Går detta att göra med JavaScript?

Permalänk
Medlem

Går detta att göra med JavaScript?

Från min website skickar jag vid ett fåtal tillfällen ut ca 500 mail. Det rör sig om ett standardmail som jag förser med mottagaradress styrt från en tabell i en SQL-databas.
Mitt webbhotell tillåter bara att jag kör 25 mail var 5:e minut. Jag sitter alltså och klickar på en ”knapp” manuellt var 5:e minut.
Kan detta istället göras via ett JavaScript tills databastabellen är tom?
Kan också tänka mig att använda en räknare som laddas i förväg med det totala antalet mail att sända.

Siten är skriven i PHP och det skulle naturligtvis gå att skriva detta i PHP men webbhotellet har en begränsning av hur lång exekveringstid man får också.
Jag kan väldigt lite om JavaScript-programmering så innan jag fördjupar mig mer i det skulle jag vilja veta om detta skulle vara möjligt.

Helst vill jag hitta ett färdigt script som jag bara kan modifiera.

Permalänk

Låter som att du snarare borde kika på tredjepartslösningar som SendGrid, Amazon SES, Mailchimp eller liknande. Inte minst för att mail som skickas direkt från PHP utan pålitlig SMTP-server har stor risk att hamna i skräpposten.

Permalänk
Medlem

Kan lösas hyfsat enkelt med JavaScript's setInterval funktion.

const timer = setInterval(() => { if (återStåendeEmail > 0) { document.getElementById('knapp').click(); } else { clearInterval(timer); } }, 5 * 60 * 1000);

Alternativ kan vara att ladda om sidan var 5:e minut:
http://www.otsukare.info/2015/03/26/refresh-http-header

Obs, anser att båda lösningarna är "fullösningar"

Permalänk
Medlem

Om ditt webhotell tillåter så kan du göra ett cronjob som kör ett phpscript.
Men bästa lösningen, som Full Strike nämnde, är nog i ditt fall nån tredjepartslösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Skaffa mailchimp isället. Antar att du fångar in prenumeranter på ett nyhetsbrev.

De har en gratis plan. Fungerar ypperligt.
https://mailchimp.com/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag tackar för tipsen om hur jag ska lösa detta.
Det jag gör är att några gånger per år skicka ut nyhetsbrev till föreningsmedlemmar.
Föreningens ekonomi tillåter inte några årliga kostnader för något som vi använder endast 4 - 5 gånger per år.
Alla måste dessutom få nyhetsbrevet samma dag av rättviseskäl. Nyhetsbreven innehåller oftast information om anmälan till aktiviteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peroerik:

Jag tackar för tipsen om hur jag ska lösa detta.
Det jag gör är att några gånger per år skicka ut nyhetsbrev till föreningsmedlemmar.
Föreningens ekonomi tillåter inte några årliga kostnader för något som vi använder endast 4 - 5 gånger per år.
Alla måste dessutom få nyhetsbrevet samma dag av rättviseskäl. Nyhetsbreven innehåller oftast information om anmälan till aktiviteter.

Både Mailchimp och Mailgun har 10000 gratis mail per månad. Borde fungera perfekt om du bara ska skicka 500 mail 4-5 gånger om året

Har själv använt Mailgun och tycker det är väldigt smidigt. Har även kört Sendgrid men de har en mer restriktiv gratisplan.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lazze2k5:

Obs, anser att båda lösningarna är "fullösningar"

Skall det vara "ful-lösningar" eller "full-lösningar"?

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på Mailchimp, Mailgun och MinutMailer. Men de passar ändå inte riktigt in för mig.
Jag har ett antal "standardmail" som jag bara vill skicka över tillsammans med en sändlista via ett API.
APIerna verkar mest vara till för uppdatering av sändlistor. Sedan ska man ändå komponera själva mailet manuellt.
Då vinner jag inte något mot den lösning jag redan har.
Får nog leta vidare i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peroerik:

Har tittat lite på Mailchimp, Mailgun och MinutMailer. Men de passar ändå inte riktigt in för mig.
Jag har ett antal "standardmail" som jag bara vill skicka över tillsammans med en sändlista via ett API.
APIerna verkar mest vara till för uppdatering av sändlistor. Sedan ska man ändå komponera själva mailet manuellt.
Då vinner jag inte något mot den lösning jag redan har.
Får nog leta vidare i detta.

Kollade du då på Sendgrid? Då kan du ju kolla in deras API för att skicka mail.
https://sendgrid.com/

Men helt ärligt låter det som du krånglar till det i onödan. Med mailchimp kan du skapa flera "standardmail" om du så vill.

Är det helt normala nyhetsbrev? varför fungerar då inte mailchimp mm?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ska kolla vidare på de förslag jag fått men det viktiga för mig är att det blir färre manuella handgrepp än det är för oss idag.
Detta ska skötas av personer utan djupare datorvana.
Jag kommer inte själv att fortsätta sköta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Kollade du då på Sendgrid? Då kan du ju kolla in deras API för att skicka mail.
https://sendgrid.com/

Men helt ärligt låter det som du krånglar till det i onödan. Med mailchimp kan du skapa flera "standardmail" om du så vill.

Är det helt normala nyhetsbrev? varför fungerar då inte mailchimp mm?

Sendgrid kan han nog inte ha för de har en gräns på 100 mail per dag på gratisplanen och då tar det ju fem dagar att få ut alla mail och det var ju inte acceptabelt.

Jag tycker Mailchimp borde passa, de har ett API och 10000 mail per månad och 2000 om dagen på gratisplanen.

Permalänk
Medlem

Ska kolla närmare på Mailchimp och deras API efter midsommar.