Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur ser mjukvarustödet ut för RPi 4 idagsläget? Jag köpte min vid lanseringen men dåligt stöd inledningsvis och sedan tidsbrist har gjort att den blivit liggandes.

Hur står sig de Kodi-baserade lösningarna sig nu idag?

Skickades från m.sweclockers.com

gentoo är i särklass bäst på 64bit https://github.com/sakaki-/gentoo-on-rpi-64bit
Jag testade detta på rpi3 och det funkar utmärkt och nu funkar det även på Rpi4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur står sig de Kodi-baserade lösningarna sig nu idag?
Skickades från m.sweclockers.com

LibreELEC (Kodi 18.4) https://libreelec.tv/2019/09/libreelec-leia-9-2-beta1/ funkar utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Happ, så föll man till föga och skaffade 4GB-varianten. Tänkte väl egentligen ha väntat tills den föll i pris eller reades ut, men kunde inte hålla mig. Dessutom frigör det en Pi3 att köra Octoprint på, så vad fan...

Tänkte uppgradera emulatorboxen med Lakka, dvs den kommer få jobba. Finns det någon passivkyld lösning (läs: aluminium, chassit i sig fungerar som kylfläns) som fungerar med Pi4 utan throttling vid kontinuerlig full last, eller är det nån variant med fläkt som gäller?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: En bra början kan vara att du tar och läser de 2 sista sidorna i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@kaput: En bra början kan vara att du tar och läser de 2 sista sidorna i den här tråden.

Sökte ett betydligt mer definitivt svar på min tämligen specifika fråga än det spekulativa snack som finns i tråden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Permalänk
Snusfri

Tänkte ha min RPI4 som mediaspelare men eftersom det tar tid innan 4K HDR hevc fungerar så köpte jag en Odroid N2 för det ändamålet istället.

Min paj har blivit liggandes så tänkte börja använda den som webbserver istället, men det verkar gå trögt på serverdistro fronten med.

Har 4GB versionen så vill kunna utnyttja allt ram, har det kommit någon dist man kan ha missat månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänkte ha min RPI4 som mediaspelare men eftersom det tar tid innan 4K HDR hevc fungerar så köpte jag en Odroid N2 för det ändamålet istället.

Min paj har blivit liggandes så tänkte börja använda den som webbserver istället, men det verkar gå trögt på serverdistro fronten med.

Har 4GB versionen så vill kunna utnyttja allt ram, har det kommit någon dist man kan ha missat månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för fel på Raspbian Buster Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Sökte ett betydligt mer definitivt svar på min tämligen specifika fråga än det spekulativa snack som finns i tråden.

Mig veterligen finns det två alternativ
https://www.webhallen.com/se/product/307297-FLIRC-Raspberry-P...
https://www.webhallen.com/se/product/304557-KKSB-Raspberry-Pi...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mordekai:

Vad är det för fel på Raspbian Buster Lite?

Såg att den fanns nu, så ska testa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänkte ha min RPI4 som mediaspelare men eftersom det tar tid innan 4K HDR hevc fungerar så köpte jag en Odroid N2 för det ändamålet istället.

Min paj har blivit liggandes så tänkte börja använda den som webbserver istället, men det verkar gå trögt på serverdistro fronten med.

Har 4GB versionen så vill kunna utnyttja allt ram, har det kommit någon dist man kan ha missat månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Läs mitt svar ovan. Du skall köra gentoo! Raspberry 64 bit är speciellt lämplig som server eftersom grafikprocessorn bara lär vara 32-bit!

Permalänk
Medlem

Ah, tack, får undersöka dem när jag har lite vettigare uppkoppling

Är det förresten bara jag, eller tar de fruktansvärt bra betalt för de där chassina? Ebayade hem väldigt snarlika chassin för Pi2 och 3 för några tior när det begav sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Läste på lite om odroid n2, och det fick bli en sådan direkt istället för rpi4.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Jag har kört Linux som primärt OS i över ett decennium

Men så fort jag ska göra något i Windows numera blir jag bara frustrerad över hur mycket information som döljs bakom "vänta", "okänt fel" eller någon kryptisk grafik.

Låter som det var ett decennium du körde Windows också Labbade runt lite med min pi 4 och olika varianter. Slutade med Raspian ändå, Mint hade varit trevligt med det gick seg. Kodi laggade innan den överklockades till 1,75ghz. Har inte lyckats få in spotify än. Funkar fint som köksmaskin Hade behövt något smutt trådlöst tangentbord också, den hittar inte min logitech mottagare men musen funkar ändå.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Låter som det var ett decennium du körde Windows också

Tyvärr behöver jag fortfarande Windows i en virtuell maskin för en del proprietär mjukvara. Windows 10 är ju värst hittills med sina stjälpsamma meddelanden och lyckas ofta uppgradera sönder sig själv. Det är på nivån att jag numera alltid har någorlunda uppdaterat installationsmedia nära tillhands.

Skrivet av lindahl85:

Labbade runt lite med min pi 4 och olika varianter. Slutade med Raspian ändå, Mint hade varit trevligt med det gick seg. Kodi laggade innan den överklockades till 1,75ghz. Har inte lyckats få in spotify än. Funkar fint som köksmaskin Hade behövt något smutt trådlöst tangentbord också, den hittar inte min logitech mottagare men musen funkar ändå.

https://i.imgur.com/hRddBNR.jpg

Jag gjorde ett experiment förra veckan och installerade Enlightenment ovanpå Raspbian Lite. Allt flyter på fint och med lite tweakande kan jag nu spela 1080p från YouTube i Chromium utan framedrops (med undantag för några enstaka när spelarkontrollerna visas). Kodi fungerar också bra och går att starta från menyn, flyter på bra den också. Har inte ens överklockat den än. Känns så mycket snabbare än Raspbian med standardmiljön, antagligen för att Enlightenment är accelererat genom OpenGL.

Rekommenderas varmt, men tar lite tid att pilla ihop. Kan nog skriva ihop lite snabba instruktioner senare om du vill.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt nöjd med nya hallonet.
kör min rpi4 i 2100mhz med denna lilla fläkt. https://www.webhallen.com/se/product/305506-Pimoroni-Raspberr...
Äntligen en pi som känns lite rapp! Kör raspbian.
N64 spelen lirar bra också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börjat fundera på ett projekt.
Har en äldre bil utan blåtand, men den har en jäkla massa saker som tv, DVD, CD växlare mm.
Tänkte bygga en ny media enhet, vill ha google Maps, Spotify men främst högtalartelefon med mina kontakter etc.
Min bil har en aux in, så jag kommer få ljud via högtalarna.
Finns mikrofoner på usb till raspi.
MEN, det jag inte blir klok på är:
Om jag vill ringa/styra telefonen för samtal från den enheten jag tänkt bygga (dvs ringa, se kontaktuppgifter osv) hur fasen får jag det att lira. Eller är det bara en blåtandsdongel till Raspberry sen är allt lugnt, lite trög känner jag men får inte ihop hur det lirar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Texten?

Jag har en Pi 4 med 2 GB .
Minnet har texten 9GD77.
Vad kan ni se som har 1 GB och 4 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag har en Pi 4 med 2 GB .
Minnet har texten 9GD77.
Vad kan ni se som har 1 GB och 4 GB?

Min 4GB har 9HD77, men det är väl den andra raden som visar mängden minne och där har jag D9WHV.

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=243546#p14...

Permalänk
Medlem

När kommer stöd för Ubuntu, Wine/playonLinux till rpi 4?
Som det verkar funkar Ubuntu server, raspbian och någon till där..

Ändrade lite
Skickades från m.sweclockers.com

Och tack för feedback

Permalänk
Medlem

Kan man köra windows och VMHorizon på den?
Eller vmhorizon via annat os?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Kan man köra windows och VMHorizon på den?
Eller vmhorizon via annat os?

Skickades från m.sweclockers.com

Windows 10 IoT Core går att använda på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kert86:

När kommer stöd för Ubuntu, Wine och play on linux till rpi 4?
Som det verkar funkar Ubuntu server, raspbian och någon till där..

Skickades från m.sweclockers.com

Wine/PlayOnLinux är väl helt ointressant? Raspberry = Arm. Windows = x86-amd64. Det är olika processor arkitekturer, det fungerar inte. Wine översätter Windows instruktioner till Linux, Wine emulerar inte en helt processor arkitektur, Wine låter dig köra Windows mjukvara på Linux. Exagear hade en produkt där man använde qemu tror jag för att kunna köra x86 program, där var det ju några som fick Diablo2 att fungera, men dom har lagt ner och det finns inte direkt något bra alternativt vad jag vet. Sen lär det vara horribelt trött också.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av kaput:

Happ, så föll man till föga och skaffade 4GB-varianten. Tänkte väl egentligen ha väntat tills den föll i pris eller reades ut, men kunde inte hålla mig. Dessutom frigör det en Pi3 att köra Octoprint på, så vad fan...

Tänkte uppgradera emulatorboxen med Lakka, dvs den kommer få jobba. Finns det någon passivkyld lösning (läs: aluminium, chassit i sig fungerar som kylfläns) som fungerar med Pi4 utan throttling vid kontinuerlig full last, eller är det nån variant med fläkt som gäller?

Det ser ut som om 4 GB varianten är slutsåld.
Om det blir rea så gäller det nog 1 GB och 2 GB....

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att byta ut min HTPC (den undre i sign). Ganska dåligt insatt i vad som gäller nu för tiden.

Har egentligen inga jättehöga krav, 75% av användandet kommer vara netflix/viaplay/SVTplay, 10% kodi från någon form av nätverkshårddisk med 1080p, äger i dagsläget ingen 4k TV. Men ingen nackdel om den klarar att spela upp 4K, för att framtidssäkra. Och 10% musiklyssning. Spotify är ett måste och gärna möjlighet till någon spelare som klarar FLAC över nätverk. 5% slösurf på forum och dylikt, så tangentbord och mus är också ett krav.

Duger en Pi till dessa önskemål?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av MrBjud:

Går i tankarna att byta ut min HTPC (den undre i sign). Ganska dåligt insatt i vad som gäller nu för tiden.

Har egentligen inga jättehöga krav, 75% av användandet kommer vara netflix/viaplay/SVTplay, 10% kodi från någon form av nätverkshårddisk med 1080p, äger i dagsläget ingen 4k TV. Men ingen nackdel om den klarar att spela upp 4K, för att framtidssäkra. Och 10% musiklyssning. Spotify är ett måste och gärna möjlighet till någon spelare som klarar FLAC över nätverk. 5% slösurf på forum och dylikt, så tangentbord och mus är också ett krav.

Duger en Pi till dessa önskemål?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppspelning i 4k ska inte vara några problem.
Netflix ska tydligen funka nu, har inte testat det själv men vet att det inte har funkat tidigare.
Däremot Viaplay och SVTplay vet jag inte hur det funkar. Antar att det beror på webläsaren och ev. kompabilitet med Linux. Viaplay ska ju använda Silverlight vilket det har varit problem med tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Går i tankarna att byta ut min HTPC (den undre i sign). Ganska dåligt insatt i vad som gäller nu för tiden.

Har egentligen inga jättehöga krav, 75% av användandet kommer vara netflix/viaplay/SVTplay, 10% kodi från någon form av nätverkshårddisk med 1080p, äger i dagsläget ingen 4k TV. Men ingen nackdel om den klarar att spela upp 4K, för att framtidssäkra. Och 10% musiklyssning. Spotify är ett måste och gärna möjlighet till någon spelare som klarar FLAC över nätverk. 5% slösurf på forum och dylikt, så tangentbord och mus är också ett krav.

Duger en Pi till dessa önskemål?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PuMaH:

Uppspelning i 4k ska inte vara några problem.
Netflix ska tydligen funka nu, har inte testat det själv men vet att det inte har funkat tidigare.
Däremot Viaplay och SVTplay vet jag inte hur det funkar. Antar att det beror på webläsaren och ev. kompabilitet med Linux. Viaplay ska ju använda Silverlight vilket det har varit problem med tidigare.

Finns en mycket välfungerande plugin för SVT Play till Kodi. Har inte testat själv, men är väldigt säker på att jag sett en Via Play-plugin i repositoryt också.

Det stora problemet jag ser med Pi4 som HTPC idag (kör en själv med LibreELEC) är att det inte verkar finnas driverstöd för h.265-hårdvaruacceleration ännu, åtminstone inte i Kodi-distar typ LibreELEC och OSMC. Visst, man kan ju argumentera att man bör fatta beslut efter vad som finns, och inte vad som eventuellt kommer finnas i framtiden, men givet hur det såg ut med den saken när Pi 2 var ny, så vågar jag nästa anta att det bara är en tidsfråga. Om ett halvår finns det, typ.

Har inte kört i 4k, men ytterligare ett antagande är att man måste ha hårdvaruaccelererad h.265-avkodning för att det ska funka.

Ytterligare en grej jag tror är en driverfråga är att Kodis/LibreELECs interface är ganska trött på Pi4, tröttare än på Pi3, och det i 1080p. Det kan förmodligen vara olidligt trött i 4k, kan vara värt att göra lite research i om man tänkt köra så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@MrBjud: En Pi4 bör klara det och LibreELEC (Kodi) har massor av addons, Netflix ska funka (har inte testat själv), dryga dussinet svenska Playkanaler finns i Retrospect (https://github.com/retrospect-addon/plugin.video.retrospect).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite då jag tycker det är onödigt att skapa en helt ny tråd på ämnet.

Nybörjare när det kommer till Linux. Har försökt att fixa en statisk ip adress till min pi4 den senaste timmen för att pilla lite med ssh och kanske fixa en plex server, men får det inte att fungera..

Har kollat guider på youtube och alla säger i stort sett samma sak: att det bara är att gå in i sudo nano /etc/dhcpcd.config och ändra till en statisk ip med ett fåtal commands. har följt det till punkt och prickar flera gånger samt försökt att starta om routern för att tvinga en refresh men varje gång jag rebootar pi:en och går in i ifconfig så står den gamla ip-adressen där. Har även testat med både trådad och trådlös anslutning samt med eller utan /24 i slutet av den statiska ip-adressen.

Har Telia fiber. Men det ska väl inte vara nått hinder för att få det att funka? Rådgivning vore guld!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|