Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Speldator som går att uppgpradera senare till 10 åring?

Permalänk

@EZED här la jag 50kr till för ett något fetare nätagg för framtida uppgradering och ett grafikkort så det hela landar inom din budget.
Du får beställa från 4 olika butiker för att få det priset, kanske kan tillkomma frakt beroende på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Begagnat ger förstås mest prestanda för pengarna.
Om du vill minimera risken / oron för begagnat skulle jag föreslå listan nedan som nyinköp tillsammans med grafikkort som fyndvara eller begagnat för ~3000kr.

https://komponentkoll.se/bild/UzRYZ.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Det är mest att sonen gärna vill ha upplevelsen av att få bygga den själv nu när vi ska köpa en dator. Jag kan förstå hans känsla av att få något helt nytt eget som första burk (det är ju hans största intresse idag). Smart med idéen om beggat grafikkort för det tror jag är enklare att svälja.
Men att få hem allt i paket och vara med att bygga ihop allt tror jag är en upplevelse som man både bär med sig och lär sig en del av 😊

Permalänk
Skrivet av EZED:

Tack. Det är mest att sonen gärna vill ha upplevelsen av att få bygga den själv nu när vi ska köpa en dator. Jag kan förstå hans känsla av att få något helt nytt eget som första burk (det är ju hans största intresse idag). Smart med idéen om beggat grafikkort för det tror jag är enklare att svälja.
Men att få hem allt i paket och vara med att bygga ihop allt tror jag är en upplevelse som man både bär med sig och lär sig en del av 😊

Jag såg just att NetOnNet har ett klipp på Vega 64!
3290 kr, med prestanda som ett RTX 2060 (ej super) för ~500kr lägre pris än billigaste RTX 2060 just nu. Kanske är bättre prestanda än så t.o.m. då denna är överklockad. Vet inte hur mycket mer prestanda du kan förvänta dig men den drar en del mer ström, så då får man väl hoppas att den levererar! 😁

Du blir också tvungen att ta ett fetare nätagg, 750w, men då har ni säkrat upp det till framtida uppgraderingar. CPUn får gå ner till en Ryzen 5 2600 för att hålla dig inom budget:

Kolla kanske först så att kortet (27cm) får plats i chassit, för det är rätt långt och jag har inte kollat upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Passar följande delar ihop med Chassit? Har bytt ut Deepcool mot ett med RGB fläktar:

Permalänk
Medlem

Sök på Fractal design focus g på prisjakt, den finns i flera färger.

Ett av de bästa chassi jag byggt med som är så billigt. Jag borrade ur den övre brunnen (popnitar). Får plats med fullt atx, radiator och till och med en Noctua NH-D15 där inne. Jättebra temperaturer trots Ryzen 1700 och ett 2080Ti. Ett otroligt underskattat chassi.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Är man inte helt rädd för att köpa begagnat så kan jag verkligen rekomendera Sweclockers marknad. Jag ska bygga två datorer till barnen dom ska få i julklapp och försöker komma undan så billigt som möjligt.

Jag fick ihop detta:

Moderkort Z170,
i5 6600k
Cpu-Kylare Noctua
8 Gig DDR4
240Gb SSD
750W Corsair Nätagg,
GTX970,
24" BenQ skärm,
Chassi Phanteks p300 (nytt från NetonNet).

Jag har lagt 3500:- för allt detta. Barnen spelar i princip bara fortnite och lite annat webbaserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Är man inte helt rädd för att köpa begagnat så kan jag verkligen rekomendera Sweclockers marknad. Jag ska bygga två datorer till barnen dom ska få i julklapp och försöker komma undan så billigt som möjligt.

Jag fick ihop detta:

Moderkort Z170,
i5 6600k
Cpu-Kylare Noctua
8 Gig DDR4
240Gb SSD
750W Corsair Nätagg,
GTX970,
24" BenQ skärm,
Chassi Phanteks p300 (nytt från NetonNet).

Jag har lagt 3500:- för allt detta. Barnen spelar i princip bara fortnite och lite annat webbaserat.

Ja den tanken har slagit mig också, men sonen har sparat pengar i ett år nu och även sålt jultidningar och önskar sig nu bara pengar till en dator i julklapp. Så även om man kan hitta billigt begagnat tror jag vi spenderar mellandagarna med att köpa hem lite delar och då kanske vissa delar, typ grafikkort blir beggat men överlag är han ganska noga med att allt ska vara nytt och "hans" egna.

RGB fläktar är tydligen viktigt så det var därför vi tänkte kanske byta ut det Chassi som folk har listat tidigare mot ett som lyser (vad nu det ska vara bra för...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Ja den tanken har slagit mig också, men sonen har sparat pengar i ett år nu och även sålt jultidningar och önskar sig nu bara pengar till en dator i julklapp. Så även om man kan hitta billigt begagnat tror jag vi spenderar mellandagarna med att köpa hem lite delar och då kanske vissa delar, typ grafikkort blir beggat men överlag är han ganska noga med att allt ska vara nytt och "hans" egna.

RGB fläktar är tydligen viktigt så det var därför vi tänkte kanske byta ut det Chassi som folk har listat tidigare mot ett som lyser (vad nu det ska vara bra för...).

Jag förstår, känslan när man får allt nytt för första gången är ju jäkligt kul också

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Hej,

Passar följande delar ihop med Chassit? Har bytt ut Deepcool mot ett med RGB fläktar:

https://komponentkoll.se/bild/cbExR.png

Hej,
Bumpar tråden lite med anledning av att jag inte tror jag fick svar på om RGB chassit passar med övriga bitar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EZED:

Hej,
Bumpar tråden lite med anledning av att jag inte tror jag fick svar på om RGB chassit passar med övriga bitar?

Ja det ska inte vara några problem.
Chassit är fullstort och ditt moderkort är mATX så det blir rymligt.
RGB styr du antagligen via en låda som följer med chassit och en knapp.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en Ryzen APU för att uppgradera längre fram, först med ett grafikkort och senare med en bättre cpu, på så vis framstår du som världens bästa pappa! Har själv en grabb som är 12 glhf!!!

Permalänk
Medlem

Håller med om att en idé vore att köra på Ryzen APU för att spara in en del initiellt, för att senare kunna uppgradera både grafikkort och ev CPU. Att det finns något att se fram emot och spara till är bra att lära ut, till skillnad mot omedelbar behovstillfredsställelse som är så vanligt idag.

Hyfsat nätagg är en bra grund för framtida uppgraderingar, dels klarar de av mer krävande komponenter och dels håller de bättre.

Om man har lite tålamod går det att hitta rätt bra priser över tid, inte minst i samband med BF eller i mellandagarna. Dvs man köper varje del för sig när de hittas till bra pris. Någon del kunde ev köpas beg för att spara lite mer.

Det finns gott om guider, videon osv hur man bygger en dator, så det bör inte vara några problem idag.
Ett vanligt misstag som görs vid datorbygge är att sätta distanserna bakom moderkortet fel, var noga med den biten. Se även till att alla delar verkligen sitter i sina platser. Glöm inte heller ESD-band för att undvika statisk elektricitet.

Även om det här handlar om en dator så måste jag ändå flika in att konsoler ger betydligt bättre upplevelse för pengarna de kostar.
Läs t ex genomgångarna om RDR2, visst går det att få bättre grafik på PC men det kräver också rätt rejäla maskiner för att det ska bli tydliga steg upp från konsol.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på ngt bygge med minst 6 kärnor och ett begagnat grafikkort. Man vill ju inte köpa fast sig med en cpu med lågt antal kärnor.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: 6/8 kärnig Ryzen 4000!!! kommer när grabben fyller 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Även om det här handlar om en dator så måste jag ändå flika in att konsoler ger betydligt bättre upplevelse för pengarna de kostar.
Läs t ex genomgångarna om RDR2, visst går det att få bättre grafik på PC men det kräver också rätt rejäla maskiner för att det ska bli tydliga steg upp från konsol.

Absolut. Vi har en PS4 men han gillar verkligen att spela moddat minecraft med kompisarna och vi har även börjat lite smått med programmering i Python osv.

Men jag håller med. Enklare med konsol men just nu är PC racet ett mycket stort intresse. Han har sparat nu i snart 1,5 år och har jobbat ihop ca 6500kr (jultidningar, veckopeng, födelsedag osv). Så min tanke är att han får bidrag till dator i julklapp, ca 2000kr så får mellandagarna ägnas åt att beställa prylar och förhoppningsvis lite byggande beroende på leveranstiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag hade kört på en Ryzen APU för att uppgradera längre fram, först med ett grafikkort och senare med en bättre cpu, på så vis framstår du som världens bästa pappa! Har själv en grabb som är 12 glhf!!!

Kan du vara lite mer specifik? Vad är en APU? 🙈🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@EZED: Ledsen för det sena svaret, APU är cpu med inbyggd grafik typ Ryzen 5 3400G. Min tanke är då att köpa grafikkort vid ett senare tillfälle, dra ut på byggandet helt enkelt innebär att du väntar med inköp av en prestandamässigt bättre processor, kanske att du kan köpa en processor ur nästa generation Ryzen 4000 om de fortsätter vara kompatibla. Mao VÄRLDENS BÄSTA PAPPA!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@EZED: Ledsen för det sena svaret, APU är cpu med inbyggd grafik typ Ryzen 5 3400G. Min tanke är då att köpa grafikkort vid ett senare tillfälle, dra ut på byggandet helt enkelt innebär att du väntar med inköp av en prestandamässigt bättre processor, kanske att du kan köpa en processor ur nästa generation Ryzen 4000 om de fortsätter vara kompatibla. Mao VÄRLDENS BÄSTA PAPPA!!!

Ok, gäller det vid en budget om ca 8500kr? Tänkte att man kanske kan hitta ett begagnat grafikkort som håller OK klass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@EZED: Hej igen! Nu ska vi se...

Om du lägger ca 6-6500:- UTAN grafikkort kan du få ett AMD Ryzen 5 3600 system med en M.2 ssd på 256gb, detta är ungefärliga priser och det kan ju givetvis kosta mer eller mindre men jag har inte utgått från de lägsta priserna Stoppa i ett gammalt grafikkort ni har liggande tills ni hittat ett passande. Jag tänker som så att ni borde kunna hitta ett riktigt fint begagnat grafikkort här på marknaden eller blocket/liknande nu den närmaste tiden efter Black Friday.

Ett annat alternativ är att köra på APU spåret och lägga ca 5-5500:- och kunna börja spela med en gång och leta upp ett trevligt graikkort senare. Stora skillnaden är att en Ryzen 3600 processor är betydligt kraftfullare än en APU, således blir det givetvis sämre prestanda även när man parat APUn med ett grafikkort.

Mycket att fundera på "Datorbygget" till min son är ständigt pågående, uppdaterar koninuerligt. Kanske det blivit billigare att köpa allt på en gång men ekonomin har inte tillåtit det. Det är väl den stora anledningen till att jag nämnt en APU från första början, man kan få till ett hyffsat bra system för en relativt bra penning och sedan bygga på när ekonomin tillåter. Slutsumman blir högre men samtidigt är det ju kul med ett jämnt flöde av nya grejer

Permalänk
Medlem

Hej igen. Får man vara så fräck och kolla om det är möjligt att få lite hjälp med komponenter nu när rean (black friday) kommer?
Förutsättningarna är desamma.

Spelar: Minecraft, Scrap Mechanic, Fortnite, Overwatch, Roblox.
Övrigt: Youtube samt lite nybörjarkodande och enklare video/musik redigering.

Fokus dock fortsatt på spel.

Skärm, tangentbord och mus finns.

Budget ca 8500kr. Gärna att det kommer gå att uppgradera i framtiden i takt med att han blir äldre och vill kunna spela mer krävande spel.

All hjälp uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej såg att det var rea på ett grafikkort nu, ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming (ROG-STRIX-RTX2060-O6G-GAMING) är det nått att ha som passar ihop med övriga komponenter?

Tänkte beställa Grafikkortet som en jullklapp så får han köpa resterande komponenter med egna pengar. Är detta grafikkort bra eller finns det något mer prisvärt bättre lämpad för behoven (som står i inlägget över).

Permalänk
Medlem

Eller ska man satsa på detta Grafikkort Asus GeForce Dual GTX 1650 OC grafikkort 4G och lägga pengarna på en bättre processor typ AMD Ryzen 5 3600X?

https://komponentkoll.se/bygg/ypNzK/

Permalänk
Medlem

@EZED: återigen ledsen för det sena svaret, bygget med 2600 processorn ser fint ut, kör på det, finns ju möjlighet att uppgradera cpun om ett/två år om behovet finns.