Permalänk

Servrar med NVMe SSD

Hallå!

Tänkte kolla om någon vet en bra sida där man kan se servrar som har NVMe SSD.
Hittat denna https://www.supermicro.com/en/products/storage/m.2 men skulle vilja ha fler alternativ, t.ex Dell och HP servrar.

Skulle vilja se lite vilka priser vi pratar om ifall jag skulle köpa egna servrar och använda colocation i ett DC.
Mest tänkt för webbhotell och VPS.

Vad tror ni priset kan vara om jag letar efter något liknande?:
CPU: ska vara dubbla, t.ex 2 x Intel Xeon E5-2650v4
Ram: 32GB
Lagring: NVMe SSD med 500GB eller 1TB. T.ex Samsung 960/970 PRO

Tack!

Permalänk
Medlem

Är detta för ett företag eller är det för privat bruk?

Prisbilden är väldigt olika mellan de olika alternativen.

Permalänk
Skrivet av yugurt:

Är detta för ett företag eller är det för privat bruk?

Prisbilden är väldigt olika mellan de olika alternativen.

Företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Okej,

På dell's sida så finns ju R740xd som kan ta nvme disk. Vad för formfaktor söker du?
R740xd är ju en standard 2u server med två sockets. Om jag var du skulle jag kontakta dell och hpe direkt och snacka med en säljare och låta dom komma med ett förslag.

Permalänk
Skrivet av yugurt:

Okej,

På dell's sida så finns ju R740xd som kan ta nvme disk. Vad för formfaktor söker du?
R740xd är ju en standard 2u server med två sockets. Om jag var du skulle jag kontakta dell och hpe direkt och snacka med en säljare och låta dom komma med ett förslag.

Tack för tipset!
Yes, kollade med hpe och de rekommenderade deras ProLiant DL380 Gen10 server.
Men har kollat vidare lite på servrar från Supermicro och fastnat lite för modellen 1029U-TN10RT.
Hittade denna sida där man även kunde välja allt i servern själv, lite vad jag var ute efter https://www.nextron.se/main.php3?PI=composeinfo&CID=40418.

För en som inte har 100% koll, hur står sig servrar från Supermicro jämfört med Dell och HP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Tack för tipset!
Yes, kollade med hpe och de rekommenderade deras ProLiant DL380 Gen10 server.
Men har kollat vidare lite på servrar från Supermicro och fastnat lite för modellen 1029U-TN10RT.
Hittade denna sida där man även kunde välja allt i servern själv, lite vad jag var ute efter https://www.nextron.se/main.php3?PI=composeinfo&CID=40418.

För en som inte har 100% koll, hur står sig servrar från Supermicro jämfört med Dell och HP?

Kan inte kommentera på supermicros kvalitet eftersom jag inte jobbat med deras maskiner. Det som kan vara värt att tänka på är dock eftermarknads supporten. Kolla noga på vad supporten kostar och vad den inkluderar. Dell och hpe är båda duktiga på detta och skickar snabbt och smidigt delar eller kommer ut och byter vid problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Tack för tipset!
Yes, kollade med hpe och de rekommenderade deras ProLiant DL380 Gen10 server.
Men har kollat vidare lite på servrar från Supermicro och fastnat lite för modellen 1029U-TN10RT.
Hittade denna sida där man även kunde välja allt i servern själv, lite vad jag var ute efter https://www.nextron.se/main.php3?PI=composeinfo&CID=40418.

För en som inte har 100% koll, hur står sig servrar från Supermicro jämfört med Dell och HP?

Supermicro är aldrig fel men kostar det så smakar det. Jag har visserligen begränsad erfarenhet men i mina ögon är de att föredra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Kan inte kommentera på supermicros kvalitet eftersom jag inte jobbat med deras maskiner. Det som kan vara värt att tänka på är dock eftermarknads supporten. Kolla noga på vad supporten kostar och vad den inkluderar. Dell och hpe är båda duktiga på detta och skickar snabbt och smidigt delar eller kommer ut och byter vid problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Sttörsta bekymmret med hpe & dell är de tar rejelt betalt för deras komponenter räkna m,ed 3dubbel kostnad för minnen osv om något behöver bytas ut men bra support har dom.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Tack för tipset!
Yes, kollade med hpe och de rekommenderade deras ProLiant DL380 Gen10 server.
Men har kollat vidare lite på servrar från Supermicro och fastnat lite för modellen 1029U-TN10RT.
Hittade denna sida där man även kunde välja allt i servern själv, lite vad jag var ute efter https://www.nextron.se/main.php3?PI=composeinfo&CID=40418.

För en som inte har 100% koll, hur står sig servrar från Supermicro jämfört med Dell och HP?

I runda slängar (om du inte orkar lägga massa tid på att förhandla med Dell & HP eller är stor kund hos dom eller underleverantörer) får du råd med dubbelt så mycket hårdvara om du kör SM, kan även tipsa om https://mullet.se dom är också vassa på SM.

Permalänk
Medlem

Sedan beror det lite om man vill/måste köpa 5 års 'felfrihet' med mycket stor sannolikhet och därför tittar på Dell/HP då deras maskiner är byggda väldigt mycket på det sättet...

eller om man har mer relaxat till eventuella småproblem.

Skall man ha hög drift och datasäkerhet så måste man hålla hela linjen igenom med ECC-minne, ECC-minne på diskkontrollerkortet och batteri/konding/flashbackup på denna för att klara oplanerade strömavbrott, dual-port SAS-diskar (och dito för SSD och att de också klarar plötslig strömavbrott utan att tappa bort sig - vilket konsument-SSD/NVMe inte klarar i alla lägen) då SAS har dubbla hastigheten och mycket högre dataintegritets-skydd för datat som transporteras, kör full duplex ( SATA kör bara semiduplex) djupare NCQ etc. - serverprocessorerna går tekniskt sett underklockade etc.. till detta att kunna byta diskar under drift, byta nätaggregat under drift, byta fläktar under drift då att stänga av maskinen för att byta prylar finns inte på kartan - man slår på den när den är ny - 5 år senare slår av den när dess 'tid' är över sas.

Detta är lite annan tänk än när man bygger en Gamer-rigg.

Inom flygindustrin har man begrepp på antal felavläsning av RAM-minne som kallas FIT - dvs. hur många fel som läses per 1 miljard timmar per 1 MByte och det är ackumulerande då om man har 1 FIT/Mbyte så har man 1024 FIT per GB eller en dator med 16 GB ger 16384 FIT - för konsumentdatorers RAM-minne räknar man med flera hundra tusen i FIT eller ett minnesläsfel per 5000 - 10000 timmar (och ni som klockar datorer har nog på känn att det är mycket lägre antal timmar per fel än så)

Och då tog man som exempel vad som händer om man börja använda ECC på RAM-minnen som sägs ligga på 100000 FIT - med ECC hamnar då på 0.3 FIT - ECC ger alltså en enorm förbättring i avseende minska risk för datakorruption i RAM-minne - sådant kan man strunta i Gamer-riggen så länge RAM-felen inte interfererar med spelanden med hängningar allt för ofta

För serverbruk har man helt annan inställning - där skall det inte bli en enda RAM-fel en enda gång på 5 år med mycket stor marginal i antal timmar räknat, samma sak med tex. att SATA-överföringar kan ge 1.4 oupptäckta fel per år och disk när det läser/skriven med 500 MB/s i 24/7 medans med SAS ca 1/1000 del av den takten och därmed med mycket stor sannolikhet 0 fel per 5 år - har man en lagring med 8 SATA-diskar i Jbod och var och en ger har en sannolikhet med 1.4 oupptäckta fel per år så börja det bli scary medans med SAS-diskar fortfarande ligger väldigt nära 0, och ju fler diskar, ju större sannolikhet... att använda RAID tar en del av dessa oupptäckta fel, att använda checksummande filsystem tar också en del av dessa men risken blir aldrig riktigt helt noll.

Notera att dataskyddet är betydligt lägre mot oupptäckta fel när det transporteras på SATA-bussen än att hårddisken i sig skulle leverera data med oupptäckta fel i sig - blir datat korrumperat så är risken tusentals gånger större att det sker i sladden mellan disken och diskkontrollerkortet än att disken skulle ge felaktig data som den inte själv upptäckt med sina felrättnings-algoritmer.