Newbiefråga. Vilken mediaspelare för playtjänster + extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Newbiefråga. Vilken mediaspelare för playtjänster + extern hårddisk?

Ingen aning i vilken ände jag ska börja. Precis börjat kolla på detta.
Söker nåt som fixar playtjänsterna SVT play, TV Play, Viasat, Netflix och vad det lider Disney play. "Villhöver" också kunna plugga in en extern hårddisk och spela upp från den.
Gärna 4k, men inte en dealbreaker eftersom projektorn jag har nu inte är 4k, men det kommer väl att ändras så det är väl klokt med 4k stöd direkt.
Fjärrkontroll vill jag ha.
Letar alltså inte efter en lösning dom castas från telefonen tex, utan en separat spelare.

Permalänk

Släng ihop en htpc med kodi det klara allt av det du radar upp utom eventuellt disney channel men kanske finns en plugin för det alldrig kollat.

Om imte annat har den ju full funktionalitet som en vanlig dator.

Brukar även ha bra stöd för att köras med fbärrkontroll finns ju många fjärr alternativ till pc alternativt finns det fjärr till mobil för att styra kodi

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425720
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.kore&h...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Släng ihop en htpc med kodi det klara allt av det du radar upp utom eventuellt disney channel men kanske finns en plugin för det alldrig kollat.

Om imte annat har den ju full funktionalitet som en vanlig dator.

Brukar även ha bra stöd för att köras med fbärrkontroll finns ju många fjärr alternativ till pc alternativt finns det fjärr till mobil för att styra kodi

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425720
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.kore&h...

Hade tänkt nåt enkelt och billigt då jag antar att dessa basic features finns i många färdiga lådor.
Htpc känns lite krångligt. Och dyrt....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigt?

OSMC (eller LibreElec) på en Raspberry Pi 3B/3B+.

Kommer dock inte klara 4K.

Vill du ha 4K så kanske en Vero 4K+? Att då köra OSMC på, utlovat fem års uppdateringar.

Permalänk
Medlem

En Apple TV 4K, fungerar klockrent till just det du listar.
https://www.webhallen.com/se/product/274522-Apple-TV-4K-32GB

Annars om du vill ha en liknande med AndroidTV-OS istället så finns det en hel uppsjö. Syrran fick en Xiaomi Mi Box av mig för ett år sen. Hon är nöjd med den.

https://www.webhallen.com/se/product/295489-Xiaomi-Mi-Box-S-4...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Billigt?

OSMC (eller LibreElec) på en Raspberry Pi 3B/3B+.

Kommer dock inte klara 4K.

Vill du ha 4K så kanske en Vero 4K+? Att då köra OSMC på, utlovat fem års uppdateringar.

Som sagt, newbie på detta. Hade trott att det skulle finnas alternativ till tex Apple TV som fixar de playtjänster jag tänkt köra. Men det verkar ju krångligare än så baserat på era svar eller så missar jag något grundläggande....!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nvidia shield

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

En Apple TV 4K, fungerar klockrent till just det du listar.
https://www.webhallen.com/se/product/274522-Apple-TV-4K-32GB

Annars om du vill ha en liknande med AndroidTV-OS istället så finns det en hel uppsjö. Syrran fick en Xiaomi Mi Box av mig för ett år sen. Hon är nöjd med den.

https://www.webhallen.com/se/product/295489-Xiaomi-Mi-Box-S-4...

Kan jag koppla in en extern hårddisk till en Apple TV och spela upp från den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv en Nvidia Shield o är nöjd med den. Finns alla playtjänster du kan tänka dig. Har för mig du kan köra extern hårddisk till den dock inte något jag testat då jag lirar allt genom min Plex.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Garanterat bäst Apple TV 4K. Bäst utbud av appar, snabb smidig, uppdateras löpande. Med Android TV finns alltid risken att just din box inte stöder app x. Sedan är ju Android TV jordens segaste skräp.

nVidia Shield är väl bästa Android boxen med bredast app stöd. Jag har dessutom lyckats installera Bahnhofs VPN på den så tar man med den på utlandssemestern får tillgång till sitt svenska utbud. Med shielden kan du ju stream spel från an PC vilket kan vara en fördel.

Extern USB rekommenderar jag verkligen inte även om stödet kan finnas där så kan codec-stödet vara minst sagt varierande. Kör du Plex istället för du automatisk transcoding vid behov (kräver ju så klart att en annan dator är igång).

Väljer du Android, kolla noga upp att den du väljer stöder de appar du vill köra, browsern (om den går att installera) är ofta horribel. På shielden går browsern att installera men inte via Google Play (i alla fall inte när jag gjorde det).

Räkna med att Netflix SVTPlay Cmore etc fungerar betydligt bättre på en Apple TV. Skulle nog rekommendera en Chromecast över allt annat än nVidia shield på Android-fronten.

Permalänk
Medlem

Har läst att folk rekommenderar denna för AppleTV.
https://firecore.com/infuse
Koppla hårddisken till routern om den stöder det, annars till en dator och dela ut som en share. Det hänger då på att infuse har stödet för codecsen men det verkar hyffsat. Liknande lösningar finns till Android-TV. Jag är dock ett stort Plex-fan men min mediaserver/htpc står ju på dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joa:

Söker nåt som fixar playtjänsterna SVT play, TV Play, Viasat, Netflix och vad det lider Disney play. "Villhöver" också kunna plugga in en extern hårddisk och spela upp från den.

Tyvärr får du välja mellan bra stöd för play-tjänsterna och att villhöva din externa disk.
AppleTV och om du kan använda en NAS eller dator för att dela ut hårddisken skulle jag säga är bästa lösningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag kör en Apple tv 4, har en NAS i nätverket med div filer och använder Infuse PRO för att skapa bibliotek.

Fungerar fantastiskt bra, även netflix m.m och Youtube appen är kanon på iOS. Det enda negativa är att jag inte har någon annan Apple produkt just nu så kan inte köra Spotify över airplay smidigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Lego Master

Som @LudvigLindell säger, Nvidia Shield. Älskar min, både för media och spel.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112698 för paket med spelkontrollen.

Reder ut externa diskar vad jag förstår, och har alla mediaappar jag har försökt skaffa, inkl Twitch och Plex.
Och inbyggd chromecast för det som inte finns native-appar för.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Är också nybörjare på mediaspelare (har en chromecast 1 gen) och vill ha något där alla i familjen enkelt ska kunna använda svtplay utan problem. Både jag och frugan har android-telefoner.

Läser att Apple TV 4 verkar vara mest rekommenderat, är det ett hinder att man då använder androidtelefon eller funkar det bra ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave The Slave:

Läser att Apple TV 4 verkar vara mest rekommenderat, är det ett hinder att man då använder androidtelefon eller funkar det bra ändå?

Funkar bra ändå. Airplay finns inte officiellt från telefonen dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Dave The Slave: Du har ju en chromecast, svt-play går ju att casta direkt från appen i telefonen då

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@sweisdapro: min chromecast funkar absolut men börjar bli lite långsam ibland. Största problemet är för våra tre barn som inte har telefon. Vill att vi ska kunna titta på tv utan att ha en telefon till hands.

Permalänk
Medlem

Funderat kring samma sak och lutar åt en Shield alt Apple TV 4K. Köpte en Xiaomi Mi Box till svärfarsan och den är vidrig. Galet mycket smålagg, tog lång tid att fixa IP-TV mm. Skräp! Av samma anledning är jag skeptisk till Shield då den också kör Android.....

Det enda som ATV verkar ha dåligt stöd för (inte letat....) är IP-TV och där faller det för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga nvidia shield, har en sån själv och är galet nöjd

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Även jag instämmer med Nvidia Shield. Klart mest mediaspelare för pengarna!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Håller med om Shield. Riktigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, min midrange Samsung smart TV gör allt det där. Har alla appar, och USB minne i TV med filmer på. Hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ärligt talat, min midrange Samsung smart TV gör allt det där. Har alla appar, och USB minne i TV med filmer på. Hur smidigt som helst.

Det kanske blivit bättre, har dåliga erfarenheter från en kompis Samsung, det fanns plex-klient men den var medioker. Sen saknades någon av de svenska play-tjänsterna, minns ej vilken, själv använder jag utöver Plex Netflix, HBO Nordic, Viaplay, Amazon Primevideo, CMore och SVT Play, har du tillgång till alla dessa? Sedan uppdateras ju såväl operativ som appar regelbundet i Shield och AppleTV. På landet har vi en Sony som har dåligt appstöd så där är ju AppleTVn grym och den är ju ganska enkel att ta med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave The Slave:

Är också nybörjare på mediaspelare (har en chromecast 1 gen) och vill ha något där alla i familjen enkelt ska kunna använda svtplay utan problem. Både jag och frugan har android-telefoner.

Läser att Apple TV 4 verkar vara mest rekommenderat, är det ett hinder att man då använder androidtelefon eller funkar det bra ändå?

Man är väl olika men jag har inget direkt telefonsynkningsbehov, Jag kör både Shield och AppleTV (Shield på stället i portugal för att det inte fanns VPN stöd för AppleTV) och AppleTV på landstället i Sverige. AppleTV är klart renare och enklare och har bättre appstöd, på Shielden går det ju alltid att lösa med sideloading etc men då är det inte säkert att det fungerar så bra. Vill man kolla foton är det Apple homogent system superenkelt men har man sina foton på en molntjänst (som har app för plattformen) som inte är Apple är det nog lika enkelt på båda plattformarna. Kan ju rekommendera en NAS för foton annars. Båda fungerar ju som en enkel spelkonsol, till Shield har det varit enkelt att köpa handkontroll, AppleTV får stöd för PS4 och Xbox One handkontroller om någon månad.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: För nuvarande har jag Netflix, Viaplay, HBO, SVT Play, D-play, TV4 Play, C-more. Allt jag har sökt efter har funnits.
Notera att detta är med deras Tizen, min gamla 2012 Samsung har bara Netflix och Viaplay.

Min modell är en 7105 tror jag, och menyerna flyter på utan anmärkningar. Jag testade en highrange Sony TV med Android TV, och ärligt talat tyckte jag den var oehört seg och dessutom besvärlig att navigera.

Det ska gå att bläddra lagrade filmer på datorn över nätverket. Men jag brukar bara lägga filmerna på ett USB minne och plugga in i TVn, k.i.s.s.

Men jag kan förstå att det är skönt att ta med sin ATV så att det är som hemma.