Intel prissänker processorer för att kontra AMD Ryzen 3000-serien

Permalänk
Medlem

Detta blir ju smaskens för alla, oavsett om man gillar Intel eller AMD Hoppas nu också att AMD justerar MSRP så att Intel måste svara igen, så att det blir priskrig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag personligen skulle aldrig köpa något bara för att det ska gynna ett speciellt företag.
Jag köper det som är bäst för mitt behov.

Vid "lika läge" sa jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Inaktiv

Med färsk lön på kontot så är jag redo för köp. Av Zen 2 dvs, 9900K intresserar mig inte pga dess brister men tacksamt nog ser det riktigt lovande ut för AMD så här långt. Även om vi vet ungefär vad som kommer lanseras så vill jag invänta ett par vettiga recensioner, speciellt då på moderkort, innan jag köper.
Sen är jag inte riktigt säker på hur mycket som kommer bytas. Varit sugen på större NVMe-lagring och snabbare minnen men inte säker på om budgeten verkligen räcker så långt/kan motivera sådanna kostnader.

Hade varit lite intressantare om Intel körde inbyte, min 6700K + Asus Z170 Maximus VII(I?) Hero mot 9900K + ett motsvarande Z390-moderkort från exempelvis Asus mot kostnad för typ 1000-2000kr hade varit mer svårslaget. Intel kan gott kosta på lite Goodwill efter senaste åren.

Permalänk
Medlem

Nya läckor rörande prestandan i 3800X, tror jag att det var, talades det om på LTT:s The WAN Show (Juni 21, 2019). Dessa visade att 3800X gick jämt med 9900K. På en bräda som inte var optimal för nya generationen. Med RAM som inte var maximalt konfigurerade. Till ett lägre pris. Samt att det är en av AMD:s modeller som inte är crème de la crème i kommande generationen. Intel besvarar med att börja justera sin prissättning, vilket delvis kunde tala för att läckorna inte är totalt nonsens.

Mera ös i prylarna till pressade priser.

Bra jobbat AMD.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så det är därför alla ropar att AMD ska spöa intel, så att ni kan fortsätta köpa intel processorer billigare?:P

Mänskligheten är inte bättre än så, tyvärr. Det är bara att du börjar omfamna cynismen för när det kommer till överskattning så innehar människan plats nr 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Detta blir ju smaskens för alla, oavsett om man gillar Intel eller AMD Hoppas nu också att AMD justerar MSRP så att Intel måste svara igen, så att det blir priskrig

Hehe det skulle vara riktigt nice 😀

Permalänk
Skäggig legend

Alltid mysigt! Tänk er drives med 4/6/8kärniga Amd proppar... back to School etc. pratar om nuvarande zen+ 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Mänskligheten är inte bättre än så, tyvärr. Det är bara att du börjar omfamna cynismen för när det kommer till överskattning så innehar människan plats nr 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska inte ta det så hårt om man överskattade något. Då blir man bara tillen sur gubbe 😅

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag personligen skulle aldrig köpa något bara för att det ska gynna ett speciellt företag.
Jag köper det som är bäst för mitt behov.

Köper man från ett företag som kört fullspel i ett sekel så ska man inte klaga sen när det är dags att uppgradera om priserna är höga.

Permalänk
Medlem

Så dags att sänka nu, men alldeles oavsett så hjälper det Inte(l), det finns fler anledningar än priset som gör att de faller bort som mitt val av cpu-kraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag virtualiserar, så jag vill åt kärnorna AMD erbjuder, annars bryr jag mig inte vad det är för märke på proppen, men det känns ändå bra i magen att konkurrensen äntligen börjar bli sund igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Köper man från ett företag som kört fullspel i ett sekel så ska man inte klaga sen när det är dags att uppgradera om priserna är höga.

Du menar deccenium? För 1919 fanns inte Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Så dags att sänka nu, men alldeles oavsett så hjälper det Inte(l), det finns fler anledningar än priset som gör att de faller bort som mitt val av cpu-kraft.

Att det inte ens passar i mobot är väl ett skäl så gott som något. Jag betalar ju inte för ett nytt moderkort och fipplar med det när jag bara kan byta prolle tack vare AMD:s bakåtkompatibilitet med Z370.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Hmm
Köpa en daterad 9900K av ett företag som utan att blinka tar överpriser eller en fräsch 3900X ifrån ett företag som inte ens tar överdrivna priser för sin 16C? Inte ett svårt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Att det inte ens passar i mobot är väl ett skäl så gott som något. Jag betalar ju inte för ett nytt moderkort och fipplar med det när jag bara kan byta prolle tack vare AMD:s bakåtkompatibilitet med Z370.

x370 menar du väl.

De som har studerat handel/marknadsföring förstår ju varför ett företag namnger sina produkter snarlikt som den ledande aktören på marknaden. Och inte är det för att underlätta för kunderna heller, vilket du bjuder på bästa exemplet

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nimin:

Vid "lika läge" sa jag.

Skickades från m.sweclockers.com

@Nimin

Nej, du skrev "Vid hyfsat lika läge i prestanda per krona hoppas jag dock att många väljer AMD"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

x370 menar du väl.

De som har studerat handel/marknadsföring förstår ju varför ett företag namnger sina produkter snarlikt som den ledande aktören på marknaden. Och inte är det för att underlätta för kunderna heller, vilket du bjuder på bästa exemplet

Det är så sant som det är sagt. En del saker var bättre förr.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv

Om denna prissänkning blir av så är det om något ett kvitto på att Intel på allvar känner sig hotade av Ryzen 3000-lanseringen och dess prestanda. Det skulle innebära att AMDs prestandasiffror ligger väldigt nära sanningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Fast om 9900k fortfarande är snabbare så är det ju klart värt för vissa att få bättre prestanda för en tusing mer.

9900K är ju runt 1% snabbare i enkeltrådat. Och det med 500mhz högre klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

9900K är ju runt 1% snabbare i enkeltrådat. Och det med 500mhz högre klock.

okey, och i vilket test ser du det?
Högre frekvens nuförtiden gör inte så jätte mycket procentuellt sätt.
Överklockar jag en skylake cpu med nästan 800mhz fick jag bara några ynka extra fps, samma när jag ocade en r5 och r7 cpu, men visst verkar en zen2 bra mycket effektivare än coffeelake.

Men om jag vore du så skulle jag avvakta med att dra några förhastade slutsatser tills vi ser Swec presentera sina siffror, lättare så, man slipper bli besviken på så sätt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Enligt den sydkoreanska nyhetsbyrån Sedaily ska Intel nyttja Samsungs fabriker för att producera hela eller delar av "Rocket Lake"-familjen, som ska efterträda "Comet Lake" (som i sin tur är efterträdaren till dagens Coffee Lake Refresh)

https://www.sweclockers.com/nyhet/27757-intel-gar-till-samsun...

Enligt Toms hardware så är det ej cpuer:
https://www.tomshardware.com/news/intel-samsung-14nm-rocket-l...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

okey, och i vilket test ser du det?
Högre frekvens nuförtiden gör inte så jätte mycket procentuellt sätt.
Överklockar jag en skylake cpu med nästan 800mhz fick jag bara några ynka extra fps, samma när jag gick ocade en r5 och r7 cpu, men visst verkar en zen2 bra mycket effektivare än coffeelake.

Men om jag vore du så skulle jag avvakta med att dra några förhastade slutsatser tills vi ser Swec presentera sina siffror, lättare så, man slipper bli besviken på så sätt.

Pratar inte spel här.

Och vad för potatisspel spelar du om du inte får någon skillnad när du klockar?

Klockar du din CPU och lirar enkeltrådade spel som t.ex. Skyrim, Fallout 4 eller ESO så får du rejäla skillnader.

Vänta på sweclockers siffror?
Nä. Räcker med att kika på siffror som finns publicerade redan.

Permalänk
Medlem

Kanske en chans att i9-9900KS också infattas i en lägre prisnivå, lite sugen på uppgradering nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Vittnar väll iaf om tre saker.

* Intel vet att Ryzen 3000-serien betyder mer än de försöker visa.
* Intel verkar veta att de inte längre har så mycket mer prestanda att konkurrera med.
* Konkurens fungerar

Jag kommer dock köpa AMD så länge de har fullgod prestanda, även om de inte är snabbast i var enda grej tills de har en hälsosam del av marknaden och konkurensen kan fortsätta.
Klappar man händerna och säger mission achomplished nu så sitter vi säkert i samma sitts igen med ett Intel som inte ger oss något nytt på tio år igen strax.

Sedan finn naturligtvis det lilla faktum att 3000-serien ser ut att vara bland de mest intressanta processorerna jag sett på, om man bortser från intåget av Ryzen, säkert 7-8 år

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

väntar så klart på reviews
men om läckan stämmer så är det troligt en enorm skillnad på pris/prestanda på nivåer av "thunderbird"
amd system har varit väldigt kräsna på ram enligt det jag hört .
i denna läcka är ett "optimerat" 9900k system i samma klass som en ej optimerad ryzen

ska bli spännande att se vad som händer i juli . äntligen finns det kanske en vettig anledning att uppgradera från 2600k

Permalänk

Prissänkningen räcker inte, speciellt inte då plattformen i fråga inte har någon vidare livslängd kvar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Prissänkningen räcker inte, speciellt inte då plattformen i fråga inte har någon vidare livslängd kvar.

för att inte nämnda alla säkerhetsproblem som har drabbat Intel på senaste åren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Fast om 9900k fortfarande är snabbare så är det ju klart värt för vissa att få bättre prestanda för en tusing mer.

Värt för vissa absolut. Jag personligen skulle väl inte betala en tusenlapp för 0.56% eller vad artikeln nämnde men

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Toms Hardware är kända för att vara "betalda" Intel och Nvidia fanbois.

"Just buy it"

Permalänk
Medlem

Vem kunde tro att en 6 kärnig processor med hyperthreading skulle vara billigaste alternativet idag, för drygt två år sedan.