Asus släpper Prime A320I-K – Mini ITX till AMD Ryzen för 700 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Prime A320I-K – Mini ITX till AMD Ryzen för 700 kronor

Kort innan lanseringen av Ryzen 3000-serien släpper Asus ett prispressat Mini ITX-moderkort för AMD. Valet av styrkrets begränsar dock processorstödet till äldre generationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Värt att betona är att AMD officiellt gått ut med att styrkretsen A320 inte får stöd för Ryzen 3000-serien, vilket innebär att Asus Prime A320I-K endast kan paras ihop med Ryzen 2000, Ryzen 1000 och äldre processorer i A-serien." släpptes det inte moderkort som gjorde det möjligt att överklocka icke K modeller från Intel mot Intels vilja för några år sedan? Asus kanske släpper stöd bara att det inte blir officiellt från AMD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt och köra som liten server med 3000-serien men icke då...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@Jacob i morse ang samma moderkort:
[9:18 AM] Jacob Hugosson: Släpper Mini ITX för peanuts utan kompatibilitet med processorer som lanseras om knappt två veckor. Rimligt.

@Jacob nu:
Nyheter åt folket!

Jag gillar't!

Permalänk
Medlem

Känns lätt menlöst att släppa ett Am4 moderkort som saknar stöd för ryzen 3000 serien 2 veckor innan den lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

Perfekt med en 2200g åt ungarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om dom ger stöd för APUerna i 3000-serien. Då dom baseras på Zen+.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Penguin:

@Jacob i morse ang samma moderkort:
[9:18 AM] Jacob Hugosson: Släpper Mini ITX för peanuts utan kompatibilitet med processorer som lanseras om knappt två veckor. Rimligt.

@Jacob nu:
Nyheter åt folket!

Jag gillar't!

Det ena motsäger väl inte det andra? Tyckte det var nyhetsvärt och inte minst för att belysa det faktum att moderkortet inte kommer fungera med nästa generations processorer som släpps om två veckor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Troligen för en marknad som inte är riktad mot Sverige....

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Känns lätt menlöst att släppa ett Am4 moderkort som saknar stöd för ryzen 3000 serien 2 veckor innan den lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Aningens långsökt kanske, men just den här typen av produkt skulle ju faktiskt kunna få folk att uppgradera sina system, då man får en anledning att semi-pensionera sin gamla CPU på en billig mini-ITX-bräda?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Tror att de kan sälja en del till folk som vill uppgradera sina processorer i huvudburkarna och göra HTPC av den förra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med A320?
Hade de valt A300 hade de sluppit sätta dit något chip alls och fått snabbare PCIe och stöd för vilken processor som helst (då det är processorn som är chipset)

Det enda skälet är väl förvirring med APU'er som 3400G som kanske exponerar färre PCIe utåt och inte blir kompatibelt med alla grafikkort?
Jag spekulerar i att en vanlig ryzen funkar med A300 och ett x16 grafikkort, men en APU-variant inte gör det?

Men det är ju klart att allt är bättre med chipset, särskilt såna som behöver fläktkylas - även om 99% bara har ett grafikkort och inget annat inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Tror att de kan sälja en del till folk som vill uppgradera sina processorer i huvudburkarna och göra HTPC av den förra.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tanke, har lösa planer på att inte sälja min 1700 utan slänga in den i ett litet chassi (eller något större och kyla den passivt) och köra som htpc/mediaserver hemma), då skulle ett sådant här moderkort vara perfekt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet med moderkortet. AMD vill kanske göra sig av mig kretsarna och "slumpar" ut dem vilket gör att detta moderkortet blir så billigt.

Det finns ju knappast brist på kort som klarar av ryzen 3000-serien.

Detta kortet kommer att kosta (som jag tolkar det) hälften så mycket som de mini-itx-kort som finns på marknaden idag. Perfekt för att bygga htpc eller mini-server där hemma med sin förra processor eller hitta en ryzen 1000 eller ryzen 2000-processor billig, antingen ny eller begagnad.

Ser helt klart att det kan finnas en marknad. Speciellt med det priset. Hade kortet kostat ~1500 kr och uppåt som alla andra AM4 mini-itx moderkort så hade det varit något helt annat....

Jag har inget behov av en HTPC men hade jag haft hade detta kunnat vara en stark kandidat.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med att sätta ihop datorer är att det är ofta ett misstag att snålla på Moderkort, Nätaggregat, CPU-Kylare, och bara köpa bra processor och grafikkort.
Det är oftast vad de snållar med i färdygg bygge och jag har gjort det misstaget själv flera gånger när jag var yngre.
Men om de bjuder på en lång garanti och att man inte leker med grejer i biosen det är kanske värt för den som är begränsad angående budget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Skulle vara intressant om dom ger stöd för APUerna i 3000-serien. Då dom baseras på Zen+.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här. Sen är jag nog också en marknad för den här i kombination med 2200g/2400g i en liten och billig htpc.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite sugen på att bygga en till mindre burk åt barnen....lol...

Synd på 3000 stödet dock, men funderar lite på en 2600 till och bara kränga iväg koderna.

Permalänk
Medlem

A320 borde inte kosta mer än 500:- max.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Min erfarenhet med att sätta ihop datorer är att det är ofta ett misstag att snålla på Moderkort, Nätaggregat, CPU-Kylare, och bara köpa bra processor och grafikkort.
Det är oftast vad de snållar med i färdygg bygge och jag har gjort det misstaget själv flera gånger när jag var yngre.
Men om de bjuder på en lång garanti och att man inte leker med grejer i biosen det är kanske värt för den som är begränsad angående budget.

Vill man snåla i hela bygget så vill man förmodligen snåla med moderkortet också. Ibland behöver datorn in vara så "top of the line". Det kanske ska byggas en enkel htpc, hemmaserver eller en första liten kompakt dator till ungarna där de kan spela roblox och minecraft. Ett mini-itx-kort, något litet och trevligt chassi och lite komponenter som blivit över från pappas förra bygge kan utan problem lösa den uppgiften.

Idag finns mini-itx kort för am4 från typ 1500kr. Om du har en gammal ryzen 1600, ett gtx 560ti och en 120gb random ssd-disk liggande hemma som du vill bygga dator till barnen med så tycker jag att ett moderkort frö 700kr känns mer logiskt än ett för 1500-2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Värt att betona är att AMD officiellt gått ut med att styrkretsen A320 inte får stöd för Ryzen 3000-serien, vilket innebär att Asus Prime A320I-K endast kan paras ihop med Ryzen 2000, Ryzen 1000 och äldre processorer i A-serien." släpptes det inte moderkort som gjorde det möjligt att överklocka icke K modeller från Intel mot Intels vilja för några år sedan? Asus kanske släpper stöd bara att det inte blir officiellt från AMD.

Z170 och vissa H170 och B150 moderkort innan intel gick ut och ändrade sig så kunde man överklocka icke k-processorer.
Mitt gamla msi b150 har möjlighet att ändra bclk på moderkortet.
Finns även en sida (der8auers tror jag) med bios för detta.

https://overclocking.guide/category/intel-oc-guides/skylake-n...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Känns lätt menlöst att släppa ett Am4 moderkort som saknar stöd för ryzen 3000 serien 2 veckor innan den lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

De kanske släpper lite sådant här och skjuter upp ryzen 3000 lanseringen?

Permalänk
Medlem

Poängen är väl att alla som vill uppgradera sin gamla Ryzen 1000 / 2000 till en 3000 modell nu erbjuds ett billigt sätt att återanvända den gamla prollen i ett htpc bygge.

Låter faktiskt som ett fullt rimligt marknadsscenario som kan ge ett och annat köp.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

jag har en kontorsdator med a320 och apu 2400g... jag tror denna kommer klara av 3400g... (den är ju en zen+ cpu med inbyggd grafikdel)... kanske bios uppgradering krävs men den är ju nytt moderkort så det kanske inte behövs...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Tänkte först, konstigt val av styrkrets.
Men, kanske har de en del liggande styrkretsar kvar som de tror de inte kommer använda på större moderkort, ser framför sig att folk uppgraderar sina äldre Ryzenburkar och således får en CPU "över" ich släpper ett litet kort så folk kan använda dessa och bygga en liten kompakt extra dator/htpc/emulation station? I så fall var det kanske inte så "dumt" som jag initialt tänkte

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Vill man snåla i hela bygget så vill man förmodligen snåla med moderkortet också. Ibland behöver datorn in vara så "top of the line". Det kanske ska byggas en enkel htpc, hemmaserver eller en första liten kompakt dator till ungarna där de kan spela roblox och minecraft. Ett mini-itx-kort, något litet och trevligt chassi och lite komponenter som blivit över från pappas förra bygge kan utan problem lösa den uppgiften.

Idag finns mini-itx kort för am4 från typ 1500kr. Om du har en gammal ryzen 1600, ett gtx 560ti och en 120gb random ssd-disk liggande hemma som du vill bygga dator till barnen med så tycker jag att ett moderkort frö 700kr känns mer logiskt än ett för 1500-2000kr.

Du har nog rätt. Jag tänkte inte på när hela bygget ska vara billigt!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Som surfdator duger det nog bra med en APU och snabba RAM i en liten låda.
Kan nog sälja som smör till skolor och kommunala inrättningar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Känns lätt menlöst att släppa ett Am4 moderkort som saknar stöd för ryzen 3000 serien 2 veckor innan den lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror dom tänker att nu när alla som uppgraderar till 3000-serien får en processor över så blir detta moderkort perfekt för den som vill bygga en liten dator till... dessutom funkar det ju inte för den som bygger nytt med 3000-serien, så dessa måste köpa ett dyrare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag ser inte problemet med moderkortet. AMD vill kanske göra sig av mig kretsarna och "slumpar" ut dem vilket gör att detta moderkortet blir så billigt.

Det finns ju knappast brist på kort som klarar av ryzen 3000-serien.

Detta kortet kommer att kosta (som jag tolkar det) hälften så mycket som de mini-itx-kort som finns på marknaden idag. Perfekt för att bygga htpc eller mini-server där hemma med sin förra processor eller hitta en ryzen 1000 eller ryzen 2000-processor billig, antingen ny eller begagnad.

Ser helt klart att det kan finnas en marknad. Speciellt med det priset. Hade kortet kostat ~1500 kr och uppåt som alla andra AM4 mini-itx moderkort så hade det varit något helt annat....

Jag har inget behov av en HTPC men hade jag haft hade detta kunnat vara en stark kandidat.

Något att tänka på med APU är vilken HDMI kortet har och detta har tyvärr 1.4 vilket inte stöder uhd i 60Hz. Blev en dealbreaker för mig när jag letade mitx tidigare och tog ett med 2.0 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

A320 borde inte kosta mer än 500:- max.

Man får ju ta med i beräkningen att det rör sig om ett mini-Itx-kort och då tycker jag inte att prislappen är så hög längre. Inte fantastisk, men samtidigt inte helt galen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lhugo: 700kr... not great, not terrible

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P