Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Hur funkar "Webblager"

Hur funkar "Webblager"

Jag undrar hur Inets "webblager" funkar.
Jag lade en hämtas-i-butik order på en datorlåda + lite kringutrustning, detta var en NZXT H400 (ej "i" modellen), denna landade efter lite olika datum på den 15:e augusti, det är nästan två månaders leverans.

Hur kan det ta nästan två månader att leverera en låda från punkt A till punkt B i Sverige 2019?
Vart ligget detta lager?
Kan jag åka och hämta den själv?
Finns det verkligen en fysisk produkt bakom siffran i "lagerstatus"?

Jag tog givetvis bort ordern på "min sida" hos Inet och lade en ny på en Meshify C Mini, denna skulle dyka upp den 25:e på Ringön, men nu uppdateras även denna till senare datum.

Jag har funderat på att ringa och fråga vilken m-atx låda med fönster dom kan få hem snabbast men jag tvivlar på att dom kan svara på det.
Jag vill inte slösa Inets eller min egen tid med att lägga nya ordrar, vilket jag måste för dom har inga fysiska lådor (som jag kan tänka mig att köpa) i butikerna.

Dold text
Senast redigerat 2019-06-24 11:33: stavfel, produktnamn

Jag råkade ut för något liknande, 46st i lager, skickas 4 juli? beställde idag det gick dock att lösa så jag får min beställning tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att något måste ha gått fel. För mig är grön status på Webblager att något finns i lager för omedelbar leverans.

@ziltharon: Jo, jag funderar på att åka ner till Ringön idag och kolla vad man kan få hem snabbt, tyvärr är deras sommarkampanjer riktigt billiga men "ej i butik" så vi får se vad kristallkulan säger om lådorna.

@Mocka: Exakt, men "problemet" är ju att siffran uppdateras, så någon kontoll över produkterna finns det ju.
Jag vet inte, jag är bara fundersam.

@twallden: Är inte själva vitsen med hämta-i-butik att varan ska finnas i butiken annars så är det bra mycket smidigare att välja något annat alternativ? Så vad får du för leveranstid om du väljer att du vill ha dina saker levererat hem istället för att du ska ha det till butik? För jag tror nämligen att du kommer få dina saker betydligt fortare om du väljer något att alternativ än just hämta-i-butik när varorna inte finns i butik.

Är du helt säker på att det är din låda som gör att det blev den datumen då så det inte är någon av din "kringutrustning" som fixade det? För om jag väljer enbart din NZXT låda så kan jag få den hemlevererad till min dörr imorgon.

Senast redigerat 2019-06-24 11:56

Det varierar har jag märkt. Vissa butikers "lager" = deras leverantörers lager = varierande extra väntetid på minst några dagar, men så har det inte varit med Inet tidigare så frågan är vad det beror på i detta fall?

Ptja, har du testat att ringa dem och lyssna? Kan ju vara fel på lagersaldot, eller så har de samarbete med någon annat webblager och infon därifrån kanske inte stämmer. Inet har väl knappast samma jättelager som Komplett tänker jag.

@ToddTheOdd: Det är mycket möjligt att det är så, det låter vettigt när du säger det, jag får testa.
Problemet med det är ju att jag måste betala innan och om jag skulle få en leveranstid på en produkt som tar 2 månader (efter att jag har betalat) så har vi ett nytt problem, då måste pengar föras tillbaka för det finns inte an chans att jag väntar två månader på något som "finns i lager".

@trickeh2k: Nej, men jag kommer att åka ner idag eller imorgon då jag ändå har ärenden att göra.

Skrivet av twallden:

@Mocka: Exakt, men "problemet" är ju att siffran uppdateras, så någon kontoll över produkterna finns det ju.
Jag vet inte, jag är bara fundersam.

Varför valde du hämta i butik istället för leverans hem? Hursomhelst hade jag ringt och frågat vad som kan ha skett. De har väl någon form av specialtransporter till butik från lager och något måste ju ha hänt med den. Huvudlagret har jag för mig ligger någonstans i Sisjön men tror inte man kan hämta där.

Skrivet av backfeed:

Det varierar har jag märkt. Vissa butikers "lager" = deras leverantörers lager = varierande extra väntetid på minst några dagar, men så har det inte varit med Inet tidigare så frågan är vad det beror på i detta fall?

Webbis är ju bra där då de har ett separat lagersaldo för sin leverantör och då förutsätter man att det kommer att ta lite längre tid.

@twallden: Jag kan som sagt var få den hemlevererad till min dörr imorgon mellan 18-22. Om jag enbart väljer den lådan. Gratis är det också Så ta du och kolla upp vad det är för problem med din order för jag tror nämligen att det inte är den lådan som är problemet.

@ToddTheOdd: Jag får göra det, tack för ditt svar.
@Mocka: Skrev ett av svaren oven, men en annan är att jag tänkte att dom fraktar väl saker dagligen till sina butiker så det borde ju gå snabbare än att blanda in posten/DHL med att skicka hem till mig.
Sedan må jag vara gammalmodig, jag är mer en köpa-i-butik kille, för det här med att beställa/leverera är jäkligt jobbigt om det skulle gå fel.

Senast redigerat 2019-06-24 12:11
Skrivet av twallden:

Jag undrar hur Inets "webblager" funkar.
Jag lade en hämtas-i-butik order på en datorlåda + lite kringutrustning, detta var en NZXT H400 (ej "i" modellen), denna landade efter lite olika datum på den 15:e augusti, det är nästan två månaders leverans.

Hur kan det ta nästan två månader att leverera en låda från punkt A till punkt B i Sverige 2019?
Vart ligget detta lager?
Kan jag åka och hämta den själv?
Finns det verkligen en fysisk produkt bakom siffran i "lagerstatus"?

Jag tog givetvis bort ordern på "min sida" hos Inet och lade en ny på en Meshify C Mini, denna skulle dyka upp den 25:e på Ringön, men nu uppdateras även denna till senare datum.

Jag har funderat på att ringa och fråga vilken m-atx låda med fönster dom kan få hem snabbast men jag tvivlar på att dom kan svara på det.
Jag vill inte slösa Inets eller min egen tid med att lägga nya ordrar, vilket jag måste för dom har inga fysiska lådor (som jag kan tänka mig att köpa) i butikerna.

Dold text

Hej Twallden,

Vi har tagit vidare denna informationen till vår systemavdelning, och det visade sig att datumet visades felaktigt i en viss situation som uppstod när en beställning gjordes till en butik.

Vi ber om ursäkt över detta, och vår systemavdelning har varit på detta under dagen så det ska vara åtgärdat inom kort.

Vanligtvis så tar det ca 1-2 arbetsdagar från att varan finns i webblagret till att den kommer ut till butiken, och då får du ett SMS så fort det sker.

Vänligen,

@Inet: Jag misstänkte att det var något sådant, jag blev bara så avskräckt när jag såg 15:e Augusti på en produkt som finns i lager.
Tack så hjärtligt för svaret.
Jag tittar förbi imorgon så löser vi allt, jag har ändå en SSD att hämta ut.