Permalänk
Medlem

Någon 4k OLED TV som funkar med 1440p?

Hej. Jag köpte en LG C8 OLED nu när dem blivit billigare med tanke på att C9:an lanserats men märkte till min besvikelse att skärmen vägrar ta emot 1440p i mer än 30hz (vilket ju är helt värdelöst för spel). Jag vet att C9:an funkar i 1440p 120hz men den är för dyr för tillfället. Helst hade jag ju väntat och köpt den men tyvärr gick min nuvarande tv sönder (jävla osis då jag satt och väntade på just en oled tv som klarade dem flesta upplösningarna i 120hz).

Hur som helst hade jag kunnat nöja mig med 1440p 60hz så jag undrar ifall t ex Sony eller Panasonics motsvarande modeller klarar det? Tycker 1080p är lite väl låg upplösning för en stor tv eftersom jag sitter ganska nära den...

Tacksam om någon sitter på en sony eller panasonic och kan ge mig ett svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@zot78: Generellt är Samsung bättre än LG på att snappa upp behoven från PC-sidan med önskan 1440p/120 Hz etc. Och dessa två koreaner är i sin tur bättre än Sony och Panasonic på sådana egenskaper. Så alternativet som finns är då att sikta på en C9 eller B9 som lär få samma egenskaper.

Håll ut till rean...

Permalänk
Medlem

@zot78:

Sonys AF9 och senare modeller stödjer 1440p @ 120hz.

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a9f-oled

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Bildexpert 📺

@joeldeluxe: det är en forcerad upplösning och inte officiellt hanterad vilket kan bli problem. Det blir inte tillgängligt för konsoler (om önskvärt) och hur väl det faktiskt fungerar är en öppen fråga. Sony har länge haft inofficiell och forcerad 1080p/120-Hz-möjlighet på flera TV-apparater men då med varierande resultat med rapporter om flimmer och frame-skipping.

Skillnaden är att Samsung med 2018-modeller och LG med 2019-modeller går in och aktivt sätter 1440p/120 på listan över funktioner du som användare ska räkna med att det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@zot78: Generellt är Samsung bättre än LG på att snappa upp behoven från PC-sidan med önskan 1440p/120 Hz etc. Och dessa två koreaner är i sin tur bättre än Sony och Panasonic på sådana egenskaper. Så alternativet som finns är då att sikta på en C9 eller B9 som lär få samma egenskaper.

Håll ut till rean...

Vilken rea och när är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Hej. Jag köpte en LG C8 OLED nu när dem blivit billigare med tanke på att C9:an lanserats men märkte till min besvikelse att skärmen vägrar ta emot 1440p i mer än 30hz (vilket ju är helt värdelöst för spel). Jag vet att C9:an funkar i 1440p 120hz men den är för dyr för tillfället. Helst hade jag ju väntat och köpt den men tyvärr gick min nuvarande tv sönder (jävla osis då jag satt och väntade på just en oled tv som klarade dem flesta upplösningarna i 120hz).

Hur som helst hade jag kunnat nöja mig med 1440p 60hz så jag undrar ifall t ex Sony eller Panasonics motsvarande modeller klarar det? Tycker 1080p är lite väl låg upplösning för en stor tv eftersom jag sitter ganska nära den...

Tacksam om någon sitter på en sony eller panasonic och kan ge mig ett svar

Jag tycker jag verkar kunna få 1440p och 60hz med min B7:a. Ibland kan det krångla med färgerna men för det mesta fungerar det.

Skrivet av socsoc:

Vilken rea och när är den?

Han tänker antagligen på Black Friday, dvs november. Annars kan det ju komma lite kampanjer titt som tätt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Vilken rea och när är den?

Black Friday i november och mellandagsrean. Då sjunker priserna med 40-60% jämfört med introduktion. Har en artikel om reacykeln och när man ska köpa TV här: https://www.sweclockers.com/artikel/25587

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag tycker jag verkar kunna få 1440p och 60hz med min B7:a. Ibland kan det krångla med färgerna men för det mesta fungerar det.

Han tänker antagligen på Black Friday, dvs november. Annars kan det ju komma lite kampanjer titt som tätt.

Tackar. Får avvakta lite då,

Skrivet av Laxpudding:

Black Friday i november och mellandagsrean. Då sjunker priserna med 40-60% jämfört med introduktion. Har en artikel om reacykeln och när man ska köpa TV här: https://www.sweclockers.com/artikel/25587

Tackar får avvakta då. Vet du möjligtvis under vilka månader Samsung kan tänka sig släppa ny TV modeller under 2020?

Permalänk
Avstängd

Kör min af9 i 120 Hz, funkar magnifikt bra

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Tackar får avvakta då. Vet du möjligtvis under vilka månader Samsung kan tänka sig släppa ny TV modeller under 2020?

Hur är det med tålamodet? Jag förklarar hela produktcykeln i artikeln länkad. Vill du köpa 2020 års modeller behöver du vänta till 2020 och vill du köpa dem utan att kasta tusenlappar i sjön får du vänta till Black Friday 2020.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av visenstam:

Kör min af9 i 120 Hz, funkar magnifikt bra

Kör du den i 1080p eller 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur är det med tålamodet? Jag förklarar hela produktcykeln i artikeln länkad. Vill du köpa 2020 års modeller behöver du vänta till 2020 och vill du köpa dem utan att kasta tusenlappar i sjön får du vänta till Black Friday 2020.

Sorry. Jag läste alldeles för snabbt genom och missade svaret. Jag har faktiskt ganska dåkigt tålamod jusst nu. Sitter med en kass budget TV. Jag vill gärna byta ut den mot en QLED, helst en 8K modell men då måste man ju vänta minst 1 år om man nu har tur och enheter som också stödjer 8K. Mycket väntande.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:
1440p @ 120 Hz forced resolution

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Sorry. Jag läste alldeles för snabbt genom och missade svaret. Jag har faktiskt ganska dåkigt tålamod jusst nu. Sitter med en kass budget TV. Jag vill gärna byta ut den mot en QLED, helst en 8K modell men då måste man ju vänta minst 1 år om man nu har tur och enheter som också stödjer 8K. Mycket väntande.

Jag skulle säga att du är för tidigt ute för 8K. Precis nu börjar skiftet och tekniken är inte helt tillgänglig ännu, eller åtminstone väldigt dyr. Samtidigt har du ett beprövat utbud av 4K-modeller att välja mellan. Antingen 2018-modellerna som är på lägsta priserna nu. Eller vänta ett par månader och knipa 2019-modellerna när de är på väg nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@zot78: Generellt är Samsung bättre än LG på att snappa upp behoven från PC-sidan med önskan 1440p/120 Hz etc. Och dessa två koreaner är i sin tur bättre än Sony och Panasonic på sådana egenskaper. Så alternativet som finns är då att sikta på en C9 eller B9 som lär få samma egenskaper.

Håll ut till rean...

Okej. Jag valde att behålla C8:an. Spelar inte särskilt mycket längre nu för tiden men jag tittar rätt mycket på tv och eftersom min gamla tv är totalt kaputt så stod jag mellan valet att titta på tv på min dataskärm i ett halvår vilket inte är särskilt roligt eller bekvämt eller att köpa en kass billig tv att ha i några månader och det hade ju känts tråkigt nu när jag haft en oled i en månad

Kan ju alltid slänga upp den på blocket sen om jag ledsnar på den och vill ha något nytt.