Mobilt internet med mobil router, Telias nät och Ubiquity APs?

Permalänk
Medlem

Mobilt internet med mobil router, Telias nät och Ubiquity APs?

Jag tänker mig följande konfiguration för mitt mobila internet.

* 30 GB mobilabonnemang från Fello. De delar nät med Telia men är en hundralapp billigare för samma datamängd. Jag antar att hastighet och tillförlitlighet blir exakt samma som om jag hade valt Telia?

* Två Ubiquity Lite APs för att hela huset ska få bra wifi-täckning.

* Teltonika 4G-RUT240 Compact Industrial 4G LTE Router. Jag hittade denna via Prisjakt. Folk verkar tycka att den är bra. Egentligen skulle jag helst köpa en router som inte har wifi (då jag ändå har mina Ubiquity APs) och som kommer med antenner som monteras utomhus, men jag har inte hittat någon sån router ännu.

Tror ni att detta blir bra? Jag vill höra era expertåsikter.

Permalänk
Medlem

Att göra det du beskriver är lite som att köpa ett Ferrari chassi, sätta i en Fiat 500 motor och tanka bilen med brännvin.

Ersätt brännvinet med bensin och sedan motorn innan du går på chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Att göra det du beskriver är lite som att köpa ett Ferrari chassi, sätta i en Fiat 500 motor och tanka bilen med brännvin.

Ersätt brännvinet med bensin och sedan motorn innan du går på chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns säkert vishet i ditt inlägg, men kan du förklara vad du menar?

Permalänk
Medlem

Skraj!

Jag är lite skraj för att framstå som en fullständig idiot! Men det är jag ju iof.
Men min Ubiquity Edgerouter 4 vill ju inte lira mot telias router fiber till hemmet plast skit!
Jag ha provat olika varianter i wizard läget men inget funkar! Eth0 "disconnected" misstänker Vlan settings och vilket vlan nummer skall jag skriver in. Direkt mot client eller cisco swirre funkar det men mot ubiquity är det tvärstopp. Skiter i TV osv endast surf.
Kan någon frälsa mig!