Bil för övningskörning (automat) och pendling - elbil?

Permalänk
Medlem

Bil för övningskörning (automat) och pendling - elbil?

Brukar bli bra drag i biltrådarna så jag tänkte dela med mig av mina funderingar och se vad ni säger.
Frun ska övningsköra, med automat. Vår bil är i största laget, hon tycker att den är jobbig att köra, så vi funderar på en liten andrabil (kommer behövas sen oavsett).
Jag surfar in på blocket och kollar på billiga mindre bilar med automat - det är inte mycket att välja bland (satte max 40k och <15k mil som gräns).

Då slog det mig, varför inte hoppa på elbilståget? Man hittar Renault Zoe för 100k och uppåt (lilla batteriet), med hyrbatteri. Nissan Leaf slipper man hyra batteri, men de kostar kanske 40k mer. BMW i3, e-Golf är lite dyrare. Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn finns billigare, dock kort räckvidd. Vill helst kunna köra 15 mil på en laddning.

Tanken är att jag ska ta den till jobbet när det går, vilket kommer vara kanske 90% av tiden (3 mil en väg).
Diesel kostar mig 1000 i månaden nu, kan halvera behovet om jag kör elbilen, eller mer, och kan ladda gratis på jobbet.
Hyra batteri kostar mer, men kostar väl inget om batteriet går sönder. Hur stor tror ni den här risken är?
Andra tankar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Måste hon begränsa sig till automat?
De flesta bilar är trots allt fortfarande manuella, även om man inte tänkt ha manuell låda själv kan man behöva köra någon annan bil.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Ni kanske redan har en manuell bil tillgänglig eller har löst det på annat sätt, men precis som @json_81 skriver så är det himla bra att ha ett körkort där man har tillgänglighet till att köra manuell bil. Jobbigt annars om man ska låna någon annans.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med själva bilen! Lycka till i biljakten.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Måste hon begränsa sig till automat?
De flesta bilar är trots allt fortfarande manuella, även om man inte tänkt ha manuell låda själv kan man behöva köra någon annan bil.

Håller med till viss del, men manuella bilar kommer att bli mindre vanliga i framtiden. Redan för 5 år sen passerade automatväxlade bilar manuella i försäljningsstatistiken.
Hon har inte så mycket talang för bilkörning så det kommer ta lång tid att vänja sig. Men vi får testa en gång i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Vive la liberté!

En nackdel med elbil i övningskörningssyfte är väl att de beter sig lite annorlunda än de bensin eller dieselbilar som uppkörningen kommer ske i. I första hand i form av att man har betydligt bättre respons vid start från stillastående, medans förbränningsbilen man kör upp i lär sega lite vid gaspådrag och det kan vara ovant om man kört elbil hela tiden.

Överlag annars så är väl i de flesta fall batterihyra att undvika. Det andra att ha koll på är om man vid tillfälle behöver köra långt så har Leaf Gen 2 begränsningar i form av att det bara går att snabbladda i maxfart en gång per dag, därefter blir batteriet för varmt och laddningshastigheten begränsas. I övrigt är Leaf överlag en något mer praktisk bil än Zoe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Brukar bli bra drag i biltrådarna så jag tänkte dela med mig av mina funderingar och se vad ni säger.
Frun ska övningsköra, med automat. Vår bil är i största laget, hon tycker att den är jobbig att köra, så vi funderar på en liten andrabil (kommer behövas sen oavsett).
Jag surfar in på blocket och kollar på billiga mindre bilar med automat - det är inte mycket att välja bland (satte max 40k och <15k mil som gräns).

Då slog det mig, varför inte hoppa på elbilståget? Man hittar Renault Zoe för 100k och uppåt (lilla batteriet), med hyrbatteri. Nissan Leaf slipper man hyra batteri, men de kostar kanske 40k mer. BMW i3, e-Golf är lite dyrare. Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn finns billigare, dock kort räckvidd. Vill helst kunna köra 15 mil på en laddning.

Tanken är att jag ska ta den till jobbet när det går, vilket kommer vara kanske 90% av tiden (3 mil en väg).
Diesel kostar mig 1000 i månaden nu, kan halvera behovet om jag kör elbilen, eller mer, och kan ladda gratis på jobbet.
Hyra batteri kostar mer, men kostar väl inget om batteriet går sönder. Hur stor tror ni den här risken är?
Andra tankar?

Om ni ska ha 2 bilar och du har 3 mil till jobbet och du kan ladda på jobbet(eller om ni bor i hus) så hade jag absolut skaffat en begagnad elbil.
Ska du jämföra bilpriser med elbilar så gör en totalkostnadsberäkning på ett antal år iallafall(eller hur länge du tänkt behålla den) så att du kan göra en vettig kostnadsjämförelse och inte bara stirrar sig blind på inköpspriset. Räkna även in servicekostnader, försäkring, fordonsskatt(360:-/år för elbilen) m.m. m.m. och du kommer se att du får igen pengarna snabbt. Elbilar är dyrare i inköp än motsvarande oljebrännare men sett till livslängden så är elbilarna faktiskt billigare och har så varit ett tag nu.
Har du funderat på att sälja din egna dieselbil? Med tanke på hur mycket pengar ni kommer spara så skulle du kunna hyra en bil dom dagarna du behöver en stor bil eller vill köra långt.

Edit:
bytbil.com - Köpguide: 6 begagnade elbilar

Mestmotor/Recharge har en artikel från 2018 där dom jämför begagnade elbilar runt 100.000 kronor. Tyvärr är artikeln bakom en betalvägg men den kanske är värd 9kr för en testprenumeration:
Köpguide: Här är bästa begagnade elbilen – vi jämför 8 modeller

Permalänk
Medlem

@apanx hyra batteri är dyrare såklart men jag oroar mig lite för risken att batteriet går åt skogen en dag, till priset av ett ersättningsbatteri kan man väl hyra i 5-10 år.

@FANTEN kan ladda hemma också. Det är totalkostnadsberäkningen jag behövde lite hjälp med. Värdeminskning brukar vara den viktigaste faktorn och där misstänker jag elbilens svaghet ligger kontra alternativet med en gammal småbil.

Det blir nog svårt att göra sig av med den stora bilen. Har barn, så bakåtvänd barnstol behövs. Kommer köra den ca 2 ggr per månad (hälsa på familj 20 mil en väg, köra med släp eller takräcken ibland). Sen när frugan får körkort så kommer två bilar behövas samtidigt en gång i veckan kanske.

Intressant test, tar en titt ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ett tips vid bilsökandet då fler och fler lämnar blocket till förmån för andra sidor är att söka genom www.AutoUncle.se i stället. Den samlar ihop alla sidor och har utomordentligt bra sök- och filtreringsfunktioner. Betygsätter även bilarnas pris utifrån uppskattat marknadsvärde så det blir lättare att hitta en till bra pris

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Angående oron få batteri så skrev dom nyligen om en taxifirma i stockholm som hade Tesla som bil och dom hade precis sålt sin äldsta bil med 33000 mil på mätaren om jag inte minns fel och dom sa att där inte var några problem alls med batteriet utan det var snarare saker som handtag som behövde bytas.

Tror det var på feber dom skrev om det men jag hittar inte artikeln.

Jag kommer definitivt överväga en elbil vid nästa byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@apanx hyra batteri är dyrare såklart men jag oroar mig lite för risken att batteriet går åt skogen en dag, till priset av ett ersättningsbatteri kan man väl hyra i 5-10 år.

@FANTEN kan ladda hemma också. Det är totalkostnadsberäkningen jag behövde lite hjälp med. Värdeminskning brukar vara den viktigaste faktorn och där misstänker jag elbilens svaghet ligger kontra alternativet med en gammal småbil.

Det blir nog svårt att göra sig av med den stora bilen. Har barn, så bakåtvänd barnstol behövs. Kommer köra den ca 2 ggr per månad (hälsa på familj 20 mil en väg, köra med släp eller takräcken ibland). Sen när frugan får körkort så kommer två bilar behövas samtidigt en gång i veckan kanske.

Intressant test, tar en titt ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blev nyfiken själv och försökte mig på en lite mer detaljerad jämförelse men det är jäkligt svårt insåg jag sen. Man får hitta några regnummer på blocket och kontakta försäkringsbolag för att få sig en uppskattning från försäkring.
Att servicekostnaderna är lägre för elbilar läser jag typ nästan överallt men svårt att hitta exakt vilka summor det handlar om. Servicekostnaderna verkar skilja från år till år. En annan intressant sak jag läste en nån artikel var ifall man vill betala en servicegubbe 1500:- i timmen för att kolla ens blinkers etc. Visst är bromsar viktiga att kolla även på en elbil men det är inte så mycket saker man behöver kolla på en elbil så är den gammal kanske man struntar i att följa serviceboken till punkt och pricka. En hel del kan man kolla själv och så har man ju den årliga besiktningen med. Men samtidigt om man har garanti kvar på batteriet(t.ex. 16000mil/8år på Nissan Leaf) så vill man kanske göra det ändå.

Jag hittade denna jämförelsen mellan elbilar och fossilbilar. Dom har jämfört nyare bilar värda mer än 100.000:- så värdeminskningen blir ju större där men siffrorna dom har angett för servicar, bränsleförbrukning och fordonsskatter kan du kanske använda för att jämföra:
Elbilen vinner på låga milkostnader
Att du kan "tanka" el gratis på jobbet är ju en asnice skattefri(!) bonus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Jag blev nyfiken själv och försökte mig på en lite mer detaljerad jämförelse men det är jäkligt svårt insåg jag sen. Man får hitta några regnummer på blocket och kontakta försäkringsbolag för att få sig en uppskattning från försäkring.
Att servicekostnaderna är lägre för elbilar läser jag typ nästan överallt men svårt att hitta exakt vilka summor det handlar om. Servicekostnaderna verkar skilja från år till år. En annan intressant sak jag läste en nån artikel var ifall man vill betala en servicegubbe 1500:- i timmen för att kolla ens blinkers etc. Visst är bromsar viktiga att kolla även på en elbil men det är inte så mycket saker man behöver kolla på en elbil så är den gammal kanske man struntar i att följa serviceboken till punkt och pricka. En hel del kan man kolla själv och så har man ju den årliga besiktningen med. Men samtidigt om man har garanti kvar på batteriet(t.ex. 16000mil/8år på Nissan Leaf) så vill man kanske göra det ändå.

Jag hittade denna jämförelsen mellan elbilar och fossilbilar. Dom har jämfört nyare bilar värda mer än 100.000:- så värdeminskningen blir ju större där men siffrorna dom har angett för servicar, bränsleförbrukning och fordonsskatter kan du kanske använda för att jämföra:
Elbilen vinner på låga milkostnader
Att du kan "tanka" el gratis på jobbet är ju en asnice skattefri(!) bonus.

Försäkringskostnad kan man få ett hum om på insplanet och liknande sidor, behövs ett regnummer och ens personuppgifter bara . Men ge dem inte ditt riktiga telefonnummer eller din mailadress för då lär man få en del försäljare som hör av sig. Det är inte alla försäkringsbolag som finns där förstås och eventuella rabatter saknas också, men en hyfsad idé får man i alla fall.

Permalänk
Medlem

vi gör samma sak här hemma och jag har en mazda cx-3 2019 med automatlåda.

el-bil orkar jag absolut inte ge mig in i på många år än då betalar jag hellre för lite bensin och slipper krånglet med att alltid kunna hitta nästa laddställe när man är ute och far lite längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Försäkring verkar kosta ca 2000 mindre per år jämfört med min bil (BMW 5-serie från 2014), trodde det skulle skilja mer faktiskt.

Men random småbil ligger väl där också.

Nu kommer en ny Zoe i slutet av året, blir nog stort utbud av dessa snart. Synd att nästan alla är med hyrbatteri.
Leaf 24kWh finns mycket av, frågan är om det inte är för dålig kapacitet. 15 mil hade som sagt varit flott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?