Jag hade förmånen att besöka mina kollegor i Hursley och IBM museet.

Permalänk

Jag hade förmånen att besöka mina kollegor i Hursley och IBM museet.

På en kurs under några dagar och ungefär 1-1.5 timma sydväst om London hälsade jag på mina kollegor på IBM i Hursley - Winchester på en kortare kurs. IBM Hursley startade i en stor herrgård som sedemera byggdes ut till en rätt stor anläggning. I den ursprungliga byggnaden så finns ett publikt museum.

vilket jag givetvis passade på att titta in till. Jag hade också ett ärende dit. Vår IBM 5150 "ur-pc:n" som vi rustar upp i vår lilla utställning på IBM i Kista saknar nämligen ett tangentbord.

Kunde inte låta bli att ta en bild på en äkta Winchester i lagringsavdelningen på museet. Notera A4 pappret liggandes ner till vänster för att få uppfattning om storlek.

Ett rum är dedikerat för PC-eran.

Jag passade på att spela pacman på en IBM 5155. IBM's första portabla PC

Hur gick det med tangentbordet då? Jo Mark och Peter som är två som sköter om maskinerna och håller liv i dem på museet hittade ett åt oss i kista.

Och givetvis väger det kilon och klickar som det skall.

Om någon har vägarna förbi och vill spendera en, ett par timmar i en riktig engelsk lantlig miljö så varför inte ta en titt. Museumlänk:

https://slx-online.biz/hursley/the_museum.asp

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som ett ställe som kan vara intressant för att få se lite elektronik/teknikhistoria, ungefär som Grimeton i Sverige som jag rekommenderar för de som är intresserade av äldre elektronik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Härlig upplevelse, tack för att du delar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Och hur gick det då med tangentbordet. Funkade det?

Eftersom tangentbordet till 5150 kör ett icke AT kompatibelt protokoll så kunde jag inte testa det hemma. De på museet i Hursley hade inte heller hunnit testa. Så det var ganska spännande när vi provade det i 5150:ian. Det funkade precis som det skulle och det blev "officiellt" överlämnat till utställningen.