Permalänk

Rust in Peace

2 år sedan:

Har länge haft en media dator i min gillestuga i en standard chassie som mest agerat som musikspelare och för youtube tittande.
Fick för mig en dag att det var dags att bygga något roligt chassie till den och hittade i mina gömmor ett träskåp som jag tillverkat på träslöjden när jag gick högstadiet och tänkte att det vore coolt att sätta in komponenterna i den.

Så jag skräd till verket och började slakta det befintliga chassiet på saker och började fila på det nya. tanken från början var som sagt bara att installera komponenterna i skåpet och vara nöjd med det, men det utvecklades snabbt till något annat.

efter en stunds mätande och markerande så åkte jag till min gode vän Jonas med projektet för att låna lite verktyg såsom hålsåg och även att få lite hjälp med projektet. vi sågade ut för moderkortsplattan och nätagg samt provmonterade dessa med diversa fastsättningar. då började tanken om plexiglas på framsidan.

"Vore det inte coolt om man skar ut något slags mönster i dörren och sedan sätta in ett neonrör?" gick samtalet varpå det klack till i min hjärna

"Vi ska göra ett radioactive märke på den" och båda utbrast i skratt "Självklart"

Så Jonas skar ut en plexiglasskiva åt mig som jag fick ta med mig hem samt låna verktygen.
valet på fastsättning av plexiglaset föll på större rostiga bultar med mutter för att ytterligare stärka känslan av rustik.

samtidigt som vi började plocka ihop för kvällen så snubblade jag över några kopparrör som låg i Jonas verkstad och då kom nästa snilleblixt!
"Har du fler sånna här?"
"Skojjar du" sa Jonas

Så vi gick till ett förråd där han hade flertalet meter gammla kopparör då han och hans fru bytt ledningar i huset och sparat dom gamla. Kom även då över mätaren som kommer att fungera som startknapp på datorn samt 2 lagomt långa kopparrör.

Nutid:

Bygget pågick hela sommaren och hela vintern tills det att jag tyckte jag var nöjd med lådan, hade hunnit med mycket innan jag tyckte att den var klar bl.a att slipa ner moderkortsplåten och "behandla" den med saltvatten och naturens kraft så den blev rostig och fin innan jag klarlackade den samt att behandla träet med en bets så det ser extra slitet ut.

Efter en tids användande så råkade komponenterna i datorn förolyckas då jag visade upp den så det blev nytt inuti med lite extra allt.

i dagsläget så finns den i min gillestuga som media-dator och när andan faller på tar jag ner den och jobbar lite med den, allt material till detta projekt har jag antingen hittat här på min gård eller kompisar som donerat då dom tycker om projektet. har även varit på div. utställningar med den och fått bra respons, men som med alla mina projekt tycker jag aldrig att den blir riktigt klar ...

Lite framtidsplaner är att byta ut komponenterna till något vassare, i nuläget sitter det en intel core2duo med 2gb ram och ett radeon hd 5670 i lådan.

Vill också byta kopparrören på framsidan och bocka dom mer "seriöst" så dom blir fina och estetiska samt att anskaffa lite grövre kopparrör för att bocka och ha på insidan som kabelgenomföring istället för robotslangen som sitter där nu.

Men kommer tid kommer råd så man vet aldrig vad som händer härnäst

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizarre16:

Bra platta med.🤘

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Expertgissare

Ser ut som ett bra bygge, men lite text hade inte varit fel. Typ presentera bygget, tankar idéer och visioner med det, sedan lite berättande text till bilderna, inte alla kansle men några.

Och framför allt...
För lite bilder på ormen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt sätta fast grafikkort och sådant när du har skruvhålen under en bit trä?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

@Edvin-89: Joo precis, jag ber om ursäkt för dåligt om text till bilderna. hade tänkt skriva in lite eftersom iom att jag redan byggt chassiet klart och ladda upp alla bilder samtidigt men det verkade inte som att allt kom med tyvärr, kan hänvisa till min projekttråd iaf

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1479825-steampunk-dato...

och jaa, ormen kommer på fler bilder

Permalänk

@Snorlena: har i nuläget löst det hela med att plocka lös metallfästet i grafikkortet och bocket det rakt och sedan skruvat fast det i träet med kort träskruv

Permalänk

@Edvin-89: har uppdaterat galleriet ordentligt nu med fler bilder samt lite beskrivning och bildtexter.

Tack för att du uppmärksammade mig på detta

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Bizarre16:

@Edvin-89: har uppdaterat galleriet ordentligt nu med fler bilder samt lite beskrivning och bildtexter.

Tack för att du uppmärksammade mig på detta

Ser bra ut, kul med text till bilderna, blir lite mer "levande".
Gillar åldrandet på skåpet och den rostiga plåten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Är det en orm du har på golvet?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

@mibsweden: haha jaa, men inte en levande brukar använda den till att skrämma skiten ur folk som inte varit in hos mig förut

Permalänk
Medlem

Haha love it, känns som början på 2000 talet när många modade! Fantastisk build!