Vad innehar vi Sweclockare i form av licenser, tillstånd och legitimationer?

Permalänk
Medlem

Vad innehar vi Sweclockare i form av licenser, tillstånd och legitimationer?

Med tanke på underforumets titel tänkte jag att det kunde vara kul och kanske underlag för intressanta diskussioner att höra vad vi Sweclockare har för olika licenser, tillstånd och legitimationer. Med detta menar jag inte direkt högskolediplom som sådana, men däremot saker som lärarlegitimation, skepparexamen, truckkort, amatörradiolicens och liknande.

Själv har jag B-körkort, motorsågskörkort (AB), pistolskyttekortet och två vapenlicenser.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

Har kanske lite udda blandning så detta kan kanske vara en kul tråd.

* Traktorkort (kanske onödigt att nämna då jag också har)
* B-körkort och
* D-körkort
* YKB
* ADR 1.4 (tror jag det hette)
* Skylift kort
* Traverskort
* Dyklicens (PADI deep open water)

Har även klarat provet för terrängfordon när det fortfarande hette det, vi gjorde det på min skola. tyvärr glömde jag skicka in pappret till transportstyrelsen så vill jag ha det idag måste jag ta både snöskoter och fyrhjuling separat tyvärr...

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Datakörkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Datakörkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har även symaskinskort!

Permalänk
Medlem

Jag har inget körkort eller andra licenser, men jag har tagit sim-märket Baddaren.

Permalänk
Medlem

Bara för att vara lite udda:

Kommun-tillstånd för att hålla giftorm

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Körkort B.
SRC (VHF-certifikat för båt).
VHF-tillstånd (dvs tillstånd för själva radiosändaren i båten).

Inget annat med nån form av juridisk tyngd, utan bara "pappersgrejer".

Förarbevis (båt) ger inga som helst behörigheter, men jag har det. Kan jämföras med 90-talets datorkörkort. Finns en tanke om att fixa kustskepparen framöver (har gjort båtpraktiken), men jag behöver den inte för nåt (den ger behörighet att framföra fartyg som samtidigt är längre än 12 m och bredare än 4 m), eftersom jag inte har tillgång till nån båt som kräver det. Det inom kustskepparen som jag inte redan har bra koll på är kursberäkningar med diverse korrektioner, men det är inte heller nåt jag behöver eftersom jag aldrig navigerar på det viset. Jag seglar bara inomskärs (eller strax utanför) längs kusten, och har inga planer på att segla så den typen av navigering behövs. Så tar jag det, så är det bara för skojs skull.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

B-körkort och certifikat för heta arbeten.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Mc- och bilkörkort, truckkort, arbete på väg, militära förarbevis, militär skyddsvakt och IPSC-licens (dynamiskt skytte). Nästan allt roligt kräver licens så ska samla på mig så många som möjligt Kommande fem-tio åren vill jag ta roadracinglicens och fallskärmsutbildning, längre fram i planerna någon flyglicens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Har egentligen bara B-körkort av nämnda. Däremot har jag körtillstånd för produktionsvagnar på Volvo Cars där jag inte har jobbat på typ femton år. Vet inte om det gäller fortfarande dock men det står inget utgångsdatum.

Sen har jag kört lastbil, buss, truck, skylift, travers och diverse båtar men ingen har frågat om licenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Jag har inget körkort eller andra licenser, men jag har tagit sim-märket Baddaren.

Det räknas som Simkort😂
Är det utdelat från Tele2 så är det inte värt mycke dessa dagar.

Själv har jag
B-kort
Datakörkort från -92 eller nåt.
Har kört skylift och truck men dessa bevis gällde endast på företaget där jag jobbade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Rätt coola licenser i denna än så länge korta tråd. Enda jag har som är nämnvärd är följande:

Tillstånd:
Rätt att uttrycka åsikt, men inte att kränka.

Jättejobbig restriktion ibland.

Permalänk

Först och främst har jag en giltig HLR-utbildningscertifikat!
A-kort (obegr.) och B-kort
APV Arbete På Väg-certifikat 1, 2 och 3A

Inte så mkt märkvärdigt men lite standardgrejer för stadsbyggnadsbranschen.

Visa signatur

eGPU crew

Permalänk
Lego Master

Lite blandat (en del har säkert gått ut):

B-körkort
Dykcert (PADI Advanced Open Water)
Militärt förarbevis för lastbil/terrängfordon och personbil + minibuss
Militär skyddsvakt (förordningen gått ut, men så vitt jag förstår gäller utbildningen fortfarande)
HLR

Jag har däremot INGEN licens för att föröka mig, men det har jag ändå lyckats med, två gånger.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Intressant tråd

- Körkort (B, C och M)
- Tillstånd för inkassoverksamhet
- Tillstånd för verksamhet inom konsumentkrediter

Sen har jag en hel bunt med märken från min tid som scout på 90-talet. Åtminstone första hjälpen, eld, vindskydd, sjökunskap, kniv och en del annat. För att inte nämna olika simmärken...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har däremot INGEN licens för att föröka mig, men det har jag ändå lyckats med, två gånger.

Barn utan licens? Så får det inte gå till. Stoppa genast tillbaka dem där du hittade dem!

Permalänk
Medlem

B-körkort samt innehar licens för att låna böcker på stadsbiblioteket, även i folkmun kallat "lånekort"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

För att ta två av de kanske lite mer udda:
Militärpolislegitimation, samt IDV-licens (Ickedödliga vapen) för t.ex. kravallammunition och Pepparsprej.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Swedsec-licens för investeringsrådgivning
Swedsec-licens för bolån
Fondcertifiering

Permalänk
Medlem

Körkort B och VHF-radio. Sen tror jag det är stopp på officiella grejer. Tog dykcert i min ungdom, men det är ju inget som egentligen är nåt officiellt, och finns flera olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Certifierad sakkunnig inom brandskydd, SAK 3

Permalänk
Medlem

Skepparexamen och apotekarlegitimation verkar det inte varit någon som skrivit än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några windowslicenser.

Permalänk
Medlem

Permit to carry a pistol
Permit to acquire a handguns & assault rifles

Jag har även dubbla svenska pass, tror ingen hade skrivit det.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir lite besviken, hade hoppats på att åtminstone en här skulle haft...

Själv har jag B-kort.. och det var allt. :-/

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Skall man väl inte behöva någon jädra licens för... (Som Uffe i Hälge serien förmodligen skulle ha sagt...)

Nå, hmm... vet inte om jag minns allt i skallen, men det jag kommer på på rakhand är väl mest praktiskt relaterade saker som

Heta arbeten, brand(skydds)väktare, traktor, mm

Tung traktor alla släpkombinationer, inklusive obromsat, samtliga viktklasser, mm.
(sedan följer det väl med en massa skit som EU moped, jordbrukstraktor över 30 km/h (45 har jag för mig enligt nya EU reglerna, men man lär ju sällan köra det med en jordbrukstraktor...), etc på den, samma som också följer med för vanliga B kortet om idag tror jag.)

Licens att bygga och kontrollera ställning godkänd för yrkesbruk upp till, jag har för mig, klass II, vad det nu heter idag.

Dykarkortet OWA (PADI) Tog det någon gång då jag skulle kontrollera gamla trålare, blev kvar i det sedan så klart och köpte in egen utrustning. För kul att avstå.

(gjort merparten av skepparn också men löste aldrig ut slutprovet, men skall göra det någon gång...)
Borda ta mästarbrevet i smide också så man har papper på det, men det är en till grej som aldrig blivit av riktigt då man kört på ändå. Har väl annars gjort allt fram till Svenska och Tyska (internationella) brevet. Har bara inte löst ut dem.

Har väl någon vapenlicens också.

Tjaa, säkert fler också men det är de jag kommer på just nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Amatörradiolicens.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

B-körkort
Co-driverlicens (Rally)

Permalänk
Medlem

Tv-licens :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

A-Körkort
B-Körkort
Ställningsbyggande upp till 9 meter
Heta Arbeten
Ordningsvaktsförordnande
Väktarutbildning
Skyddsvaktsutbildning
Bas-P/Bas-U (Byggarbetsmiljösamordnare Projekt/Utförande).
Säkra Lyft
BKR - Våtrumsbehörighet

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.