Första datorn till min 10åriga gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du har en bra grund där, men jag skulle byta ut några saker:

CPU: Byt ut till I5-9400F. Det är i grunden samma processor, men lite nyare. Den har lite högre klock, men ingen grafikdel (vilket inte behövs), och säljer för några hundralappar mindre.

Moderkort: Z390 är onödigt när det inte går att överklocka med den cpu:n. Det är egentligen ingen skillnad för dig/din son att köra på det eller ett B360.

PSU: Den strömförsörjningen är kanske lite att ta i för den maskinen. Du kan hitta bra grejer som är billigare, och du behöver nog inte 750W.

Jag skulle rekommendera det här:

https://komponentkoll.se/bild/eZPDl.png

Grafikkortet kan du ju välja själv med. Begagnat blir ju mest prisvärt, men om du köper nytt är det svårt att klå det där priset just nu. Det finns också 1660 Ti för 2990kr just nu. Att köpa 1060 just nu är inte det bästa alternativet. Då skulle jag antingen satsa på ett begagnat kort, eller på ett nyare kort alternativt ett ordentligt prissänkt kort (som Vega 56). 1060 kostar i dagens läge ungefär lika mycket som vid lanseringen för 3 år sedan.

Du läste ju och citerade TS inlägg, därefter bytte du ut moderkortet med inbyggd wifi till ett utan wifi. Vilket jag finner lite lustigt.

Vad beträffar psu så ska man inte bara stirra på effekten, utan även byggkvalitén, att gå från guld certifierat till brons för att spara drygt en hundring känns dumsnållt.
Vet inte hur det ser ut med cx aggen idag, ifall de har blivit uppdaterade med semi passiv kylning, även det är en aspekt värd att kika på.

Värt att lyfta
Här är ett test med vega 56, där TS även kan se 980ti och på så sätt se hur mycket/lite det skiljer mellan dom.
https://m.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-oc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du läste ju och citerade TS inlägg, därefter bytte du ut moderkortet med inbyggd wifi till ett utan wifi. Vilket jag finner lite lustigt.

Vad beträffar psu så ska man inte bara stirra på effekten, utan även byggkvalitén, att gå från guld certifierat till brons för att spara drygt en hundring känns dumsnållt.
Vet inte hur det ser ut med cx aggen idag, ifall de har blivit uppdaterade med semi passiv kylning, även det är en aspekt värd att kika på.

Värt att lyfta
Här är ett test med vega 56, där TS även kan se 980ti och på så sätt se hur mycket/lite det skiljer mellan dom.
https://m.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-oc...

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt gällande wifi på moderkortet. Det missade jag mig på. Men jag skulle säga att poängen kvarstår; Z390 är onödigt och dyrt. Då skulle jag istället skaffa separat wifi alternativt köra på ett B360 med wifi.

Nätagg är en smaksak. Båda gör jobbet bra, men det dyrare kommer vara tystare (bland annat pga semi-passiv drift). Jag skulle inte säga att någondera är ett dåligt val.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum