Permalänk

@riiitzzz: Finns det inget uttag längre bort i köket? Man kan alltid dra en skarvsladd bakom sockeln (under stommarna) från t.ex. kyl/frys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

@riiitzzz: Finns det inget uttag längre bort i köket? Man kan alltid dra en skarvsladd bakom sockeln (under stommarna) från t.ex. kyl/frys.

Kyl och frys står på motsatt sida från diskbänken. Så det enda uttaget som vi kan koppla in i är ovanför bänken. Men det gör inget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@riiitzzz: Hoppas att du har VVS. säker vatten och elektrikerutbildning. För om du gör detta själv och inte har detta och din hyresvärd upptäcker detta så blir du garanterat vräkt. Om diskmaskinen blir strömförande så dör du, din sambo eller någon granne. Enligt svensk lag så MÅSTE en diskmaskin köras på en egen säkring och händer något p.g.a. detta så gäller inte din hemförsäkring.

Sug på den karamellen en stund och fundera på vad du själv och din sambo är värd.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@riiitzzz: Hoppas att du har VVS. säker vatten och elektrikerutbildning. För om du gör detta själv och inte har detta och din hyresvärd upptäcker detta så blir du garanterat vräkt. Om diskmaskinen blir strömförande så dör du, din sambo eller någon granne. Enligt svensk lag så MÅSTE en diskmaskin köras på en egen säkring och händer något p.g.a. detta så gäller inte din hemförsäkring.

Sug på den karamellen en stund och fundera på vad du själv och din sambo är värd.

Skicka gärna ett utdrag på vart det står i svensk lag att diskmaskinen måste vara kopplad på egen säkring.

Min hyresvärd är f. ö. utbildad elektriker och han sa själv att om han var jag hade han kört på skarvsladd.
I min försäkring är det enda som krävs för diskmaskin att det ska finnas droppbricka samt att installationen är fackmannamässigt utförd. Vi har som sagt redan fördraget för diskmaskin hemma så vi kommer inte att göra något ingrepp som kräver vvs-kompetens utöver att kunna koppla slangar rätt, vilket jag fått mycket hjälp med bla här. Däremot överväger vi att ta in installatör ÄNDÅ.

Sätt dig ner i båten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@riiitzzz: Hoppas att du har VVS. säker vatten och elektrikerutbildning. För om du gör detta själv och inte har detta och din hyresvärd upptäcker detta så blir du garanterat vräkt. Om diskmaskinen blir strömförande så dör du, din sambo eller någon granne. Enligt svensk lag så MÅSTE en diskmaskin köras på en egen säkring och händer något p.g.a. detta så gäller inte din hemförsäkring.

Sug på den karamellen en stund och fundera på vad du själv och din sambo är värd.

Vart står det i svensklag att diskmaskin MÅSTE köras på en egen säkring?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Skicka gärna ett utdrag på vart det står i svensk lag att diskmaskinen måste vara kopplad på egen säkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppgifterna fick jag av mitt försäkringsbolag (Folksam) samt Elgiganten när jag köpte diskmaskin. Enligt uppgifter från hyresvärden så fick jag inte installera diskmaskinen själv om jag inte kunde uppvisa säker vatten och certifikat på el. Folksam och Elgiganten pekade även på att man måste ha ett "underlägg", i alla fall på maskiner under diskbänken (exakt vad det heter kommer jag inte ihåg) men det är en stor bricka i genomskinlig plast under diskmaskinen som ska få rinnande vatten bakifrån maskinen att rinna ut mot framkanten så man tidigt ser om något läckage uppstår.

Den exakta formuleringen eller paragrafen vet jag inte och lagtexten är förmodligen ett bredare område än specifikt diskmaskiner och är antagligen ett resultat av flera paragrafer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

bör man anlita rörmokare även om allt är framdraget? Både IKEA och Elgiganten verkar tycka att man klarar det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör först och främst fullständigt strunta i vad försäljaren på både IKEA och Elgiganten säger i syfte om att få sälja en av sina produkter sen bör du fråga dig själv:

Känner jag mig bekväm och tillräckligt säker med jobbet jag skall utföra eller bör jag ta in en fackman?

Känner du att läget är ok så är det bara att köra på såvida hyresrättsföreningen godkänner. Känner du dig osäker så får du ett toppenjobb utfört av en yrkesperson och du har ryggen fri om fuktskador skulle uppstå i framtiden. Ingen annan än du kan egentligen svara på den frågan.

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@riiitzzz: Hoppas att du har VVS. säker vatten och elektrikerutbildning. För om du gör detta själv och inte har detta och din hyresvärd upptäcker detta så blir du garanterat vräkt. Om diskmaskinen blir strömförande så dör du, din sambo eller någon granne. Enligt svensk lag så MÅSTE en diskmaskin köras på en egen säkring och händer något p.g.a. detta så gäller inte din hemförsäkring.

Sug på den karamellen en stund och fundera på vad du själv och din sambo är värd.

Branschregler Säker Vatteninstallation är ett regelverk som är framtaget av branschens aktörer för att minska risken för vattenskador, legionellaspridning, brännskador och förgiftning.

Branschregler Säker Vatteninstallation är ingenting som är obligatoriskt för privatpersoner som utför t.ex. byte eller tillägg av diskmaskin i det egna hemmet. Förutsatt att reglerna för detta är i enlighet med hyresrättsföreningen och försäkringsbolagets krav. Teoretiskt och även praktiskt sett får du utföra vilka VVS-arbeten du vill i ditt eget hem om du utför arbetet på rätt sätt samt om föreningen och försäkringsbolaget godkänner detta.

Du kan lära dig mer om säker vatten här:
https://www.sakervatten.se/

Jag är osäker på vart du har hört talas om att en diskmaskin bör matas från separat säkring. Du får gärna specificera vart du har hittat den informationen då det mig veterligen inte finns några sådana krav och jag har ändå arbetat som elektriker i tio år.

Jag är dock helt och hållet säker på att det är oväsentligt för personens säkerhet huruvida diskmaskinen delar säkring eller ej med andra belastningar. Även om det är att föredra pga. andra anledningar än personsäkerhet. Däremot kan det vara så att om man ansluter diskmaskinen till en belysningsgrupp (armatur med en eller två brunnar, avsedd för bänkbelysning) så kan denna ligga utanför jordfelsbrytare, så detta bör man först kolla upp.

Om du vill lära dig mer om de regler och lagar som gäller för elinstallationer så hittar du det här:

Elsäkerhetslag (2016:732)
Denna lag reglerar bland annat vem som får utföra elinstallationer och vad som krävs av denne.

SEK Handbok 444, SS 4364000
med kommentarer, utgåva 3, 2017.
Elinstallationsreglerna ger en bråkdel av de instruktioner om hur elinstallatörer bör utföra arbeten för att uppfylla de regelverk som är gällande i Sverige.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@riiitzzz: Hoppas att du har VVS. säker vatten och elektrikerutbildning. För om du gör detta själv och inte har detta och din hyresvärd upptäcker detta så blir du garanterat vräkt. Om diskmaskinen blir strömförande så dör du, din sambo eller någon granne. Enligt svensk lag så MÅSTE en diskmaskin köras på en egen säkring och händer något p.g.a. detta så gäller inte din hemförsäkring.

Sug på den karamellen en stund och fundera på vad du själv och din sambo är värd.

Man får(fick för ~4 år sedan iaf) göra sina egna badrum själv så länge det är fackmannamässigt byggt. Undantaget om jag minns rätt var att dra vattenrör inne i väggar. Minns inte hur det ser ut med vattenzoner men har svårt att se att en diskbänk är värre än ett duschutrymme. Sen kan försäkringsbolag ha en annan åsikt att det måste vara gjort av auktoriserat företag men det är en annan femma.

Men i TS fall så handlar det om att koppla på 2 anslutningar till befintliga anslutningar.
Har man gängtejp, rätt gänga på kopplingar och ett iq över 30 så klarar man av att skruva på en anslutning.

Sen varför skulle diskmaskinen bli strömförande om TS kopplar in den till återigen ett befintligt uttag?
Ok, uttaget/tvättmaskinen kan vara felaktigt men då lär knappast TS bli ansvarig(om nu denne inte har installerat det).

Sen det sista att det måste ligga på egen säkring känns som något hittepå, kanske att det gäller för nyproduktion idag men befintliga hus, nej.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Det här var en jättebra fråga och ett jättebra svar. Som komplettering på den - hur lång ner bör man skära av? Trist att göra fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på grovleken av avloppsslangen, passar din till den lilla anslutningen så skär du av toppen på den lilla, och passar det över den stora delen så skär du av toppen på den stora. Anledningen till att jag säger toppen är att man vill få ett överlapp av avloppsslangen över röret, men kanske att man kapar vid första ingröpningen på "räfflingen" av röret

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@riiitzzz: Hoppas att du har VVS. säker vatten och elektrikerutbildning. För om du gör detta själv och inte har detta och din hyresvärd upptäcker detta så blir du garanterat vräkt. Om diskmaskinen blir strömförande så dör du, din sambo eller någon granne. Enligt svensk lag så MÅSTE en diskmaskin köras på en egen säkring och händer något p.g.a. detta så gäller inte din hemförsäkring.

Sug på den karamellen en stund och fundera på vad du själv och din sambo är värd.

Svammel. Som flera tidigare påpekat så krävs ingen utbildning, men det krävs att man gör rätt. Om diskmaskin inte körs på egen säkring så går säkringen i värsta fall (men en trög diazed kan man köra på överlast länge). Att höljet skulle bli spänningssatt är lika osannolikt som att brödrosten skulle bli det, men du kanske har gummihandskar när du rostar bröd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Det beror på grovleken av avloppsslangen, passar din till den lilla anslutningen så skär du av toppen på den lilla, och passar det över den stora delen så skär du av toppen på den stora. Anledningen till att jag säger toppen är att man vill få ett överlapp av avloppsslangen över röret, men kanske att man kapar vid första ingröpningen på "räfflingen" av röret

Tack!

Om man sedan, i framtiden, vill koppla av diskmaskinen, hur kan man göra för att täta där man skurit av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Tack!

Om man sedan, i framtiden, vill koppla av diskmaskinen, hur kan man göra för att täta där man skurit av?

Typ en sådan här propp

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Sen varför skulle diskmaskinen bli strömförande om TS kopplar in den till återigen ett befintligt uttag?
Ok, uttaget/tvättmaskinen kan vara felaktigt men då lär knappast TS bli ansvarig(om nu denne inte har installerat det).

Det börjar springa iväg ifrån ämnet men:

Det korta svaret är att alla apparater med hölje av metall visst kan vara strömförande och bli livsfarliga även om elanläggningen i övrigt är ok, om än osannolikt för vem skulle sälja en sådan?

"Du" är alltid ansvarig för elapparaterna i ditt hem.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-hemm...

Se alltid till att ha en jordfelsbrytare installerad i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Halloj! Nästa roliga del i diskmaskinsinstallationen. Nu sitter jag med en diskmaskin som inte passar vattenanslutningen. Finns det någon övergångsnippel, eller har jag gjort bort mig?

Bild nedan med själva maskinanslutningen och locket till vattenanslutningen för jämförelse

Permalänk
Medlem

Övergångsnippel. Brukar finnas på de flesta byggvaruhus.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Övergångsnippel. Brukar finnas på de flesta byggvaruhus.

Det var min gissning. Vilken storlek ser det ut att behövas? Kan denna funka tro? Får såklart fråga i varuhuset, förmodligen Bauhaus.

Permalänk
Medlem

@riiitzzz: Är båda honor behöver du såklart en övergång som är hane på båda sidorna. Ser inte så bra på diskmaskinens anslutning, men är det invändig gänga så måste du såklart ansluta den på en utvändig. Visa bilden i butiken bara, ser ut som det kan vara 20 till 25 du behöver. Inte säkert vad som helst tätar mot dessa anslutningar, så du får nog lov att fråga i butik.

Edit: R15 och R20 borde vara betydligt vanligare så mät ordentligt, utgick bara från bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@riiitzzz: Är båda honor behöver du såklart en övergång som är hane på båda sidorna. Ser inte så bra på diskmaskinens anslutning, men är det invändig gänga så måste du såklart ansluta den på en utvändig. Visa bilden i butiken bara, ser ut som det kan vara 20 till 25 du behöver. Inte säkert vad som helst tätar mot dessa anslutningar, så du får nog lov att fråga i butik.

Edit: R15 och R20 borde vara betydligt vanligare så mät ordentligt, utgick bara från bilden.

Det var R15 och R20! Sitter däremot inte tätt alls så jag tror nästan att jag ger upp nu. Gängtejp funkade sådär och pallar inte hålla på med lin. Rörmokare nästa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Det var R15 och R20! Sitter däremot inte tätt alls så jag tror nästan att jag ger upp nu. Gängtejp funkade sådär och pallar inte hålla på med lin. Rörmokare nästa...

Brukar väl kunna behövas packning som är färsk för att dessa anslutningar ska täta ordentligt. Är inte riktigt tänkt att det ska vara gängorna som ska täta på de flesta anslutningarna. Räcker det med nya packningar är det såklart enklare än att försöka få det tätt med lin, pasta och våld.

Permalänk
Medlem

Idag åkte jag tillbaka till Bauhaus och köpte en övergångsnippel där packning ingick. Kopplade på allt och verkar funka utmärkt. Inget läckage so far men har virat papper runt för säkerhets skull, samt att jag diskar med övervakning de första gångerna. En diskning genomförd hittills och det verkar funka bra! Förhoppningsvis är detta slutet på denna sagan.

Tack för all er hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Idag åkte jag tillbaka till Bauhaus och köpte en övergångsnippel där packning ingick. Kopplade på allt och verkar funka utmärkt. Inget läckage so far men har virat papper runt för säkerhets skull, samt att jag diskar med övervakning de första gångerna. En diskning genomförd hittills och det verkar funka bra! Förhoppningsvis är detta slutet på denna sagan.

Tack för all er hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt jobbat, kul att du fick till allting och dessutom lärt dig nya saker på vägen.

mvh,