Jag vill skaffa en ny dator! (Mestadels för gaming men ska också kunna hantera en bra stream om möjligt)

Permalänk
Medlem

@Birkus: är inte så kunnig så försöker kolla youtube (gamers nexus) för och få en idé vad som funkar med vad.
har valt dessa delar på inet med hjälp av deras Datorbyggare:

https://www.inet.se/datorbygge/b1122420/gaming-streaming

vet inte om jag behöver ha Hårddisk Seagate när jag valde 970 EVO Plus 1TB SSD ?

Permalänk
Medlem

@Gamer95: kanske ett Asus Prime P mobo istället om du inte har funderingar på lite mer avancerad överklockning? Tuf mobot är också prisvärt. Köp 3600mhz minnen till Ryzen 3000 processorerna. En anledning till att många recensenter kör 3200 minnen är för att köra samma minneshastighet på alla testade plattformar men x570/Ryzen 3000 plattformen är byggd för att köra 3600 minnen.

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Jag har hört ryktesvägen att hårdvaruenkodarna på AMD:s kort inte särskilt bra. Visserligen kanske CPU:n kan klara av kodningen helt själv, men vilket som är mest lämpligt kan variera från spel till spel. Eftersom hen uttryckligen tänker ge sig på streaming kan jag tycka att det är vettigt att sikta på ett Nvidia-kort istället om inte så mycket annat skiljer mellan dem

Det finns ett plugin som löser det för AMD. Hade också lite problem när jag streamade med min dator (2600X, Radeon VII).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: detta kommer upp när jag försöker välja ( Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD )

(Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet) den låter mig inte välja ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

@Birkus: är inte så kunnig så försöker kolla youtube (gamers nexus) för och få en idé vad som funkar med vad.
har valt dessa delar på inet med hjälp av deras Datorbyggare:

https://www.inet.se/datorbygge/b1122420/gaming-streaminghttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1122420/gaming-streaming

vet inte om jag behöver ha Hårddisk Seagate när jag valde 970 EVO Plus 1TB SSD ?

Ser rätt okej ut! Tycker fortfarande du kan ta en billigare kylare men du gör som du vill.

Du vet nog bäst hur mycket lagring du behöver. Om det börjar ta slut efter ett tag kan man alltid köpa en till disk, inte svårare än så. Det kan vara skönt att slippa surret från mekaniska diskar också!

Skrivet av evirob:

Det finns ett plugin som löser det för AMD. Hade också lite problem när jag streamade med min dator (2600X, Radeon VII).

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, intressant! Får kika på detta...

Skrivet av Gamer95:

@[SmR]BMF: detta kommer upp när jag försöker välja ( Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD )

(Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet) den låter mig inte välja ram

Det är bara för att 3600 MHz räknas som överklockning. Därav är det inte garanterat att fungera, men det brukar göra det. Så bry dig inte om varningen. 3600 MHz är som redan nämnt sweetspot för Ryzen 3000.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus: Anledningen jag valde denna kylare är för att har hört att den gör bra jobb sen kan den göra chassi se snyggare ut, tänkte ha den på framsidan tillsammans med 3st corsair LL120mm RGB 2 på toppen och en på baksidan.

så med denna dator kommer jag kunna spela dom spelen jag nämnde och streama i bra kvalité utan någon problem alls och håller 2-3år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

@Birkus: Anledningen jag valde denna kylare är för att har hört att den gör bra jobb sen kan den göra chassi se snyggare ut, tänkte ha den på framsidan tillsammans med 3st corsair LL120mm RGB 2 på toppen och en på baksidan.

så med denna dator kommer jag kunna spela dom spelen jag nämnde och streama i bra kvalité utan någon problem alls och håller 2-3år?

Definiera problem! Det är en kompetent maskin, det är det. Mer än så går inte att lova

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus: T.ex datorn jag har just nu har delar:

Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming
Noctua NH-U12S CPU Kylare
eagate Firecuda 1TB 3.5'' SSHD
ASUS PRIME Z370-P
Samsung 960 EVO 250GB
EVGA GQ 650W
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Jag kan streama league of legends, CS:GO, Rainbow six och PUBG med helt okey kvalité i streamen och sänker ner kvalitén i spelet till low. men när jag kör call of duty MW, Apex eller BF5 då droppar frames och streamen laggar jättemycket. när det kommer bara till spel då klarar min dator alla men när jag streamar då laggar det jättemycket så såna problem vill jag undvika med detta bygge. har haft min dator i 2år bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

@Birkus: T.ex datorn jag har just nu har delar:

Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming
Noctua NH-U12S CPU Kylare
eagate Firecuda 1TB 3.5'' SSHD
ASUS PRIME Z370-P
Samsung 960 EVO 250GB
EVGA GQ 650W
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Jag kan streama league of legends, CS:GO, Rainbow six och PUBG med helt okey kvalité i streamen och sänker ner kvalitén i spelet till low. men när jag kör call of duty MW, Apex eller BF5 då droppar frames och streamen laggar jättemycket. när det kommer bara till spel då klarar min dator alla men när jag streamar då laggar det jättemycket så såna problem vill jag undvika med detta bygge. har haft min dator i 2år bara.

Streamar du med GPU enc? 8600K kommer inte orka dra runt både stream och spel samtidigt. Annars är datorn inte så dålig!

Om du kör på GPU enc och det ändå laggar så föreslår jag att du skaffar en 3700X och ett billigt moderkort, så blir inte uppgraderingen jättedyr för dig. Grafikkortet du har är ganska bra.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus: Kan testa när jag kommer hem, Anledningen jag vill köpa ny dator är för att jag tänkte ge min dator till mina yngre syskon eftersom dom har ingen och jag bygger en starkare och bättre som klarar allt jag nämnde utan lagg eller drop frames i streamlabs, allt ska funka perfekt. så om delarna jag valde kommer klara mina krav och hålla i ett bra tag då kan beställa allt redan nu men många säger olika och blir bara förvirrad över vad för delar som jag ska välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227143:

Bättre cpu
Bättre gpu
Snabbare ssb
Billigare moderkort, men funkar utmärkt kör med det själv.
Dock ingen extra lagring men behöver du verkligen mer än 1tb ssd?
Du får mycket mer prestanda om du lägger dom pengarna på gpu/cpu istället.

Jag vill gärna har mycket utrymme så jag inte behöver slösa ssd utrymme för t.ex videor men sänker HDDn till 1tb istället. (jag brukar ha rätt många spel nedladdade på samma gång)

Kanske förbättrar processorn lite isåfall (till en 3600x eller t.o.m en 3700x) så har jag tillräckligt prestanda för det mesta känns det som.

Skrivet av Birkus:

Jag skulle gå så långt som att säga att du tar en 3600 istället för 3600X, då den är mer prisvärd. Men det viktiga är att du får med ett vettigt grafikkort. 3600X skadar ju inte om du har budget för det!

I videoredigering är det bra med många kärnor. Eller om du kör Blender. Eller virtuella maskiner på datorn. Allmän multitasking. Med det sagt har även 3600 ganska många trådar, så även om 3700X skulle prestera bättre i dessa applikationer så kommer inte 3600 att vara dålig.

Jag kommer antagligen höja processorn lite men vi får se, vill ju kunna redigera utan lagg, när jag försöker redigera något just nu så kan programmet i vissa fall krasha, och så laggar alltid previewen av redigerade klippet jättemycket.

Skrivet av Birkus:

Även förslagen från Dundaj och Lehmusviita är väldigt bra. MAX-moderkorten är också kompatibla med Ryzen 3000 så där kan du spara lite pengar på att köpa ett sådant istället.

Jag kan inte hitta något MAX-moderkort när jag söker i moderkort-sektionen så jag stannar nog med det jag har

Edit:
Tror du att denna datorn håller ett bra tag, alltså att delarna inte börjar bli utslitna och skapar problem i streamen och spelen prestanda-mässigt?

Här är datorn just nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

@Birkus: Kan testa när jag kommer hem, Anledningen jag vill köpa ny dator är för att jag tänkte ge min dator till mina yngre syskon eftersom dom har ingen och jag bygger en starkare och bättre som klarar allt jag nämnde utan lagg eller drop frames i streamlabs, allt ska funka perfekt. så om delarna jag valde kommer klara mina krav och hålla i ett bra tag då kan beställa allt redan nu men många säger olika och blir bara förvirrad över vad för delar som jag ska välja

Om det är så det ligger till kan du ju köra på. Man kan dividera fram och tillbaka i oändlighet för att hitta det mest optimala men tar du en 3700X och ett 2080 super som i förra förslaget så kommer det bli fint oavsett

Skrivet av Grogg15:

Jag vill gärna har mycket utrymme så jag inte behöver slösa ssd utrymme för t.ex videor men sänker HDDn till 1tb istället. (jag brukar ha rätt många spel nedladdade på samma gång)

Kanske förbättrar processorn lite isåfall (till en 3600x eller t.o.m en 3700x) så har jag tillräckligt prestanda för det mesta känns det som.

Jag kommer antagligen höja processorn lite men vi får se, vill ju kunna redigera utan lagg, när jag försöker redigera något just nu så kan programmet i vissa fall krasha, och så laggar alltid previewen av redigerade klippet jättemycket.

Jag kan inte hitta något MAX-moderkort när jag söker i moderkort-sektionen så jag stannar nog med det jag har

Edit:
Tror du att denna datorn håller ett bra tag, alltså att delarna inte börjar bli utslitna och skapar problem i streamen och spelen prestanda-mässigt?

Här är datorn just nu:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1122511/tigers-dator

Max-korten var länkade av de andra i tråden! Till exempel MSI B450 TOMAHAWK.

Det är ett otroligt mycket bättre val att ta det här moderkortet + 3700X. Det kommer kosta samma som en 3600X + gigabyte auros och ge bättre prestanda. Särskilt om du ska pilla med videos.

Har redan påpekat flera gånger att jag tycker det är ett mycket dåligt val att köpa en HDD på 1 TB. Den kommer bli full direkt om du ska ha både videos och spel (de tar ofantligt mycket plats nuförtiden), och modeller med större kapacitet är mer prisvärda

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Max-korten var länkade av de andra i tråden! Till exempel MSI B450 TOMAHAWK.

Det är ett otroligt mycket bättre val att ta det här moderkortet + 3700X. Det kommer kosta samma som en 3600X + gigabyte auros och ge bättre prestanda. Särskilt om du ska pilla med videos.

Jag har som sagt försökt lägga till MSI B450 TOMAHAWK i mitt bygge men man kan inte hitta den eftersom den inte är kompatibel p.g.a att "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet", annars skulle jag lägga till det så vilket internminne (RAM) ska jag ha istället? och kommer detta påverka prestandan?

Edit: Den fixade sig, jag tog bort RAMen o lade till den igen, vilket gjorde att jag kunde lägga till MSI B450 TOMAHAWK i bygget.
(Sparar detta eftersom det möjligtvis kan hjälpa andra)

Skrivet av Birkus:

Särskilt om du ska pilla med videos.

Är prestandan endast bättre om man ska hålla på med redigering eller är prestandan bättre i spel och streaming också?

Skrivet av Birkus:

Har redan påpekat flera gånger att jag tycker det är ett mycket dåligt val att köpa en HDD på 1 TB. Den kommer bli full direkt om du ska ha både videos och spel (de tar ofantligt mycket plats nuförtiden), och modeller med större kapacitet är mer prisvärda

Jag ska bara ha videos, filmer och andra appar som inte behöver vara på SSDn på HDDn, Eller ska man ha 1 M2 med 500GB till spel och redigering och sedan t.ex 1 SSD med 1TB till allt annat också istället för en HDD?
Ska man ha streamingtjänsten (SLOBS) på SSDn eller gör det någon skillnad vart den ligger?

Lade till M2 nu så länge, kanske tar bort senare

Permalänk
Medlem

Windows?

Jag undrar bara en sak..Om jag använder denna: https://www.inet.se/produkt/9122827/windows-10-home-svensk-us...
kan jag fortfarande aktivera Windows igen då fast jag har bytt t.ex grafikkort. För enligt videon nedan så försvinner licensen om man byter specs?
https://www.youtube.com/watch?v=M3bezYerYxQ
För i specifikationerna så står det 1 användare men om man jämför med windows home versionen https://www.inet.se/jamfor?compare=9122827&compare=9130015 så står det att båda bara har en användare men home bara är för "nyinstallation på en dator".
Innebär detta då att jag bara kan stoppa in en USB och aktivera det igen?
vart stoppar man in USBn isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

Jag har som sagt försökt lägga till MSI B450 TOMAHAWK i mitt bygge men man kan inte hitta den eftersom den inte är kompatibel p.g.a att "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet", annars skulle jag lägga till det så vilket internminne (RAM) ska jag ha istället? och kommer detta påverka prestandan?

Edit: Den fixade sig, jag tog bort RAMen o lade till den igen, vilket gjorde att jag kunde lägga till MSI B450 TOMAHAWK i bygget.
(Sparar detta eftersom det möjligtvis kan hjälpa andra)

Är prestandan endast bättre om man ska hålla på med redigering eller är prestandan bättre i spel och streaming också?

Jag ska bara ha videos, filmer och andra appar som inte behöver vara på SSDn på HDDn, Eller ska man ha 1 M2 med 500GB till spel och redigering och sedan t.ex 1 SSD med 1TB till allt annat också istället för en HDD?
Ska man ha streamingtjänsten (SLOBS) på SSDn eller gör det någon skillnad vart den ligger?

Lade till M2 nu så länge, kanske tar bort senare
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1122526/tigers-dator

Bra att du fick in moderkortet, men du bör fortfarande ha snabba minnen. Hastigheten påverkar processorns FCLK, därav vill du köra 3600 MHz minnen om möjligt. Inet tillåter inte det i datorbyggaren som standard eftersom det räknas som överklockning. Du kan däremot välja "alla hastigheter" under "tillåtna ram-hastigheter" och därefter välja ett kit med bra hastighet.

Prestandan i spel kan bli något bättre i spel med 3700X, men som redan nämnt inte mycket. Den har samma boost clock som 3600X. Och du kommer bli flaskad av grafikkortet i de flesta fall ändå. Streaming kan underlättas en aning.

Börja med 1 TB SSD. Vad den använder för gränssnitt kommer inte spela särskilt stor roll. Om du behöver lite mer men inte mycket mer lagring ovanpå det kan du skaffa en intel 660P med 2 TB på rea, och slippa surret från hårddiskar helt.

Om det inte räcker, köp en hårddisk på minst 4 TB. Köp inte bara 1 TB

Gissar att streamlabs inte tar särskilt mycket plats, så det kan du med fördel lägga på SSD. Prestandamässigt bör det inte påverka mer än starttiden.

Skrivet av Grogg15:

Jag undrar bara en sak..Om jag använder denna: https://www.inet.se/produkt/9122827/windows-10-home-svensk-us...
kan jag fortfarande aktivera Windows igen då fast jag har bytt t.ex grafikkort. För enligt videon nedan så försvinner licensen om man byter specs?
https://www.youtube.com/watch?v=M3bezYerYxQ
För i specifikationerna så står det 1 användare men om man jämför med windows home versionen https://www.inet.se/jamfor?compare=9122827&compare=9130015 så står det att båda bara har en användare men home bara är för "nyinstallation på en dator".
Innebär detta då att jag bara kan stoppa in en USB och aktivera det igen?
vart stoppar man in USBn isåfall?

Vill minnas att Linus hade problem med aktivering av windows för att de byter komponenter väldigt väldigt ofta. För gemene man är detta inte ett problem.

Fullversionen av windows går att återaktivera när du bygger nytt. När jag gjorde det senast kopplade jag licensen till mitt microsoftkonto, och förde på så vis över den till ombyggnationen. Du bör kunna göra på liknande sätt när den dagen kommer.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Bra att du fick in moderkortet, men du bör fortfarande ha snabba minnen. Hastigheten påverkar processorns FCLK, därav vill du köra 3600 MHz minnen om möjligt. Inet tillåter inte det i datorbyggaren som standard eftersom det räknas som överklockning. Du kan däremot välja "alla hastigheter" under "tillåtna ram-hastigheter" och därefter välja ett kit med bra hastighet.

Ska jag ha ännu snabbare minne än vad jag redan har?

Skrivet av Birkus:

Prestandan i spel kan bli något bättre i spel med 3700X, men som redan nämnt inte mycket. Den har samma boost clock som 3600X. Och du kommer bli flaskad av grafikkortet i de flesta fall ändå. Streaming kan underlättas en aning.

Vad menas med flaskas och varför kommer jag att bli det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

Ska jag ha ännu snabbare minne än vad jag redan har?

Vad menas med flaskas och varför kommer jag att bli det?

Ta dessa istället!

Det betyder att i varje applikation du kör så är det någon komponent som hindrar processen från att gå snabbare. Någon komponent som redan jobbar på 100%. Den stryper prestandan, eller "agerar flaskhals".

I spel är det ofta grafikkortet som flaskar eftersom det är en grafiktung applikation, och detta är bra. Eftersom grafikkortet ofta kostar mest så vill man ha flaskhalsen där, snarare än på processorsidan!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Börja med 1 TB SSD. Vad den använder för gränssnitt kommer inte spela särskilt stor roll. Om du behöver lite mer men inte mycket mer lagring ovanpå det kan du skaffa en intel 660P med 2 TB på rea, och slippa surret från hårddiskar helt.

(Första feta texten)
Ska jag bara använda 1TB på SSDn utan något annat?

(Andra feta texten)
Kan jag istället bara använda denna fast med 1TB istället då eftersom den är billigare än "Samsung 860 EVO 1TB" och har mycket snabbare läs/skriv-hastighet? eller är Samsung 860 mera för spel och därför mer optimal?
Här är en jämförelse ifall det kan hjälpa:
https://www.inet.se/jamfor?compare=4300687&compare=4301011

Skrivet av Birkus:

Ta dessa istället!

Jag gjorde det, tack för tipset

Skrivet av Birkus:

Det betyder att i varje applikation du kör så är det någon komponent som hindrar processen från att gå snabbare. Någon komponent som redan jobbar på 100%. Den stryper prestandan, eller "agerar flaskhals".

I spel är det ofta grafikkortet som flaskar eftersom det är en grafiktung applikation, och detta är bra. Eftersom grafikkortet ofta kostar mest så vill man ha flaskhalsen där, snarare än på processorsidan!

Är enda sättet att i princip ta bort flaskningen då att ha de bästa av dem bästa komponenterna så att de klarar av allt?

Här är datorbygget just nu:, (lade till båda SSDsen så att jag inte glömmer bort dem, ifall jag ska utesluta någon av dem osv.)

+ Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grogg15:

(Första feta texten)
Ska jag bara använda 1TB på SSDn utan något annat?

(Andra feta texten)
Kan jag istället bara använda denna fast med 1TB istället då eftersom den är billigare än "Samsung 860 EVO 1TB" och har mycket snabbare läs/skriv-hastighet? eller är Samsung 860 mera för spel och därför mer optimal?
Här är en jämförelse ifall det kan hjälpa:
https://www.inet.se/jamfor?compare=4300687&compare=4301011

Jag gjorde det, tack för tipset

Är enda sättet att i princip ta bort flaskningen då att ha de bästa av dem bästa komponenterna så att de klarar av allt?

Här är datorbygget just nu:, (lade till båda SSDsen så att jag inte glömmer bort dem, ifall jag ska utesluta någon av dem osv.)
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1122605/tigers-dator
+ Windows

Skillnaden i skrivhastighet gör varken till eller från vid vanlig användning. Sen kan det lägre priset vara en anledning att köpa intels disk. Samsung använder lite finare minnestyp som är mer hållbar, men även intels disk klarar 200 TBW så det bör inte vara något problem om du inte använder den till videoövervakning och skriver till den 24 timmar om dygnet...

Det enda sättet att bli av med en flaskhals skulle vara att strypa programmen man kör (t.ex. sätta FPS cap till en nivå så att ingen komponent behöver jobba för fullt), men det finns det ingen anledning att göra. Flaskhals är en bra sak om den är på rätt ställe!

Bygget ser bra ut. Pilla inte mer nu

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus: Okej, tack så sjukt mycket för snabb respons och bra hjälp, jag är otroligt tacksam!

Tack till alla, ni har varit till stor hjälp

+ Windows

Tittar in här om någon/några månader när jag har förhoppningsvis har skaffat den och ger lite feedback på den.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen uppskattas!

Detta kmr jag bygga slutet av denna månad när alla delar kommer

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13154700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer95:

@[SmR]BMF: detta kommer upp när jag försöker välja ( Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD )

(Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet) den låter mig inte välja ram

Ledsen för det sena svaret, så är det tyvärr men förklaringen är sannolikt att moderkortet i fråga är avsett för Ryzen 2000 serien men tillsammans med en Ryzen 3000 cpu (3600 och uppåt) borde det gå utmärkt med 3600mhz minnen då minneskontrollern sitter på cpun och inte moderkortet.