Bahnhof rättar sig efter PTS krav – skickar in användaruppgifter

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof rättar sig efter PTS krav – skickar in användaruppgifter

Efter PTS hot om miljonvite väljer bredbandsoperatören Bahnhof att rätta sig in i ledet och skickar in efterfrågade användaruppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så ska det låta. Storebror måste vidga sitt vakande öga.

Permalänk
Medlem

Hoppsan, det lär svida hårt för Bahnhof. Bahnhof känns som den enda (större) ISP:n som aktivt jobbar för kundernas integritet. Frågan är hur kunderna ställer sig till detta?

Permalänk
Medlem

Då piratebay ändå spelat ut sin roll som utvecklingsframtvingande organ för diverse streamingsiter som annars inte var möjligt såsom Netflix, Spotify mm, så ser jag inget fel i att samtliga "rättar sej i ledet" så att faktiskt de som skapar material också får betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det är naturligtvis tråkigt men i förlängningen så måste ju Bahnhof kunna fungera som verksamhet och miljonviten hit och dit hjälper dem inte i den saken. Det är bara att hoppas att detta nu inte blir ett sluttande plan så att de börjar ge efter och lämna ut IP-adresser till privata intressen, för gör de det så ser jag tyvärr inte mycket anledning att fortsätta framhålla dem framör övriga operatörer.

Edit:

Bahnhof's uttalande i frågan:

"Med anledning av tidigare pressmeddelanden från PTS och deras förfrågan till Bahnhof om adressuppgifter, så vill vi förtydliga att vi har inte lämnat ut varken IP-adresser eller personuppgifter till PTS. Det var inte heller det de frågade efter.

PTS har skickat begäran om redovisning om fastighetsadresser till alla operatörer i Sverige. Förfrågan avser inte IP-adresser eller koppling mellan IP-adress och abonnent, eller personuppgifter. Syftet antas vara att kartlägga bredbandsutbyggnaden av statistiska skäl. Vi ifrågasatte om det inte räcker med postnummer. Men PTS ville ha fastighetsadresserna från Bahnhof och vi har skickat det.

Bahnhof kommer aldrig att skicka mer information än vad som krävs för att lösa en uppgift eller leverera en tjänst. Vi kommer alltid att försvara våra kunders uppgifter - oavsett vem eller vilken myndighet som frågar."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Törs man gissa på att Bahnhof snart kommer erbjuda VPN/TOR-liknande funktionalitet snart?

Permalänk
Medlem

Skryter inte banhof med att dom inte loggar något och inte kan lämna ut uppgifter?

Nu verkar det finnas loggar från början av 2018 sparade.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Smack Jack:

Visserligen lite skillnad enligt mig hur de olika aktörerna jobbar med detta ämne. Vad jag förstått så har bahnhof försökt så gott de kan att inte lämna ut uppgifter samt endast sparat det absolut essentiella enligt lagen medan andra aktörer har i princip sparat allt relaterat och nästan inte ens brytt sig vad de lämnat ut.

Sedan vill jag tro att bahnhof använt dessa tre veckor till något viktigt och förhoppningsvis minimerar skadan som kan ske gentemot kunder. Sista stycket är absolut endast förhoppningar.

Edit:

@robbankentor Jag tror de har skrytit om hur lite de faktiskt sparar. Jag är rätt säker att de, enligt lag, måste spara viss data under en viss tid. Och vad jag förstått så sparar Bahnhof endast det essentiella som jag skrev i första stycket samt har rutin på att faktiskt ta bort data som har gått över tiden.

Medan andra aktörer, möjligtvis, ej haft samma rutiner.

Edit: La in ett "möjligtvis" i sista meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Törs man gissa på att Bahnhof snart kommer erbjuda VPN/TOR-liknande funktionalitet snart?

Har inte Bahnhof redan erbjudit VPN i många många år?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Skryter inte banhof med att dom inte loggar något och inte kan lämna ut uppgifter?

Nu verkar det finnas loggar från början av 2018 sparade.

De har gjort skillnad på vad de lagrar och lämnar ut med hänvisning till LEK och hänvisning till IPRED. Gissningsvis är det det de har lagrat för LEK som de nu lämnar ut, och detta har de redan tidigare sagt att de lagrar, återigen med hot om vite om de inte gör det.

Hos andra operatörer så har de lagrat "allt i en hink", och lämnat ut data oavsett om det hänvisats till IPRED eller LEK, medans Bahnhof lagrat enligt LEK-kravet i en hink, men inte låtit folk som begärt uppgifter med hänvisning till IPRED hämta ur LEK-hinken, om du förstår vad jag menar.

Återstår väl att se nu om det blir så att de fortsätter med den här lagringslösningen, eller om de blir en grå fläck likt andra operatörer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Törs man gissa på att Bahnhof snart kommer erbjuda VPN/TOR-liknande funktionalitet snart?

Jag tror t.om att jag har gratis vpn via Bahnhof. Lex integrity eller något heter den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Skryter inte banhof med att dom inte loggar något och inte kan lämna ut uppgifter?

Nu verkar det finnas loggar från början av 2018 sparade.

Vi ska vara glada att det finns leverantörer som Banhof som vill skydda vår integritet.
Att klanka ner på dem när dom får hot om vite i miljonklassen är lite dumt. Inte många som har råd att ta dom smällarna och ändå ha en fortsatt verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hoppsan, det lär svida hårt för Bahnhof. Bahnhof känns som den enda (större) ISP:n som aktivt jobbar för kundernas integritet. Frågan är hur kunderna ställer sig till detta?

Utgår från att de flesta kunder inte är dumma i huvudet och själva förstår att Bahnhof inte har några miljoner att avvara bara för att "stick it to the man".

De kommer fortsätta sitt arbete med att bevara kundernas integritet så gott de kan utan att göra sig skyldiga till lagbrott.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tomma tunnor skramlar mest.

Permalänk
Avstängd

Då alla andra operatörer redan gör samma sak och jag själv är väldigt nöjd med Bahnhofs tjänster så kommer jag inte byta leverantör. Var länge sen man laddade hem saker på nätet dessutom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

"Uppgifterna används bland annat i myndighetens konkurrensreglering och till PTS statistikportal"

Sure...

Permalänk
Medlem

Det här handlar alltså om kunddata till PTS som inte innefattar IP-adresser etc och inte data för brottsutredningar, filmbranschen eller dylikt. Sedan kan man ifrågasätta om PTS behöver så granulär data som de nu får (av hela branschen).

Jag tycker Bahnhof ofta slår på ett stort spel för galleriorna men det handlar inte om någon data som kan identifiera individers aktivitet online "online".

Permalänk
Medlem

Jag tolkar pressmeddelandet som att detta gäller mer generell data, som hur många kunder man har, var de finns, vad för anslutning de har, ekonomiska uppgifter på företagsnivå, osv. Tror inte detta handlar om IP-loggar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu handlar väl inte detta ärende om att lämna ut enskilda kunders data utan om statistiskt underlag för telekommarknadsrapporten som alla operatörer - även Bahnhof - deltagit i tidigare.
Rapporten som resultatet presenteras i har tidigare handlat om fördelning mellan olika abonnemangstyper (mobil/fast bredband/fast telefoni/betal-tv) och hur spridning mellan olika klasser inom varje abonnemangstyp ser ut + lite slutsatser. Jag ser iallafall inga tecken på att det kommer vara annorlunda denna gången.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Telia överklagar dom om att blockera fildelningssajter
Telia förlorar mot Copyswede – tvingas betala 107 miljoner kronor

Telia överklagade beslutet i Patent- och marknadsdomstolen om att de skulle blockera The Pirate Bay.
CopySwede begärde hundratals miljoner av Telia för försäljningen av iPhones. Telia tog dem till domstol.

Bahnhof, å andra sidan, hävdar mycket, men lägger sig sedan ner och sprattlar med benen i vädret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror t.om att jag har gratis vpn via Bahnhof. Lex integrity eller något heter den.

Ja, alla som har Bahnhof som ISP har tillgång till Lex Integrity vilket är gratis.
Detta började de med när de blev tvingade att spara uppgifter av PTS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@loevet
Är det inte lite magstarkt att skriva en artikel om att de lämnar in användaruppgifter när det handlar om statistik var de levererar bredband i stort. Inga personuppgifter har lämnats in?
Och var framgår det att det handlar om att de inte lämnat ut uppgifter till polisen? Det enda jag kan utläsa är att de försvårat inhämtning av statistik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

@robbankentor Jag tror de har skrytit om hur lite de faktiskt sparar. Jag är rätt säker att de, enligt lag, måste spara viss data under en viss tid. Och vad jag förstått så sparar Bahnhof endast det essentiella som jag skrev i första stycket samt har rutin på att faktiskt ta bort data som har gått över tiden.

Medan andra aktörer ej haft samma rutiner.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Törs man gissa på att Bahnhof snart kommer erbjuda VPN/TOR-liknande funktionalitet snart?

De har redan det sedan länge

Permalänk
Medlem

Bra de kämpar men i slutändan är resultatet detsamma som andra, de tvingas lämna ut uppgifter.
Så länge man inte har telia som typ kastar uppgifter hej vilt till alla så är det nog inte så stor skillnad.

Har Ownit nu och ser ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem

@Goofa:

Har något minne av att det är just vad de gått ut och sagt. Ska kika in på det!

Edit: Skumläste endast men där säger han att de har som rutin att ta bort uppgifter så fort som möjligt när de inte, enligt lag, är tvungen att spara det.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/02/24/bahnho...

Ska kika om jag hittar fler artiklar. Men det är från liknande artiklar jag har fått informationen från (som jag minns). Men du verkar lite skeptiskt, med all rätt, eftersom jag skriver utifrån minne! Och som du ser är den artikeln mer än två år gammal så minnet kan ju alltid svika lite på den tiden när det gäller detaljer!

Edit igen: Kan det vara så att du skrev det sista stycket i fet stil och faktiskt menade det? Denna skärm är uppenbarligen dålig för jag kan knappt se det! Och då länkade jag ju fel artikel gissningsvis.

Edit: Vi kan använda samma artikel som lite underlag åtminstone! Där Bahnhof VD säger att det är märkligt att det är möjligt att få ut vissa uppgifter som man enligt rutin kan ta bort efter viss tid.

Med det sagt så har jag även kommit underfund att lagstiftningen kan ju faktiskt ha ändrats de senaste två åren och min information är helt åt skogen? Rätta mig gärna så man blir uppdaterad isf!

Permalänk
Medlem

Det här var ytterst tråkig läsning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Lego Master

Märklig frånvaro av info direkt från Bahnhof. De måste ju ha varit beredda på att PTS skulle lägga upp en notis om detta, och då förberett sitt eget pressmeddelande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Märklig frånvaro av info direkt från Bahnhof. De måste ju ha varit beredda på att PTS skulle lägga upp en notis om detta, och då förberett sitt eget pressmeddelande.

Här är deras uttalande: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2019/06/18/bahnho...

"Med anledning av tidigare pressmeddelanden från PTS och deras förfrågan till Bahnhof om adressuppgifter, så vill vi förtydliga att vi har inte lämnat ut varken IP-adresser eller personuppgifter till PTS. Det var inte heller det de frågade efter.

PTS har skickat begäran om redovisning om fastighetsadresser till alla operatörer i Sverige. Förfrågan avser inte IP-adresser eller koppling mellan IP-adress och abonnent, eller personuppgifter. Syftet antas vara att kartlägga bredbandsutbyggnaden av statistiska skäl. Vi ifrågasatte om det inte räcker med postnummer. Men PTS ville ha fastighetsadresserna från Bahnhof och vi har skickat det.

Bahnhof kommer aldrig att skicka mer information än vad som krävs för att lösa en uppgift eller leverera en tjänst. Vi kommer alltid att försvara våra kunders uppgifter - oavsett vem eller vilken myndighet som frågar."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem