QLC med SLC-cache – tekniken bakom stor och prisvärd lagring i Intel SSD 660p

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Paddanx precis som @jacobhugosson skriver är artikeln ingen rekommendation av något slag, bara en genomgång av hur tekniken fungerar, vilka fördelar och nackdelar den har, samt några reflektioner runt hållbarhet och prestanda. Vi konstaterar också att tekniken är obeprövad och att det inte går att säga något definitivt om hur den kommer utvecklas i det här skedet.

I mina kommentarer har jag däremot uttryckt att jag kan tänka mig att använda en stor Intel 660p som sekundär speldisk, och det beror helt enkelt på att jag inte har några problem med att testa ny teknik tidigt. Om jag skulle köra på en 660p med 2 TB lagringsutrymme som sekundär spellagring och den skulle börja få problem efter två-tre år vore det så klart stökigt, men inte hela världen. Då skulle den vara inom garantitiden. Notera också att det gäller just nu, om ett annat företag introducerar TLC-baserad SSD över PCIE till priser som är i närheten av 660p hade jag så klart investerat i det istället. Men här och nu är en Intel 660p på 2 TB lockande för mig som privat datorbyggare, för jag räds inte att testa oprövad teknik.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Va? Var hittar du den, idag får du 2TB för det priset.

Var en kampanj inet hade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har precis köpt en 2TB 660p-disk, men jag har bara den för lagring av spel så det blir ingen direkt mängd med skrivningar till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Slängde in en 1TB 660p i min laptop, mycket ssd lagring för pengarna (förutsatt att den håller). Kommer med största sannolikt aldrig att komma nära den totala specade skrivningsmängden under den datorns livstid.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk

QLC-baserade diskar är fortfarande på tok för dyra för att väga upp för den kraftigt minskade hållbarheten och prestandan (exkl. SLC-cache).

Permalänk
Medlem

Har kvar min 840 Pro, 128GB som snurrat i ca 6 år, 11,9TB skrivet enl Samsung Magican. Funkar prima än!
Den har alltså skrivit om hela disken 95,2 Gånger.

Permalänk
Skrivet av loevet:

Jag hade exempelvis kunnat tänka mig att använda en 660p som stor sekundär spel-disk där jag använder en Samsung 850 EVO på 500 GB idag och en Samsung 960 EVO 500 GB som primär disk.

Det var precis vad jag tänkte skriva i forumet efter jag läst artikeln.

Skulle inte köra med QLC som primärdisk pga ökad förlustchans.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Har kvar min 840 Pro, 128GB som snurrat i ca 6 år, 11,9TB skrivet enl Samsung Magican. Funkar prima än!
Den har alltså skrivit om hela disken 95,2 Gånger.

Nu kan dock den disken utan större problem skriva om hela disken över 2000 gånger.
QLC NANDet i detta ex ovan kan bara göra det 100-200 gånger innan det är i samma skick.

Din 840 Pro kan även hålla data intakt i sina celler i 1år utan problem.
QLC lär kämpa för att ens göra detta 3 månader utan att tappa prestanda och behöva mycket ECC korrigering tom så illa som <20MB/s (baserat på hur illa TLC brukar bli när det tappar).

Permalänk

Jag är totalt ointresserad av syntetiska tester. Nu var ju förvisso Destiny kopiering med. Men jag vill veta hur snabbt windows startar, med massa program som ex spotify, steam, origin, uplay, antivirus, osv med i startsekvensen. Hur snabbt startar olika spel, laddning av banor osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Linus tech tips sa direkt "köp inte den här disken" för att den kan bli långsammare än HDD. (vid 100Gb++ jo)
Det är bara i början som man bör ha lite taktik hur man ska fylla disken. Vill man kopiera direkt allt så blir det 100mb/sec. Så 50Gb/30min några gg så blir de maxspeed all the way. Sen är det lungt. Disken är fantastisk och drar 1/100 av energi vad 970evo+ drar. Jag säger köp, den är prisvärd som fan. Dock är det bara skräp om du dagligen flyttar 100Gb++ på en gång.Denna disk är för mina "bibliotek" dvs mp3, vissa video, jpg, pdf, sån material som jag ofta läser.

Vilken skön dag då man har 3,5TB och inga HDD längre.
2x1TB m.2
2xRAID 500GB ATA 800 = Filmdisk.
500GB 850Evo "torrent" och backup disk samt alla nedladdningar sker på den disken också. Så den får slita mest

min disk gjorde "märkligt" bra resultat????
Här 2 kungar. Intel 1Tb mot 970evo+

Permalänk
Medlem

Det är många ruskigt duktiga medlemmar här på SC. Trots det har jag svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Bygger en ny dator just nu och den ska bara användas till för att spela. Vill inte ha några mekaniska diskar alls och köper ett x570 kort från Asus.

Hur ska jag göra med diskar?
1 st 970 evo på 1 tb och så får det vara bra så? Eller mäska man ha en systemdisk och en lagringsdisk?
Räcker det med en 860 evo på 1 tb för bara spelande. För inte över några filer alls i vardagen.
Jäkla jungel det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Diskar är nya eller fulla - och tar du inte hela tiden bort spel som du inte spelat på ett tag så kommer även en 1TB disk att bli fylld ganska fort - många AAA-spel är norr om 50 GB i installations-storlek och kanske behöver halv gång till under installationen och det behövs inte så många sådana för att disken skall närma sig full.

Permalänk
Skrivet av Emiren81:

Det är många ruskigt duktiga medlemmar här på SC. Trots det har jag svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Bygger en ny dator just nu och den ska bara användas till för att spela. Vill inte ha några mekaniska diskar alls och köper ett x570 kort från Asus.

Hur ska jag göra med diskar?
1 st 970 evo på 1 tb och så får det vara bra så? Eller mäska man ha en systemdisk och en lagringsdisk?
Räcker det med en 860 evo på 1 tb för bara spelande. För inte över några filer alls i vardagen.
Jäkla jungel det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det enkelt val. Köp inte för mycket eller för lite
Om du har 2 platser m.2 så köp 2 diskar. 500Gb Evo+ för C: och "almänna filer" och (2TB) 1TB 660p för endast spelfiler.

Sen när du har fyllt 80% av dessa om 1-3 år så kan du se hur världen ser ut då och uppgradera.
Att uppgradera extra SSD är ju skitenkelt. om 1-3 år kan du t.ex köpa 2x1TB SSD i raid.