Är det värt att köpa bara en subwoofer till min tv?

Permalänk

Är det värt att köpa bara en subwoofer till min tv?

Tja, jag är lite sugen på att få lite bättre bas och ljud till min tv. Då har jag tänkt att kanske införskaffa en subwoofer. Anledningen till att jag inte köper en ordentlig soundbar är förr att det ska vara en "inbyggd". Detta är min tv https://www.tcl.eu/se/produkter/uhd-c70-u55c7006 skulle det vara slöseri på pengar eller vara värt att köpa?

Permalänk
Medlem

Köpa en vettig aktiv subwoofer är aldrig bortkastat om du saknar bas i nuvarande ljudbild. Den kan du alltid koppla in till valfri anläggning om du senare uppgraderar eller flyttar den etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Alltså jag vill absolut inte framstå som en besserwisser eller något åt det hållet. Din TV är tyvärr lika skitdålig om inte sämre än de flesta LCD-TV när det gäller ljud. Reklamtexten till din TV är bara fantasi både när det gäller ljud och bild.

För att få ett hyfsat ljud till Din TV behöver du helt lägga ner de inbyggda högtalarna som max kan tillfredsställa ett marsvin och skaffa en extern förstärkare och ett gäng högtalare. Eller om du inte har råd med det, åtminstone en ok soundbar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Soundbar + subwoofer, har själv en halvtaskig tv med burkigt inbyggt ljud och köpte mig en soundbar + subwoofer från sony för 990kr på rea och det gjorde mig nöjd iallafall, ljudet är väl ungefär 1000% bättre nu.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/soundbar/...

nått i stil med denna har jag eller denna är ganska ointresserad av ljud sålänge det låter bra.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hemmabio/soundbar/l...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag gjorde ett misstag med att lita på försäljaren och ångrar mig lite men annars är jag nöjd med TVn. Dock så kanske det är mer värt att vänta lite och köpa en helt ny tv plus en soundbar senare i livet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Jag gjorde ett misstag med att lita på försäljaren och ångrar mig lite men annars är jag nöjd med TVn. Dock så kanske det är mer värt att vänta lite och köpa en helt ny tv plus en soundbar senare i livet

Skickades från m.sweclockers.com

Köper du en schysst soundbar nu så kan du ju återanvända den till nästa TV du köper när det är aktuellt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Alltså jag vill absolut inte framstå som en besserwisser eller något åt det hållet. Din TV är tyvärr lika skitdålig om inte sämre än de flesta LCD-TV när det gäller ljud. Reklamtexten till din TV är bara fantasi både när det gäller ljud och bild.

För att få ett hyfsat ljud till Din TV behöver du helt lägga ner de inbyggda högtalarna som max kan tillfredsställa ett marsvin och skaffa en extern förstärkare och ett gäng högtalare. Eller om du inte har råd med det, åtminstone en ok soundbar.

Ljudet på en del TVs är sunkigt men håller inte med om att alla platt-TV skulle ha värdelöst ljud om det är det du menar. Jag köpte en LG OLED för några månader sen och är positivt överraskad av ljudet. Jag har extern förstärkare och golvhögtalare som står bredvid och dammar nu. Visst ska jag se film väljer jag hellre biorummet med ljudanläggning som sammanlagt närmar sig 100k men TVn gör jobbet på sitt håll. Det beror ju på användningsområde och vilka krav man har på ljudet.

Men jag ska prova koppla in gamla subben till TVn faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ljudet på en del TVs är sunkigt men håller inte med om att alla platt-TV skulle ha värdelöst ljud om det är det du menar. Jag köpte en LG OLED för några månader sen och är positivt överraskad av ljudet. Jag har extern förstärkare och golvhögtalare som står bredvid och dammar nu. Visst ska jag se film väljer jag hellre biorummet med ljudanläggning som sammanlagt närmar sig 100k men TVn gör jobbet på sitt håll. Det beror ju på användningsområde och vilka krav man har på ljudet.

Men jag ska prova koppla in gamla subben till TVn faktiskt.

Har också en LG OLED och ljudet kan knappast kallas bra, möjligen acceptabelt om man är extra snäll. Har alltid igång mitt 5.1.2-system även om jag bara ska kolla nyheterna. Stärkaren startar automatiskt när TV:n sätts på så inget extra strul alls.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Skulle ni tycka det är värt att köpa en ny leg oled tv? Jag har haft denna TVn i 1 och ett halvt år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man ha bättre ljudkvalitet än för att knappt kunna höra vad en nyhetsuppläsare säger behöver man ett riktigt ljudsystem, jag tycker att du varken ska köpa en sub eller soundbar utan först ett par ordentliga högtalare.
Det är fysiskt omöjligt att få bra ljud i för små prylar, platt tv eller soundbar spelar ingen större roll, de är båda för små för att kunna låta bra.
Ska man ha nått som funkar med basmodul så måste topparna ändå kunna spela ner till 60 Hz på ett bra sätt för att systemet i helhet ska kunna låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Apocalysm:

Skulle ni tycka det är värt att köpa en ny leg oled tv? Jag har haft denna TVn i 1 och ett halvt år

Skickades från m.sweclockers.com

För ljudets skull? Nej. Du får ett bättre och billigare resultat med att köpa en ljudanläggning till, som du dessutom kan koppla till en ny TV eller till något annat kul i framtiden. Inbyggda högtalare i TV:n är alltid designade primärt för att de ska få plats i TV:n (inte ta för mycket plats) och i bästa fall designade för att ge så bra ljud som möjligt med tanke på storleken. Det blir ju alltid en kompromiss hur man än gör. Det finns inga TV med "bra ljud". Bara med dåligt ljud och med mindre dåligt ljud.

För bildens skull? Det kan nog bara du bedöma utifrån dina egna behov och pengar, men att byta ut en 1.5 år gammal TV "bara för att" skulle nog de flesta säga nej på.