Kombinera två skärmar: 4K/60 och 1440p/144?

Permalänk

Kombinera två skärmar: 4K/60 och 1440p/144?

Tjenare, skall uppdatera skärmar + skrivbord från nuvarande 3x23" 1080p skärmar till 2x27. Ville bara dubbelkolla lite saker innan jag slänger iväg massa pengar på saker som kanske inte funkar.

Har haft extremt svårt att bestämma mig mellan 4k för en finare bildkvalite eller en 1440p med högre uppdateringsfrekvens, har varit inne på ultrawide, mest för att få bort 3x skärmfötter + 3x uppsättningar sladdar, men sen så såg jag m vesa gas armarna på inet och funderade på om det kommer funka att köra en set up som den här, för att ha en spelskärm samt en 4k skärm:

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

https://www.inet.se/produkt/2214984/lg-27-27ul650-4k-hdr-ips

https://www.inet.se/produkt/2209490/m-vesa-gas-lift-arm-dual-...

Från ett gammalt AMD r9 390 kort med DP 1.2 portar (kommer i framtiden att uppgradera burken också dock)

Kommer det att funka? Vet att det var begränsningar på DP 1.2 när man körde en stor skärm med både hög uppdatering samt många pixlar, men funkar det om man sprider ut de på 2 skärmar / 2 sladdar?

Förtydligade rubriken från "Skall göra om datorhörnan"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@adamljung: Kan inte svara på hur gasarmen fungerar, men det bör inte vara några problem att kombinera dessa två. Det du lär märka av är väl närmast att du med ett R390 lär kämpa med många spel att nå 144 FPS.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@adamljung: Kan inte svara på hur gasarmen fungerar, men det bör inte vara några problem att kombinera dessa två. Det du lär märka av är väl närmast att du med ett R390 lär kämpa med många spel att nå 144 FPS.

Tack för svar! Blev att beställa en 4k/60 skärm och armen och att invänta lgs nya 1440p till augusti, förhoppningsvis skall det bli en ganska stor uppgradering från nuvarande 1080p skärmar.

Och yes, förväntar mig inga stordåd från mitt r390, däremot spelar jag inte så mycket som förr och nuförtiden är det mest league of legends som är ganska så lättdrivet. Dock tenderar jag att ha skärmar längre än datorer så kände att jag hellre tog bättre skärmar som jag kan "växa in i" så att säga. Har väl lite småspan på amds nya cpuer + grafikkort som skall komma nu och presterar de bra i 1440p spelande och annat så blir det möjligt en sån burk efter sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@adamljung: Kan inte svara på hur gasarmen fungerar, men det bör inte vara några problem att kombinera dessa två. Det du lär märka av är väl närmast att du med ett R390 lär kämpa med många spel att nå 144 FPS.

Har fått ett ganska märkligt problem, fick hem LG 27UL650 4k skärmen och tänkte att jag skulle köra den tillsammans med min gamla 23" 1080p skärm tills LG släpper sin nya 27" 1440p skärm. Allting var frid och fröjd under första dagen, sen stängde jag av skärmarna och lät datorn vara igång under natten.
Vaknade och slog på skärmarna och då hade 4k skärmens upplösning ställt in sig på 3200x1800, och ändrar jag tillbaka det till 3840x2160 så kopplas min 1920x1080 skärm bort totalt.
Så nu kan jag antingen köra ena skärmen i 3200x1800 medans den andra kör på 1920x1080, eller så kan jag köra 3840x2160 medans den andra kopplas bort. Har testat att starta om skärmar, datorn, koppla in / ut allt, men fast med detta problemet, någon som varit med om något liknande? Har försökt googla men hittar inget passande.

(Random notis, satan sån skillnad på bildkvalite från att gå från 1080p TN till 4k IPS, hade jag insett att skillnaden skulle vara så stor hade jag nog bytt skärmar för länge sen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamljung:

Har fått ett ganska märkligt problem, fick hem LG 27UL650 4k skärmen och tänkte att jag skulle köra den tillsammans med min gamla 23" 1080p skärm tills LG släpper sin nya 27" 1440p skärm. Allting var frid och fröjd under första dagen, sen stängde jag av skärmarna och lät datorn vara igång under natten.
Vaknade och slog på skärmarna och då hade 4k skärmens upplösning ställt in sig på 3200x1800, och ändrar jag tillbaka det till 3840x2160 så kopplas min 1920x1080 skärm bort totalt.
Så nu kan jag antingen köra ena skärmen i 3200x1800 medans den andra kör på 1920x1080, eller så kan jag köra 3840x2160 medans den andra kopplas bort. Har testat att starta om skärmar, datorn, koppla in / ut allt, men fast med detta problemet, någon som varit med om något liknande? Har försökt googla men hittar inget passande.

(Random notis, satan sån skillnad på bildkvalite från att gå från 1080p TN till 4k IPS, hade jag insett att skillnaden skulle vara så stor hade jag nog bytt skärmar för länge sen)

Jag har råkat ut för att Windows installerar egna drivrutiner om jag lämnat datorn på, den har till och med startat om utan att jag märkt nått, har hänt 3 gånger så nu har jag ställt in att Windows inte får installera drivrutiner från Windows update.

Permalänk

Hade haft en windows update den kvällen ja..
Löste sig när jag laddade ner LG's on screen control program och aktiverade Freesync. Random.