Throwback Thursday – sju år sedan Linus Torvalds bad Nvidia att dra åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Nä nu tror jag tuppen pissar i motvind....

Varför pixlar ni bilden?????

Är det censur à la USA, eller ???

Skärpning!!!!!

Hahahah ja så rätt, ett finger är så känsligt att hästarna springer ut från stallet.. Good lord give me power to fight this censorship!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Nä nu tror jag tuppen pissar i motvind....

Varför pixlar ni bilden?????

Är det censur à la USA, eller ???

Skärpning!!!!!

Jag tog det som ironi mot usa. Samma bild inuti artikeln är ju ocensurerad. Tvivlar på att swec(mest Jonas) sitter o svär i fredagspanelen och sedan pixlar ett finger med till synes hyggligt rena och nyklippta naglar utan glimten i ögat. Chilla lite och glad midsommar!

Permalänk
Medlem

När jag växte upp så kunde man ladda hem en textfil från någon bbs där allt beskrivs in i minsta hårdvaruadress.
Amiga reference manual hade man också som beskrev datorn in i minsta beståndsdel.

Nu är allt djupa företagshemligheter.. aja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Funlo:

Tyvärr är det ju så både intels och AMDs drivrutiner har bra open source alternativ i Linux nuförtiden. Vad jag förstått det som har det inte alltid varit så från AMDs sida heller? Medans Nvidias open source alternativ är skit.

Tyvärr? Intel's och AMD's open source drivrutiner är inte att anse som "alternativ", utan det är att anse som deras primära drivrutiner eftersom Intel och AMD själva är med och stödjer utvecklingen av dessa, inte bara genom att förse utvecklare med dokumentation, men även genom att ha folk anställda på heltid som jobbar på dessa drivrutiner.

Nvidia å andra sidan har inget open source alternativ överhuvudtaget. Du tänker antagligen på Nouveau men Nvidia bidrar inte till dess utveckling överhuvudtaget. Nvidia är starkt emot fri och öppen mjukvara och förtjänar därför fingret.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NcLr:

Nu är jag väl dum i huvudet, men varför vill man som företag inte maximera möjligheten att använda ens produkter? Ok, inte enormt stor % andel totalt som använder Linux men tillräckligt många för att generera bra med $$$.

Fel. En enormt stor andel använder GNU/Linux till superdatorer, servrar, datacenter, workstations och så vidare, och många av dessa är försedda med grafikkort från Nvidia vilket gör att kunderna blir inlåsta i Nvidias ekosystem med CUDA och proprietära drivrutiner. Du ska ju inte tro att folk kör t.ex. Tensorflow på Windows. Enbart desktop-marknaden är dominerad av Windows, och den är förhållandevis liten när man tittar på det stora hela. I övrigt är Windows mer eller mindre utkonkurrerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

Håller med till 92% där 8% heter nvidia-smi och att man som Linux-användare gärna verkar vilja övervaka saker och visa i olika dashboards associerade med skrivbordet. (Av de flesta skrivbordsbilder att avgöra, är så själv med). Det går nog på nåt lite mer konvulerat sätt med radeontop, kanske..

Finns standardiserade kernel-interface som åstadkommer samma saker för AMD. Vill du ha något som är enklare att använda och påminner mer om nvidia-smi så finns rocm-smi.

https://rocm.github.io/

Finns även GUI baserade på exempelvis GTK, men dessa är väl ganska nya och fortfarande under utveckling om jag förstått det rätt.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=WattmanGT...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Jag sa inte att AMD förlorar på det. De är ju redan ett företag som är mer öppna än t.ex. Nvidia.

Tror snarare de tjänar på att satsa på fri och öppen källkod. Kolla på Stadia t.ex. som bygger på GNU/Linux och öppen kod. Google valde AMD's hårdvara till sina datacenter till Stadia, förmodligen mycket pga. den fria mjukvaran som ackompanjerar hårdvaran. De har även fått en massa goodwill från FOSS-entusiaster, vilket syns i t.ex. statistiken på gamingonlinux.com där betydligt fler använder AMD jämfört t.ex. med Steam Survey där ~96% av användarna kör någon variant av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Finns standardiserade kernel-interface som åstadkommer samma saker för AMD. Vill du ha något som är enklare att använda och påminner mer om nvidia-smi så finns rocm-smi.

https://rocm.github.io/

Finns även GUI baserade på exempelvis GTK, men dessa är väl ganska nya och fortfarande under utveckling om jag förstått det rätt.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=WattmanGT...

Det första sade mig inte så mycket men rocm ser intressant ut, tack för länken. Har ej sett det nämnas i diverse andra trådar på andra forum om avsaknaden av nvidia-smi-liknande för AMD.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tyvärr? Intel's och AMD's open source drivrutiner är inte att anse som "alternativ", utan det är att anse som deras primära drivrutiner eftersom Intel och AMD själva är med och stödjer utvecklingen av dessa, inte bara genom att förse utvecklare med dokumentation, men även genom att ha folk anställda på heltid som jobbar på dessa drivrutiner.

Nvidia å andra sidan har inget open source alternativ överhuvudtaget. Du tänker antagligen på Nouveau men Nvidia bidrar inte till dess utveckling överhuvudtaget. Nvidia är starkt emot fri och öppen mjukvara och förtjänar därför fingret.

Jo min formulering kanske inte är den bästa menar självklart inte att det är något dåligt på intel och AMDs sida. Utan tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tror snarare de tjänar på att satsa på fri och öppen källkod. Kolla på Stadia t.ex. som bygger på GNU/Linux och öppen kod. Google valde AMD's hårdvara till sina datacenter till Stadia, förmodligen mycket pga. den fria mjukvaran som ackompanjerar hårdvaran. De har även fått en massa goodwill från FOSS-entusiaster, vilket syns i t.ex. statistiken på gamingonlinux.com där betydligt fler använder AMD jämfört t.ex. med Steam Survey där ~96% av användarna kör någon variant av Windows.

Min inställning sedan första inlägget har inget med AMD att göra. Oavsett ens stånspunkt så tror jag Nvidia inte tror att de tjänar på öppen källkod. Hade de trott det hade de erbjudit det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Oavsett ens stånspunkt så tror jag Nvidia inte tror att de tjänar på öppen källkod. Hade de trott det hade de erbjudit det.

Så är det, och anledningen att det har blivit så är att de har kunnat utnyttja sin monopolliknande dominans av marknaden, samt kundernas naivitet till att stänga in kunderna i Nvidias egna proprietära ekosystem. Hade de inte fått chansen att missbruka sin monopolställning på det sättet till att börja med så hade situationen sett annorlunda ut.

Precis som Microsoft...

Precis som Google...

Precis som Facebook...

etc...

(fast de tre sistnämnda jobbar en del med öppen kod, åtminstone där det gynnar de själva)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Min inställning sedan första inlägget har inget med AMD att göra. Oavsett ens stånspunkt så tror jag Nvidia inte tror att de tjänar på öppen källkod. Hade de trott det hade de erbjudit det.

Det är ju inte heller så enkelt som att bara släppa källkoden till drivrutinerna fri, NVIDIA kan troligtvis inte göra det p.g.a. licenser och sånt. Man kan ju jämföra med AMD, de har inte heller bara släppt källkoden till sina stängda drivrutiner utan implementerat helt nya öppna drivrutiner.

Det har gjort att de under många år nu haft en röra av olika drivrutiner där vissa är stängda, vissa är öppna, och vissa är något mittemellan, och det är först på senare tid som de fått någon ordning på prestandan. NVIDIA har istället haft en drivrutin som vanligtvis presterat riktigt bra sen urminnes tider.

Så självklart önskar jag att NVIDIA skulle öppna upp sina drivrutiner, men jag kan samtidigt förstå varför de inte utvecklat någon öppen drivrutin själva. Men det hade ju inte skadat om de hjälpte Nouveau-projektet lite mer, Nouveau hade troligtvis kunnat vara ett alternativ för många fler om det bara gick att klocka upp korten till normala frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hahaha jag visste inte så mycket om Linus Torvalds mer än när han tog en timeout för ett år sen och kröp till korset när han gjorde fel och nu i den här artikeln när han ber Nvidia dra åt h-e vi verkar ha ungefär samma temperament och kan ryta till när det behövs och om det går fel inse det och backa om det skulle behövas, en person helt i min smak

Tja, det var ju externa påtryckningar som fick honom att tona ner förolämpningarna. Han har ju tidigare uttalat sig om sitt sätt att kommentera kod, här är ett annat fantastiskt klipp från DebConf (2014?):

Ibland behövs det personer som Torvalds, som verkligen säger vad de tycker istället för vad de tror att andra vill höra.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Om något bör dom fokusera på det mer imo, som tidigare nämnt är Linux stort på serversidan men det håller på att bli större inom gaming med tack vare projekt som DXVK, Steamplay och Lutris. Streaming tjänster såsom Google Stadia är också Linux baserade och använder Vulkan.

Riktigt förvånad över dom framsteg som gjorts. Installerade Ubuntu 1904 här om dagen, därpå Lutris och steam. Med Lutris färdiga installerings script fungerade både BF v, overwatch, diablo 3, (origin och blizzard launcher) felfritt utan att behöva göra något, alla Steam spel jag orkade pröva fungerade också direkt, testade 10+ med Proton, (My summer car, Beamng drive, Banished, Street legal, och ett gäng till) bortsett från AoE3 men där finns det någon färdig fix för hur man ska göra.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Min erfatenhet av drivrutiner i linux är att det inte är värt tiden det tar att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Riktigt förvånad över dom framsteg som gjorts. Installerade Ubuntu 1904 här om dagen, därpå Lutris och steam. Med Lutris färdiga installerings script fungerade både BF v, overwatch, diablo 3, (origin och blizzard launcher) felfritt utan att behöva göra något, alla Steam spel jag orkade pröva fungerade också direkt, testade 10+ med Proton, (My summer car, Beamng drive, Banished, Street legal, och ett gäng till) bortsett från AoE3 men där finns det någon färdig fix för hur man ska göra.

Japp, personligen spelar jag fortfarande i Windows men det är också det enda jag använder Windows till, av någon anledning vill inte de flesta spel jag vill spela leka snällt med i3wm, fullscreen funkar inte, rätt Hz vill inte appliceras, spelet blir blackscreenat, öppnat på fel skärm och vägrar flytta sig. Men använder man något som KDE eller dylikt så är det fullt möjligt att bara ditcha Windows helt.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Min erfatenhet av drivrutiner i linux är att det inte är värt tiden det tar att få det att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du AMD eller Intel-grafik så ser förfarandet ut såhär:
Installera valfri GNU/Linux-distribution
Installera Steam och/eller spel
Spela

Problemen uppstår när kaxiga Windows-användare kommer över och drar med sig gamla dåliga vanor som att t.ex. surfa omkring på webben efter grafikkortsdrivrutiner, vilket är handhavandefel och nästan garanterar att du kommer få problem. Rätt drivrutiner är redan installerade och hålls uppdaterade automagiskt av din distributions pakethanterare.

Situationen med Nvidia är lite krångligare pga. att Nvidia envisas med proprietära drivrutiner som inte kan distribueras fritt, men det brukar finnas förhållandevis enkla instruktioner på exempelvis din distro's wiki-sida eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

@anon78208:
Det kanske fungerar i de bästa av världar.
Mina senaste erfarenheter kommer från ett försök att köra Linux på min HTPC (Intel NUC), jag tänkte att det kunde vara kul att testa.
Sammanfattning "Kul" = Tidskrävande.

Vän av ordning kör jag uppdateringar regelbundet. (Dvs ubuntus inbyggda uppdateringskoll, och bios-uppdateringar när Intel släpper sådana).
Ungefär varannan uppdatering slutar ljudet eller något annat mystiskt att fungera, vilket resulterar i timmar felsökning när man istället planerat se på film.

Hittar bland annat långa långa långa trådar där det bland annat påstås att Intel inte följer någon "linux" standard och att linux gänget minsan inte tänker "vika sig" för att få det att funka igen(?!).

Efter några omgångar av detta tröttnar jag och köper en Windows 10 licens istället.
Min HTPC har fungerat utan bekymmer sedan dess.

Jag har förvisso en linux kärra som kör Teamspeak-server, och den fungerar i alla fall hyggligt.
Men den är virtuell och har ju varken grafik eller ljud så det är färre saker som har möjlighet att strula där.

Jag kommer nog vänta några år innan jag gör ett nytt försök att linuxa på en dator jag använder regelbundet.