Skärmstativ för två skärmar på bord - finns något för den här setupen?

Permalänk
Medlem

Skärmstativ för två skärmar på bord - finns något för den här setupen?

Hej!

Jag har två skärmar jag vill sätta upp på ett bordsstativ enligt nedan setup:

Jag verkar inte lyckas hitta något skärmstativ som stödjer det, har någon av er sett något som liknar det?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Vet inte om Denna kan funka? då de går att skjuta åt sidorna, men det kanske underlättar om du skriver ut:
måtten på skärmarna, vikt och vilken budget?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Det kanske den gör. Budgetmässigt tänker jag mig väl att det får kosta vad det kostar, men helst inte över 2000 kr. Skärmarna blir en ca 24" i portrait och en 27" i landscape. Osäker på vad de väger just nu.

Poängen med setupen jag visat är att dölja stativet och kablage, det jag vill säkerställa med eventuella stativ är att de klarar den snedfördelade vikten om jag sätter upp det såhär.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så lätt att du hänger upp dem på väggen istället, eller har du ett höj- och sänkbart bord så de skall följa med?

Oavsett om du vill göra som du vill så leta efter ett fäste som du klämmer i bordskanten. Samt att se till att det är en vettig skiva som du skall klämma fast i, ingen pappersfylld.

Stativet måste ju inte sitta rakt bakom 24" skärmen, det bär ju räcka om det sitter så långt som möjligt till höger men ändå döljs av dem, då blir det ju inte lika snedbelastat i alla fall.

Permalänk
Medlem

@loefet: de ska hänga med bordet, så tyvärr är väggfästen inte ett alternativ. Bra input i övrigt, det lutar åt M200 som tidigare länkades.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Hej!

Jag har två skärmar jag vill sätta upp på ett bordsstativ enligt nedan setup:

https://i.imgur.com/cwNPJw8.jpg

Jag verkar inte lyckas hitta något skärmstativ som stödjer det, har någon av er sett något som liknar det?

Jag har denna SKÄRMSTATIV och är toknöjd.
Jag har en 28" i porträttläge och en 27" som vanligt. Inga konstigheter med viktfördelning.

Är det så att själva armen i bordet lutar på grund av att den ena sidan är mycket tyngre än den andra så finns det rotationsmöjlighet på skärmarna. Dock inget som jag märkt av alls.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

@Nollan: Snyggt! Tack för tipset och infon kring tyngd och lutning.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.de/gp/product/B01MR397OH/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Denna har jag, billigare än ovan och säkert lika bra (?) Har en 27 tum och 24 liggandes och inga problem.. uppfyller inte dina krav men ett förslag iaf

Permalänk
Medlem

Hade köpt en 2delad gaslift, att köpa dessa fasta stativen som man inte enkelt kan justera i höjdled är skräp imo.

Hade själv sådana billiga innan man gick över till gaslift och kommer ju aldrig köpa värdelösa skärmstativ igen. Man tar liksom bort en basfunktion med inbyggda stödet vilket enligt mig är rätt dumt.

¨Men visst, är man på en budget finns det ju en hel del skärmstativ som fungerar.
I vilket fall som kan du ju kika på komplett då de har 30% på iiglo stativ nu.
https://www.komplett.se/kampanj/90399/iiglo-bord-och-vaggfast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det kan inte vara så lätt att du hänger upp dem på väggen istället, eller har du ett höj- och sänkbart bord så de skall följa med?

Oavsett om du vill göra som du vill så leta efter ett fäste som du klämmer i bordskanten. Samt att se till att det är en vettig skiva som du skall klämma fast i, ingen pappersfylld.

Stativet måste ju inte sitta rakt bakom 24" skärmen, det bär ju räcka om det sitter så långt som möjligt till höger men ändå döljs av dem, då blir det ju inte lika snedbelastat i alla fall.

Jag personligen avskyr många skärmstativ då de bygger ut från bordskanten, vilket gör att man inte kan få in skrivbordet mot väggen, vilket i sin tur gör att det bli ojämnt och man får sätta kuddar och annat skit för att det ska stå stabilt mot väggen.

Personligen har jag fäst skärmfäste genom att borra igenom i bordet (vissa stativ har stöd för detta också) så att skivan kan stå mot väggen.