Mini-ITX htpc 1080p, tips på delar

Permalänk
Medlem

Mini-ITX htpc 1080p, tips på delar

har kollat på dessa chassit då det är ultrakompakt:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330955

Jag kommer endast att spela packade .rar x264 fimer 1080p via Kodi, kommer inte ha något behov av att kunna spela 4k.
Vill inte köpa någon färdigt liknande NUC eller nvidias shield för att jag vill kunna byta delar utan begränsningar och eventuellt uppgradera framöver efter behov, windows 10 och kodi är de som gäller.
räcker det med i3 gen 6 eller nyare tro?

Har en förkärlek för Asus, intel och corsair minnen, men skulle de vara så att något annat absolut passar sig bättre så kan de va ett alternativ.

tips mottages tacksamt, även äldre grejer som finns på begagnatmarknaden är av intresse.

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Hedersmedlem

@kalix: En i3 räcker långt. Klarar av flera strömmar i 1080p utan problem.

Gällande minnen så är det nog ingen större prestandaskillnad, ingen du kommer att märka av i alla fall. Ta ett par lågprofilare.

Chassit har jag ingen åsikt om.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Byggde en burk med det chassit till min mor. Stoppade in en AMD 2400G och en Noctua lågprofilkylare. Har tuffat på i ett år nu utan problem. Blev så nöjd med CPUns prestanda att jag uppgraderade min egen HTPC med samma CPU. Kodi har spelat upp allt jag matat den med och som bonus har jag fått möjlighet att lira lite spel också då jag anslöt min Xbox-kontroller till maskinen. GPUn står för avkodningen så processorn jobbar bara i några enstaka procent vid uppspelning.