M.2 SSD vs 2.5" SSD, vilken ska man gå för?

Permalänk

M.2 SSD vs 2.5" SSD, vilken ska man gå för?

Suttit och kollat genom en massa videos på Youtube, verkar ju inte vara mycket som skiljer rent loadtime på spel mellan de två typerna. Så min fråga lyder, värt att betala premium för m.2 SSD över 2.5" SSD? Vad mer får man egentligen?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubayet92:

Suttit och kollat genom en massa videos på Youtube, verkar ju inte vara mycket som skiljer rent loadtime på spel mellan de två typerna. Så min fråga lyder, värt att betala premium för m.2 SSD över 2.5" SSD? Vad mer får man egentligen?

Tacksam för svar!

M.2 och 2.5" SSD är samma med olika format, det är m.2 NVMe som är snabbare ssd och det rekommenderar jag starkt.

Permalänk
Skrivet av jensvo:

M.2 och 2.5" SSD är samma med olika format, det är m.2 NVMe som är snabbare ssd och det rekommenderar jag starkt.

Är det märkbart snabbare med NVMe och värt att betala premium för? Tack för svaret också, king! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubayet92:

Är det märkbart snabbare med NVMe och värt att betala premium för? Tack för svaret också, king! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Den laddar windows betydligt snabbare, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till 2.5" ssd för OS igen.

Permalänk
Medlem

@Rubayet92: tycker absolut det är värt det, sen som grädde på moset så ser det förbannat mycket snyggare ut och man slipper kablar xD har inte en enda SATA(ns) kabel i chassit, OCD hjärnan mår bra då

så ja, prestandan är märkbar.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jensvo:

Den laddar windows betydligt snabbare, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till 2.5" ssd för OS igen.

Skrivet av Farthinder:

@Rubayet92: tycker absolut det är värt det, sen som grädde på moset så ser det förbannat mycket snyggare ut och man slipper kablar xD har inte en enda SATA(ns) kabel i chassit, OCD hjärnan mår bra då

så ja, prestandan är märkbar.

Hur har ni mätt skillnaden i prestanda? I stort sett alla på forumet jag har sett som har provat har sagt att skillnaden mellan NVME och SATA inte märks i vardagen.

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

@Rubayet92: tycker absolut det är värt det, sen som grädde på moset så ser det förbannat mycket snyggare ut och man slipper kablar xD har inte en enda SATA(ns) kabel i chassit, OCD hjärnan mår bra då

så ja, prestandan är märkbar.

Inte ens tänkt på att man slipper kablar, bara det gör ju extra slanten värt det! 😂 Men tack för tipset, bli nog en m.2 ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rubayet92: Jag kommer alltid att välja m-2 framför 2,5" i framtiden just av anledningen att det blir så mycket snyggare. Hastighetsskillnaden är mindre påtaglig idag då jag sällan överför mycket data så snabbt att det krävs NVMe. En sak som kan vara värt att tänka på är dock att det ofta blir svårare att komma åt och byta SSD om den är monterad bak på moderkortet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Rubayet92:

Är det märkbart snabbare med NVMe och värt att betala premium för? Tack för svaret också, king! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge man inte sitter och flyttar filer på 40GB+ dagligen så är det inte värt. Kopiera stora filer är det enda som jag märker skillnaden men hur snabbt spel eller windows startar är inte märkbart.

Skrivet av jensvo:

Den laddar windows betydligt snabbare, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till 2.5" ssd för OS igen.

Märkte ingen skillnad hur snabbt windows startade när jag skaffade min 970 EVO 1TB och finns tester som visar att skillnaden är försumbar eller i värsta fall långsammare med nvme än SATA.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär