Drastiska hastighetsskillnader i Chrome/Explorer

Permalänk
Medlem

Drastiska hastighetsskillnader i Chrome/Explorer

Hej!

Jag har under ett par dagar gjort diverse Speedtests. I applikationer och i Explorer så får jag en hastighet som liknar min faktiskt uppkoppling: 600/50. I Chrome så har jag aldrig kommit över 7mbit i uppströms.

Försökt avinstallera Chrome. Rensat cache. Inaktivera en rad tillägg. Vad kan jag ha gjort/göra för att påverka hastigheten i Chrome?

Bifogar screens. https://i.imgur.com/t11aMky.png

Permalänk
Medlem

@aalleexx: Ladda ner och kör med https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/ och se om du får samma resultat med den som med chrome.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande problem med LastPass etc. och Bredbandskollen? Har du provat att köra med speedtest.net istället för bredbandskollen?

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Varför skulle han? Det där är ju om du sitter på typ 33.6k modem? Han har ju 600/50 så han behöver inte begränsa något för att det ska ge full fart. Kolla vilka hastigheter killen i inlägget du hänvisar till sitter på. Då kan det behöva trixas lite för att kontrollbitar ska kunna komma fram men jag kan garantera dig att med 50 mbit så är det inget problem.

Permalänk
Medlem

@aalleexx Sedan om du får dåliga värden i en test i en webbläsare mot en testkälla?. So what? Får du bra hastigheter annars? I så fall så skit samma. Skit i det. Fungerar det som det ska "i verkliga livet" så är det väl bara att skita i det. Lägg inte tid på något som du inte behöver lägga tid på.

Får du bra hastighet med andra webbläsare mot den testsiten. Och mot andra testsiter med alla eller andra webbläsare och andra testmetoder. Och det fungerar som det ska annars. Så skit i chrome och just bredbandskollen. Gå vidare i livet och lägg din tid på något vettigare.

Permalänk
Medlem

Efter att ha felsökt ett gruppanslutningsproblem i vår brf är jag helt snurrig angående detta. Körde med Ethernetkabel rakt in i väggen utan ISP-modem och fick väldigt varierande uppströmshastigheter. Nedströms låg oftast runt 250 som de ska, men upp var allt från 4 - 250 beroende på vilket OS jag körde och om jag körde inkognitoläge eller inte, Firefox var överlag bättre än Chrome oavsett incognito. Även med alla extensions avstängda fick jag ofta bättre i inkognitoläge. Olika Linux distros var bäst överlag men alla var inte på topp. Win8 var sämst. Körde mot Bredbandskollen och speednet. Beslutade mig för att inte försöka ta reda på vad sjutton som pågick, det var för många variabler som spökade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Purrfected: Varför skulle han? Det där är ju om du sitter på typ 33.6k modem? Han har ju 600/50 så han behöver inte begränsa något för att det ska ge full fart. Kolla vilka hastigheter killen i inlägget du hänvisar till sitter på. Då kan det behöva trixas lite för att kontrollbitar ska kunna komma fram men jag kan garantera dig att med 50 mbit så är det inget problem.

Helt ärligt så läste jag inte artikeln, finns ofta mycket mysko problem med nät dock, ibland kan en begränsning, om du sätter typ den hastigheten du vill ha, få upp din låga hastighet.
Fungerar givetvis inte alltid, oftast inte, men värt o testa.
Ungefär som att om du sitter på en gigport eller en 100mbit port, där andra sidan kör det andra så du har gig/fast eller fast/gig, så kan du med speed o duplex få riktigt konstiga problem, bla hastighetsproblem. Optimalt är ju auto/auto, men ibland måste man köra 100/full, även varit med om 10/halv för o få igång det.
Troligen ligger ju felet antingen i switchen eller ditt nic, men som en workaround, samt att identifiera ett möjligt problem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Fast i det här fallet så har har problem med enbart chrome mot en testserver. Enligt TS så fungerar det för övrigt. Då gav jag honom rådet att pröva med en annan webbläsare som även den använder chromoium, nämligen microsofts nya edge, för att se om det gav samma resultat som google chrome ger. Vilket resultat det eventuellt ger så är det intressant.

Fast egentligen så tycker jag TS ska skita i det hela. Fungerar det för övrigt så skit i det hela. Inget att lägga tid på. Fungerar det för övrigt vilket det verkar göra så varför lägga ner en massa tid på att felsöka något som inte måste felsökas?