 75% av mina Steamspel fungerar bra i Ubuntu och Manjaro!

Har inte kollat upp detta men handlar det inte om att stödet för kunna spela i steamspel i 32-bitars Linux tas bort bara, dvs kör man som vanligt 64-bitars så är allt som vanligt?

Låter mycke märkligt om dom skulle plocka bort stödet för Ubuntu 64-bitar även.

Manjaro (Arch Linux) är väl det Linux som fungerar bäst med steam gissar jag tillsammans med Ubuntu.

Det är ju ingen som spelar med 32-bitars os sedan länge även om enklare spel kanske någon kör på en äldre burk med 32-bitars os.. Och att fasa ut 32-bitars stödet har jag full förståelse för.

Valve har ju sitt Steam OS som bygger på Linux så detta är ju märkligt.

Detta handlar inte om 32-bit vs 64-bit OS.
Det gäller 32-bit multilib/ multiarch paketen som gör det möjligt för 64-bits OS att köra 32-bits mjukvara.

OT Detta är ju att skjuta sig själv i foten för Ubuntu, fast det finns ju många andra distros som fortfarande har kvar stödet, så det blir väll en migrering för en del användare, som fortfarande vill kuna använda 32-bits mjukvara ex spel.
Manjaro är väll en dist som skulle kunna plocka upp endel kanske då de har väll nästan allt OOB, steam följer ju till och med i installationen.
Kör själv openSUSE Tumbleweed, som fortfarande har stöd för 32-bit multilib/ multiarch, inte hör något att det ska droppas där iaf.

Permalänk
Medlem

Canonical har gått ut med ett förtydligande.
https://t.co/xD05XC3Rhl

Dom kommer fortfarande ge stöd för nödvändiga 32.bitars paket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)