Vilket chassi är bättre än Fractal Design Array R2?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi är bättre än Fractal Design Array R2?

Jupp. Sitter med detta fina chassi sedan flera år tillbaka och kör en enklare setup för NAS-bruk.

CPU: Intel I3 4350
CPU-kylare: Noctua Low-Profile NH L9
Kylning i front: be quiet! SilentWings 2 PWM 140mm
Mobo: MSI Z97i-AC
RAM: 2x4GB
Diskar: 3x 2TB WD Green, 1x SSD OS
PSU: Original Fractal Design 400w SFX

Har dock haft oturen nu efter 9 år att en av mina 2TB har rasat (ändå strongt jobbat av den) så jag börjar fundera på om det inte blir lite för varmt i chassit med tanke på att den står i en garderob med dörren på glänt..

Crystaldiskinfo säger följande:

38/38/41 på diskarna och det är ca 27 grader i luften nu. Kanske är någon grad varmare där datorn står pga en raspberry pi samt en edgerouter poe i samma utrymme (den blir ju jävulskt varm alltså).

Men tempsen på diskarna kanske inte är så galna ändå eller finns det andra chassin som kan ge mer luftgenomströmning/kylning?

Kikat lite på Fractal Design Node 304 men hittar inte mycket om dom att någon skulle kört en NAS-setup tyvärr..

Vad säger ni, låta det rulla på som det gjort under flera år eller försöka ge sig på nytt chassi eller kanske bara byta ut den 140mm-fläkten i fronten?

Permalänk
Medlem

Låter hur bra som helst egentligen. Inget att oroa dig över gällande temperaturer där inte.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Problemet är snarare att den står i en garderob. Det kan vara värt att bevaka att det inte blir för varmt där nu på sommaren.

Permalänk
Medlem

Runt 40c ligger mina diskar på i min NAS, helt normalt.
jag har min garderob stängd med fläkten på MAX ~2200RPM! och aldrig över 45c.

Sen var jag dum och trodde att WD red var bra saker, 3 av 4 8TB diskar bytta inom tre år. vilken skit oavsett hur kallt man höll dom.

Men OT, En tyngre 140mm fläkt med fokus på flöde istället för ljudnivå och du är good to go. Chassit är helt okej

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Runt 40c ligger mina diskar på i min NAS, helt normalt.
jag har min garderob stängd med fläkten på MAX ~2200RPM! och aldrig över 45c.

Sen var jag dum och trodde att WD red var bra saker, 3 av 4 8TB diskar bytta inom tre år. vilken skit oavsett hur kallt man höll dom.

Men OT, En tyngre 140mm fläkt med fokus på flöde istället för ljudnivå och du är good to go. Chassit är helt okej

Har personligen aldrig använt WD RED men av denna anledning så väljer jag sällan diskar som ska vara mer lämpade för NAS eller RAID bara för sakens skull - alla diskar rasar. Mina nuvarande är Toshiba X- diskar som testades här på Sweclockers för ett tag sen. Helt klart mina favoriter ur ett hållbarhetsperspektiv, inga ras alls och håller bra temperaturer också.

Permalänk
Medlem

Hade inte personligen uppgraderat ännu.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt.

Permalänk
Medlem

Hade för mig att jag hittade någon rapport för många år sedan om optimala temperaturer för hårddiskar och blev förvånad över hur högt det egentligen var då.
Blev påmind av det av denna tråd och gav mig på att söka igen, och hittade lite information iallafall.

"Hard drives with average temperatures below 27 °C had a failure rate worse than hard drives with the highest reported average temperature of 50 °C, and a failure rate at least twice as high as the optimum temperature range of 37 °C to 46 °C."

Dock oklart hur riktig denna informationen är då man också kan läsa att:
"The 2014 Backblaze survey of 34,000 hard drive found no correlation between temperature and failure rate."

Källa:
https://en.wikibooks.org/wiki/Minimizing_Hard_Disk_Drive_Fail...

Tror mina egna diskar ligger på runt 27-30C, vilket verkar dumt.

Permalänk
Medlem

Notera också att grafen visar hur stor andel av diskarna som går sönder per år. Alltså som värst cirka 6/100 och normalt 1/100, vilket är ingenting. Risken att det går sönder p.g.a ålder, blixtnedslag, yttre åverkan eller för den delen något mjukvarurelaterat är så mycket högre än att temperaturen skulle döda den.