Home assistant using docker on a Synology NAS

Permalänk
Medlem

Home assistant using docker on a Synology NAS

Nån mer än jag som kör på detta viset?

Hittade precis en guide för hur man uppgraderar Home Assistant via docker:

To update your Home Assistant on your Docker within Synology NAS, you just have to do the following:

Go to the Docker-app and move to “Registry”-section
Find “homeassistant/home-assistant” within registry and click on “Download”. Choose the “latest” tag, this will overwrite your current image to the latest version.
Wait until the system-message/-notification comes up, that the download is finished (there is no progress bar)
Move to “Container”-section
Stop your container if it’s running
Right-click on it and select “Action”->”Clear”. You won’t lose any data, as all files are stored in your config-directory
Start the container again - it will then boot up with the new Home Assistant image

Remark: to restart your Home Assistant within Synology NAS, you just have to do the following:

Go to the Docker-app and move to “Container”-section
Right-click on it and select “Action”->”Restart”.

Källa: https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/

Använder mig bara av ikeas trådfria prylar än så länge, men vill få in mer bla temp framöver.

Känns som ett bra sätt att köra Home assistant på.

Permalänk
Medlem

Zigbee controller

Nån som använder en ConBee II USB Zigbee-controller eller på annat sätt via Home Assistant på synology NAS och kan delge nån guide på hur man konfigurerar upp detta?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kör enl denna: https://community.home-assistant.io/t/hass-io-on-synology-dsm...

Är dock Hass.io

Har inte testat med USB själv men ska fungera enl vad som står i tråden.

Permalänk

Det är inte rekommenderat att köra Hass.io med Docker på a Synology NAS. Rekommendation är istället att köra Hass.io i en VM (Virtual Machine) på Synology NAS.

Jag skulle inte heller köra Home Assistant direkt på Synology NAS, utan istället installera valfri Linux-disto (eller Hass.io) i en VM (Virtual Machine) på Synology NAS och sedan köra Home Assistant på den.

Permalänk
Medlem

@Gamester17:

Varför är rekommendationen detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamester17:

Det är inte rekommenderat att köra Hass.io med Docker på a Synology NAS. Rekommendation är istället att köra Hass.io i en VM (Virtual Machine) på Synology NAS.

Jag skulle inte heller köra Home Assistant direkt på Synology NAS, utan istället installera valfri Linux-disto (eller Hass.io) i en VM (Virtual Machine) på Synology NAS och sedan köra Home Assistant på den.

Skrivet av DoDaN:

@Gamester17:

Varför är rekommendationen detta?

Undrar också varför denna metod är rekommenderad. Det enda jag hittat är att virtuell maskin (VDI) kan ges ett eget ip.
Undrar dock hur det hanteras. Min Synology NAS på 192.168.1.100 får ju bara ett IP. Ska man köra dubbla nätverkskablar till router och då ange VM till nätverks-port 2?

Negativa är att köra USB sticka Conbee för Zigbee kräver drivrutin installerad på Synology root linux via ssh. Privilege mode på containern.
Kör man Docker container får den ju ett "bridge" ip (Within “Network” select “Use same network as Docker Host”), Kör Docker containern port :8123 som Homeassistant kör på default.
Sen exponera 8123 utanför dockers interna nätverk.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Skrivet av Niike:

Undrar också varför denna metod är rekommenderad. Det enda jag hittat är att virtuell maskin (VDI) kan ges ett eget ip.
Undrar dock hur det hanteras. Min Synology NAS på 192.168.1.100 får ju bara ett IP. Ska man köra dubbla nätverkskablar till router och då ange VM till nätverks-port 2?

Du behöver inte dra en till nätverkskabel, varje VM får sitt eget virtuella närverkskort och du kan sätta en egen IP i operativsystemet på varje VM. Praktiskt blir det som om det skulle sitta en virtuell nätverksswitch inne i din Synology. För varje USB port måste du dock peka ut och dedikera till en specifik VM, men du kan koppla in en USB-hubb om du behöver fler USB portar.

Att köra en Docker direkt i Synology är inte säkert då Docker inte abstraherar på samma nivå som en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredito:

Nån som använder en ConBee II USB Zigbee-controller eller på annat sätt via Home Assistant på synology NAS och kan delge nån guide på hur man konfigurerar upp detta?

Jag har faktiskt en Conbee II inkopplad men jag har ärligt talat inte lyckats få den att fungera än. Kör dessutom Phoscon App i en container med privilegier, vilket känns väldigt obekvämt. Det ska dock vara enda sättet att nå USB-enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamester17:

Du behöver inte dra en till nätverkskabel, varje VM får sitt eget virtuella närverkskort och du kan sätta en egen IP i operativsystemet på varje VM. Praktiskt blir det som om det skulle sitta en virtuell nätverksswitch inne i din Synology. För varje USB port måste du dock peka ut och dedikera till en specifik VM, men du kan koppla in en USB-hubb om du behöver fler USB portar.

Att köra en Docker direkt i Synology är inte säkert då Docker inte abstraherar på samma nivå som en VM.

Om det är en virtuell nätverksswitch som Virtual Network inställningarna i DSM ControlPanel skapar. Kan den då ge ut flera ip:n till routern? 192.168.1.100 till DSM. Sen 192.168.1.101 till VM1. 192.168.1.102 till VM2? Låter konstigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag har faktiskt en Conbee II inkopplad men jag har ärligt talat inte lyckats få den att fungera än. Kör dessutom Phoscon App i en container med privilegier, vilket känns väldigt obekvämt. Det ska dock vara enda sättet att nå USB-enheten.

Jag sitter och försöker lösa det just nu jag med en Conbee 1. Man behöver ju stoppa in usb stickan. Starta om Synology. Köra 2 st ssh kommandon att installera två "drivrutiner" för att synology ska förstå att det är en usb sticka du satt i.
Typ: sudo instmod /etc/modules/usbserial.ko

Kan inte länka guiden just nu. Men efter det får synology upp att Conbee är installerat på /var/ttyUSB0

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Skrivet av Niike:

Om det är en virtuell nätverksswitch som Virtual Network inställningarna i DSM ControlPanel skapar. Kan den då ge ut flera ip:n till routern? 192.168.1.100 till DSM. Sen 192.168.1.101 till VM1. 192.168.1.102 till VM2? Låter konstigt?

Ja din Synology kan ha en egen IP adress för varje VM som alla kommer synas i din router. Kanske låter konstigt för dig men det är så virtualisering Med virtuella maskiner oftas fungerar. Kan bara föreslå att du provar genom att installera en VM och testar, ett sådant test behöver ju inte vara för Home Assistant. Själv har jag jobbat proffesionellt med servervirtualisering med både VMware vSphere ESX/ESXi och Microsoft Hyper-V i mer än 15-år så för mig låter det fullkomligt logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamester17:

Ja din Synology kan ha en egen IP adress för varje VM som alla kommer synas i din router. Kanske låter konstigt för dig men det är så virtualisering Med virtuella maskiner oftas fungerar. Kan bara föreslå att du provar genom att installera en VM och testar, ett sådant test behöver ju inte vara för Home Assistant. Själv har jag jobbat proffesionellt med servervirtualisering med både VMware vSphere ESX/ESXi och Microsoft Hyper-V i mer än 15-år så för mig låter det fullkomligt logiskt.

Det stämmer nu när jag tänker efter. Har också kört hyper-v och några virtuella maskiner.
Missförstått det här med virtuell switch. Först nu det börjar falla på plats. Min stationära dator har agerat virtuell switch för dess hyper-v vm:s. Min openwrt router har också det inbyggt, inte konfigurerat den något. Inte haft behov. Där antar jag det handlar mest om eget subnät(?). Ex 192.168.2.x

Min Synology NAS kan ge en vm ett ip. Check.
Men bör också kunna ge en docker container ett nätverks ip? Exempel 192.168.1.105? Hittills har jag kört docker containers på en port och reverse proxy framför för att ge ett publikt dns namn.

Väldigt tacksam för den förklaringen ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Skrivet av Niike:

Det stämmer nu när jag tänker efter. Har också kört hyper-v och några virtuella maskiner.
Missförstått det här med virtuell switch. Först nu det börjar falla på plats. Min stationära dator har agerat virtuell switch för dess hyper-v vm:s. Min openwrt router har också det inbyggt, inte konfigurerat den något. Inte haft behov. Där antar jag det handlar mest om eget subnät(?). Ex 192.168.2.x

Min Synology NAS kan ge en vm ett ip. Check.
Men bör också kunna ge en docker container ett nätverks ip? Exempel 192.168.1.105? Hittills har jag kört docker containers på en port och reverse proxy framför för att ge ett publikt dns namn.

Väldigt tacksam för den förklaringen ovan.

Inte expert på containers och det kanske man kan göra men tror det inte är vanligt att göra så med Docker containers. Det man istället brukar göra med containers är att varje container får en port av container hosten och sen kan man använda port-forwarding i din router eller en VIP (virtual IP) i en lastbalanserare om du vill ge den extern IP eller DNS adress.

Notera igen att det är oavsett bättre att köra Docker i Linux under en VM istället för att köra Docker direkt under Synology DSM OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamester17:

Inte expert på containers och det kanske man kan göra men tror det inte är vanligt att göra så med Docker containers. Det man istället brukar göra med containers är att varje container får en port av container hosten och sen kan man använda port-forwarding i din router eller en VIP (virtual IP) i en lastbalanserare om du vill ge den extern IP eller DNS adress.

Notera igen att det är oavsett bättre att köra Docker i Linux under en VM istället för att köra Docker direkt under Synology DSM OS.

Ja jag ska gå den vägen istället, vill inte förstöra Synology installationen på något sätt. RPi har jag tröttnat att köra HomeAssistant på, prestandan är för dålig.

HomeAssistant rekommenderar:
https://www.home-assistant.io/docs/installation/synology/
Option 3. VDI: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ - https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/d...

Ska testa hur den fungerar, eller har du bättre förslag på linux distro?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Skrivet av Niike:

Ja jag ska gå den vägen istället, vill inte förstöra Synology installationen på något sätt. RPi har jag tröttnat att köra HomeAssistant på, prestandan är för dålig.

HomeAssistant rekommenderar:
https://www.home-assistant.io/docs/installation/synology/
Option 3. VDI: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ - https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/d...

Ska testa hur den fungerar, eller har du bättre förslag på linux distro?

Jag är ingen Linux expert så kör själv med Hass.io, numera bara ”Home Assistant, VMDK (VMWare Workstation) image ifrån https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

Synology ska klara att använda VMDK men om du får problem med den på din Synology så finns det massor av konverterarverktyg som kan göra om en VMDK image till en OVA image.

Konstigt att de inte erbjuder en OVA image just nu för det är annars det formatet som jag hade valt först för Synology om de hade en sådan.