Skulle ett moderkort tåla nedsänkning i LN2?

Permalänk
Avstängd

Skulle ett moderkort tåla nedsänkning i LN2?

Flytande kväve är tack vare sina inerta (obrinnande) egenskaper en favorit för nedkylning hos båda kemister och elektronister.
Men egenskapen som gör det så bra till just detta, att det kokar så lätt, är just vad som gör det olämpligt för kostnadseffektiv kontinuerlig drift.

Ingen vill ha hemmet fullt av gas de skulle kvävas av, och att dra en gasledning till ortens lokala kvävekompressor skulle vara lite extremt även för den mest nitiske hemmaklockaren.

Men vad skulle hända om man, låt säga, förvarar hela datorsystemet i ett slutet återvinningssystem, komplett med kompressor och högtrycksradiator?

I praktiken blir det förstås som att kombinera en extrem luftkonditkonering med datorbygget, fast med cirkulerande kväve.
Men hur skulle kretskorten reagera på detta?

Eftersom allt skulle bli osedvanligt sprött i en sådan miljö; skulle den plötsliga förgasningen vid värmeutvecklande punkter riskera att sprätta loss kondensatorer och andra moduler från t.ex. moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ingen vill ha hemmet fullt av gas de skulle kvävas av,

Jag brukar ha mitt hem fyllt till ungefär 80% av kväve

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Föredetting

De flesta CPU:er och GPU:er har coldbugs, och det lär även mindre invecklade processorer på moderkort ha. Exakt vart varierar med processorn, så fort man underskrider gränsen händer ingenting alls, tills man värmer upp processorn i fråga.

Skrivet av Nefrums:

Jag brukar ha mitt hem fyllt till ungefär 80% av kväve

Flytande kväve expanderar cirka 800 gånger när det går från flytande form till gasfas.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

De flesta CPU:er och GPU:er har coldbugs, och det lär även mindre invecklade processorer på moderkort ha. Exakt vart varierar med processorn, så fort man underskrider gränsen händer ingenting alls, tills man värmer upp processorn i fråga.

Jajusteja, vill minnas att styvfarsan hade problemet att han kunde vakna på morgonen i sitt vedeldade hus varvid det vissa dagar var för kallt inomhus för att datorn skulle starta, men löste sig när han hade fått upp värmen.
Underligt att det kunde tillåtas vara så högt ställt.

Men vad är syftet med dessa coldbugs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ricerunner:

Jajusteja, vill minnas att styvfarsan hade problemet att han kunde vakna på morgonen i sitt vedeldade hus varvid det vissa dagar var för kallt inomhus för att datorn skulle starta, men löste sig när han hade fått upp värmen.
Underligt att det kunde tillåtas vara så högt ställt.

Men vad är syftet med dessa coldbugs?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, i det fallet lär det ha varit en hårddisk som inte viljat starta. Mekaniska delar är än mindre glada i kyla.

Coldbugs är inte någonting som designats in, utan snarare en random följd av designval. Grejerna är inte tänkta att köras så kallt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Nja, i det fallet lär det ha varit en hårddisk som inte viljat starta. Mekaniska delar är än mindre glada i kyla.

Coldbugs är inte någonting som designats in, utan snarare en random följd av designval. Grejerna är inte tänkta att köras så kallt.

Oh, ja det låter rimligt. Det var ju på den tiden SSD:er inte ens fanns för konsumentbruk.

Syftar du på t.ex. för stora variationer i delar där specifika motståndsomfång är en vital komponent, eller kondensatorer som rent fysiskt ändrat storlek så mycket att de inte fyller sin ämnade funktion?`

Bara halvrelaterat til trådstarten visserligen, men råkar du ha någon artikel eller så på ämnet?
Verkar mest hitta länkar till förkylning vid eget googlande.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ricerunner:

Oh, ja det låter rimligt. Det var ju på den tiden SSD:er inte ens fanns för konsumentbruk.

Syftar du på t.ex. för stora variationer i delar där specifika motståndsomfång är en vital komponent, eller kondensatorer som rent fysiskt ändrat storlek så mycket att de inte fyller sin ämnade funktion?`

Bara halvrelaterat til trådstarten visserligen, men råkar du ha någon artikel eller så på ämnet?
Verkar mest hitta länkar till förkylning vid eget googlande.

Vet inte exakt vad det är som inte funkar, det jag skriver är baserat på personliga erfarenheter.

Det är hur som helst själva processorn som säger ifrån, och det finns individuella variationer från sample till sample även om det är samma produkt. Som exempel kan jag nämna att de flesta Sandy Bridge-CPU:er jag körde med brukade ha coldbug runt -60°C, men långt ifrån alla, Phenom II tror jag saknade coldbug helt, därför har folk kört dem på flytande helium.

För att göra det hela än krångligare finns det även i vissa fall ett cold boot bug, dvs en gräns du måste upp till för att processorn i fråga ska starta alls. Vill minnas att en del GTX 580 gick att köra med en full pot kväve, alltså runt -190°C, medan många vägrade starta under -140°C. Det var bara ta fram värmepistolen när systemet kraschade.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.