Intels mobila Ice Lake prestandatestas – överträffar AMD Ryzen 7 "Picasso"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du jämför alltså att AMD jämför sin sprillans nya produkt mot det bästa Intel har inom samma segment och därigenom visar "Kolla vad vi har lyckats med" med att Intel medvetet mäter sin nya produkt mot en äldre Zen arkitektur och därigenom bevisar det redan alla vet?

Det handlar inte om fanboyism så ditt ad hominem kan du ju hålla för dig själv utan om att bara påpeka det roliga med det hela. Jag spyr inte heller hat över Intel eller hatar Intel på något sätt utan jag är bara road över att ett företag i Intels storlek måste kasta sand på AMD trots att man ligger före. Samtidigt som jag kritiserar Intels beteende i segmenteringen av sina egna produkter. Det är skrattretande och ovärdigt för ett företag i Intels storlek.

Har AMD någon nyare processor i segmentet de kunnat jämföra med? Gärna något med en TDP på 15W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ja. Varför ifrågasätta artiklar liksom. Låt oss alla svälja allt utan minsta kritik och se var det leder oss.

Intel är liksom "on a roll" just nu där de kraftigt vinklar eller cherrypickar (mer än vanligt dvs) test för att allt visa att de är bättre än AMD. Det börjar faktiskt bli lite tragikomiskt faktiskt.

Fast i just detta fall har de väl jämfört med AMDs senaste CPU som har samma TDP? Vad skulle de annars jämföra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så Intel jämför alltså sin sprillans nya APU mot AMD APU som består av Zen+ och blir till sig när de slår den? Intressant men knappast imponerande.

Har du något förslag vad de borde jämföra mot? 3950X?

Skrivet av Yoshman:

Apples CPU är i fläktlöst läge snabbare än 90 % av alla bärbara PC. Initialt kändes det rätt mycket som bullshit, men det är testat på så många sätt nu med rätt entydigt resultat. Apples CPU har 40-50 % högre IPC jämfört med Skylake.

Fläktlösa processor särskilt i det bärbara segmentet är helt underbart. Kör själv en fläktlös chromebook. Känns rätt antikt att ha en fläkt som väsnas eller skär ihop med tiden, speciellt när både mobiler samt surfplattor har kört fläktlöst i så pass många år med undantag för vissa modeller då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad innebär jämförelsen prismässigt?

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Av allt att döma är det ett övertag Intel lär behålla en tid då AMD:s processorer med Zen 2 tillverkade på 7 nanometer för bärbara släpps längre fram i tiden, sannolikt i början av år 2020.
Intels Ice Lake-processorer på 10 nanometer kommer göras tillgängliga under hösten 2019, ...

Så Intel kan komma att ha ett övertag från "hösten 2019" till "i början av 2020"? Vi kanske kan avrunda det tidsintervallet till "ungefär ett kvartal", med viss felmarginal...

Skrivet av wowsers:

Frågan är hur många OEM tillverkare som faktiskt kommer använda dessa då det enbart finns 1-2 Intel fabs som faktiskt producerar/kommer producera 10nm (har för mig 4-5 var planerade).

De 4-5 stycken skulle väl då även tillverka för desktop och server-marknaden?
Halva kapaciteten borde vara nog för att bara tillverka laptop-CPU.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Halva kapaciteten borde vara nog för att bara tillverka laptop-CPU.

Då 75-80 % av alla PC som säljs idag är olika former av bärbara krävs ju motsvarande tillverkningskapacitet. Så är naturligtvis inte fördelningen här på SweC, men de som hänger på sådana här forum är inte riktigt snittanvändaren

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du något förslag vad de borde jämföra mot? 3950X?

Fläktlösa processor särskilt i det bärbara segmentet är helt underbart. Kör själv en fläktlös chromebook. Känns rätt antikt att ha en fläkt som väsnas eller skär ihop med tiden, speciellt när både mobiler samt surfplattor har kört fläktlöst i så pass många år med undantag för vissa modeller då.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev tidigare... De borde inte basunera ut det uppenbara. Att Intels CPU:er presterar bättre i Singeltrådat än Zen+ är känt sedan länge. Det hade däremot varit betydligt mer intressant om de jämfört GPU prestandan mellan dessa två men samtidigt är jag säker på att Intel inte riktigt är beredd att bemöta ett eventuellt scenario där man blir slagen. Vilket tidigare pajkastning från Intel visat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som jag skrev tidigare... De borde inte basunera ut det uppenbara. Att Intels CPU:er presterar bättre i Singeltrådat än Zen+ är känt sedan länge. Det hade däremot varit betydligt mer intressant om de jämfört GPU prestandan mellan dessa två men samtidigt är jag säker på att Intel inte riktigt är beredd att bemöta ett eventuellt scenario där man blir slagen. Vilket tidigare pajkastning från Intel visat.

Nä jag vet då inget företag som presenterar tester där de stolt visar upp att de är sämre än konkurrenten. Som tur är finns det opartiska företag som testar och recenserar produkter.

Jag vet dock inte vilken pajkastning du syftar till eftersom jag inte lusläst alla nyheter, så om du vill och orkar så får du gärna berätta om den i korthet.

Kan ju också vara värt att tänka på att det som är uppenbart för en som är insatt inte betyder att det är självklart för en mindre påläst konsument.
Kan ju utgå ifrån mig själv där jag läser på en hel del innan köp men efter köpet svalnar intresset relativt fort igen. På så sätt hänger man inte riktigt med vilket som är det bästa/mest prisvärda efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Som jag skrev tidigare... De borde inte basunera ut det uppenbara. Att Intels CPU:er presterar bättre i Singeltrådat än Zen+ är känt sedan länge. Det hade däremot varit betydligt mer intressant om de jämfört GPU prestandan mellan dessa två men samtidigt är jag säker på att Intel inte riktigt är beredd att bemöta ett eventuellt scenario där man blir slagen. Vilket tidigare pajkastning från Intel visat.

Vet inte om du missat det, men artikeln vi kommenterar handlar ju om läckta resultat, d.v.s avsändaren är inte Intel.

För det du frågar efter har däremot Intel själva presenterat jämförelse för

Möjligen skälls det så mycket på Intel i dessa trådar att även de som skäller bli förvirrande över vilket träd de faktiskt ska stå och skälla under

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Bra att veta inför nästa desktop köp. Intels "S" CPU, som släpps 2021. Är snabbare än AMD´s motsvarighet, som släpptes 2018

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då 75-80 % av alla PC som säljs idag är olika former av bärbara krävs ju motsvarande tillverkningskapacitet. ...

Du missar två faktorer:
1. Desktop kan man i princip räkna bort, men servermarknaden kräver en hel del.
2. Den tillverkningskapacitet jag pratar om är antalet wafers, medan du syftar på antalet användbara chip.
Jag kan slå vad om att Intel får ut betydligt fler användbara laptop-CPU per wafer än de får ut server- eller 6+kärninga desktop-CPU.