Permalänk
Medlem

Standoff är sned?

Håller på just nu att sätta i moderkort i mitt nya chassi (Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy)

Ett av skruvhålen på moderkortet kan jag inte passa ihop med standoffen undertill. Den är sned.

Har försökt nu i en timme att matcha upp hålet, men det verkar fysiskt omöjligt. MÅSTE den vara iskruvad? Kan man hoppa en?

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

@Asce: om man orkar bry sig, kontakta stället där du köpte den och förklara, så kanske dem säger att det ska i retur.
men nej, borde inte vara några problem, visst kan det bli mer påfrestning på kortet om allt inte sitter iskruvat, men tror knappast det ska vara några problem, dock så bör du nog skruva bort standoff:en isåfall, så den inte ligger emot något och skaver/kortsluter.

jag hade nog bara dragit ett snabbt mail till inköpsstället och kikat vad dem säger.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Nej, det är inga problem. Har kört med tre skruvar (!) på en sunkig dator en gång. Det var typ fem år sen och den rullar på än idag.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör alltid tre hjul på bilen mellan besiktningarna, då spar man ju ett däck. Lite markkontakt ibland skrapar bara loss rosten. Då slipper man 70-talsflätan också för jordningen.

Ja, du bör ha alla distanser om möjligt, speciellt när du bygger nytt. Du har ju betalat för riktiga grejer.

Dold text
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kör alltid tre hjul på bilen mellan besiktningarna, då spar man ju ett däck. Lite markkontakt ibland skrapar bara loss rosten. Då slipper man 70-talsflätan också för jordningen.

Nåja. Ett moderkort med 8 distanser är väl inte riktigt som en bil med tre hjul?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Sötast

Beroende på hur man skall tolka din text så:

1. Om du får i distansen, men den är sned, så skruva in den hela vägen och sedan kan du med enkelhet använda en tång/skiftnyckel eller dylikt för att bända den tills den är rak.

2. Om gängan är så pass sned att du ej kan skruva i distansen, använd då en skruv med samma typ av gänga och med hjälp av skruvmejsel dra skruven hela vägen ner i gängan, detta kommer med största sannolikhet rensa bort grader (metallkanter) och sedan kan du få i distansen igen.

Tunnplåt är betydligt mer lättarbetat än vad man till en början kan tro.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.... Till sist fick jag i alla skruvar, dock sitter två av dem inte jättebra. De förmonterade distanserna i chassit var problematiska på flera sätt. Ett par av dem började snurra runt och lossnade när jag skruvade i skuvarna...fast att jag knappt spände skruven särskilt mycket alls. Och en skruv till och med GICK AV i en distans. Tog knappt ens i! Tur man fick en reserv.

Det var ett jäkla meckande och trixande med allt men nu sitter moderkortet rätt så godkänt iaf. Tyvärr lite besviken på kvalitén på distanserna och skruvarna...faktiskt jättekasst. I övrigt det bästa chassit jag byggt i... Så väldigt delat intryck! .. Jag kanske fick ett måndagsexemplar.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Tack för tipsen.... Till sist fick jag i alla skruvar, dock sitter två av dem inte jättebra. De förmonterade distanserna i chassit var problematiska på flera sätt. Ett par av dem började snurra runt och lossnade när jag skruvade i skuvarna...fast att jag knappt spände skruven särskilt mycket alls. Och en skruv till och med GICK AV i en distans. Tog knappt ens i! Tur man fick en reserv.

Det var ett jäkla meckande och trixande med allt men nu sitter moderkortet rätt så godkänt iaf. Tyvärr lite besviken på kvalitén på instanserna och skruvarna...faktiskt jättekasst. I övrigt det bästa chassit jag byggt i... Så väldigt delat intryck! .. Jag kanske fick ett måndagsexemplar.

Problematik med distanser verkar vara ett vanligt fel nuförtiden. T.ex. brukar plåten vara målad i många Fractal chassin och färgen gör att det inte går att skruva in distanserna för hand så man måste använda skruvmejsel med en specifik bit annars så blir det otroligt irriterande.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeno88:

Problematik med distanser verkar vara ett vanligt fel nuförtiden. T.ex. brukar plåten vara målad i många Fractal chassin och färgen gör att det inte går att skruva in distanserna för hand så man måste använda skruvmejsel med en specifik bit annars så blir det otroligt irriterande.

Fractal skickar ju med en sån bit, dock.
Man orkar även dra ganska mycket mer med den än vad man gör för hand.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Håller på just nu att sätta i moderkort i mitt nya chassi (Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy)

Ett av skruvhålen på moderkortet kan jag inte passa ihop med standoffen undertill. Den är sned.

Har försökt nu i en timme att matcha upp hålet, men det verkar fysiskt omöjligt. MÅSTE den vara iskruvad? Kan man hoppa en?

Skruva bort den så den inte kortsluter nånting. En hel del färdigköpta datorer levererades med plast-standoffer i typ hälften av hålen och det funkade bra.