Permalänk
Medlem

Jobb på NOC

Hallå!

Ni där ute som jobbar på NOC, hur är det? Hur ser arbetsdagarna ut? Är det "svårt", högt tempo? Jag har fått allt från att det är väldigt högt tempo och mycket avancerat jobb till att det är enkelt och att man inte gör ett skit (speciellt på nätterna). Jag tror inte dock att det är chill jobb på tanke att man måste vara på alerten hela tiden och rapportera fel i nätet.

Uppskattar för info.

Permalänk
Medlem

Man är ofta alert de första nätterna, sen när man blir mer van att hantera larmarna så sjunker stressen och jobbet blir mer "chill".
Beror även på vad för typ av larm som kommer och vad man skall göra med larmen.
Dagtid brukar det bli mer press att prestera något, beror på företaget/ chefer och medarbetare

Tyvärr känns det som att tekniska nivån på noc personalen generellt är ganska låg, men sen ska dem iof ofta ta hand om väldigt sprida områden...
De är då min upplevelse av noc jobb och andra noc:ar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kan ni beskriva mer om jobbet? Med noc så menar ni https://en.wikipedia.org/wiki/Network_operations_center?

Jag tror sånt jobb hade passat mig, att ta ärenden precis när som helst på dagen och natten. Och emot detta får man istället högre lön eller mindre arbetsvecka.

Vilka typ av uppgifter är det man ska lösa, är det databaser, servrar och tjänster som har går ner etc?

Permalänk
Medlem

Om det är stressigt eller inte beror nog på vilken typ av anläggning. Om det är ett internt datacenter eller ett co-location. Ofta är det andra som sköter mjukvaran och du är bara remote hands.

Permalänk

Jag har blivit intresserad av att jobba på NOC och undrar vad det är för folk man vill ha? Sökte nyligen en tjänst men fick den inte och fick svaret att det var "Många kvalificerade sökanden". Är det något jag kanske kan lära mig själv under tiden det kommer upp nya såna tjänster? Något som är extra meriterande? Har jobbat med installation/konfiguration av routrar och switchar i många år.

Permalänk

Det är nog väldigt stora olikheter mellan NOCar, Control Centers, etc. Mycket beror nog på vad som övervakas också vad det finns för avtal i botten, Jag jobbar inte på en "NOC" men vi har ju lägen där vi har 5min på oss att få ut information, starta upp möten och kalla in tekniker. Vi har en stor Control Desk i ryggen som tar emot alla larm och skapar ärenden mot oss, så vi har ingen övervakning alls, dock kan det ringa direkt in till oss på div Journummer. 8/10 nätter är det lagom chill 2/10 nätter är det fullt ös 4-5 timmar.

På vissa NOCar är man bara First Point of Contact, skapar ärenden och kontaktar jourtekniker, på andra tar du emot felanmälan och försöker lösa problemet själv/med kollegor (kanske starta om en server/router/FW), sen kanske lägger vidare till en 2:nd eller 3:rd line om man inte löser det.

NOCar kör ofta 24/7, 3 skift eller någon customlösning, jag jobbar endast kväll, natt & helg

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|