AMD Ryzen 9 3950X överklockas till 5,3 GHz – knäcker Intel Core i9-9960X

Permalänk
Medlem

@tvelander: Vad svamlar du om nu @tvelander. Det där säger precis vad det är. Det är skit samma vilken GHz cpu:n går i. Hur snabba minnen du har. Där är hur många poäng du får som är det viktiga. Den som får mest poäng vinner. Svårare än så är det inte. Kör du din cpu i 45 GHz om du vill det. Men får den inte mer poäng i just det benchmarken så, sorrry, då hjälper det inte att din cpu går i 45 GHz. Det finns behnchmark där annt där GHz är det viktiga så där kan du ha dina Intel cpu och tycka det är kul. Men just det här handlar inte om vem som har mest GHz utan det handlar om att få högst poäng. Just det, högst POÄNG vinner. Inte högst GHz.

Permalänk
Medlem

Får känslan att någon trollar här

Men men. AMD har plockat de tidigare rekorden direkt från hwbots worldrankning list antar jag?
Cinebench R15: Tidigare rekord var av "bigblock990" med en 9960X kyld med LN2 klockad till 5928 MHz och AMD får in sin nya på 5434 på 5000 MHz med LN2.

Ni som har svårt att tro resultaten får väl bara kolla upp tidigare rekord.
Herregud ^^

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xinpei

Jag hade hoppats att ryzen gått upp mot Intels spel processorer så vi hade fått så något med mer spelprestanda och inte någon 2 år gammal CPU.

Nu får man väl köpa Intel ändå om man vill ha hög fps

Så AMD ska alltså gå upp emot någon processor som inte finns ännu? Orsaken varför de går upp mot en 2 år gammal CPU är för att Intel inte lanserat en ersättare till denne. Svårare än så är det ju inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Aha så det säger ingenting tack

Ge mig setup och settings så äre ok men det där är bara BS.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du inte förstår.
Samtliga tester handlar egentligen om vilken processor som kan pumpa ut mest beräkningar på en viss tid, och eftersom samtliga tidigare världsrekord faktiskt var världsrekord känns det rätt logiskt att samtliga processorer på podiet är hårt överklockade, annars hade dom liksom inte hamnat där.

Klockfrekvensen är irrelevant, en väldigt kass men snabb analogi hade väl varit VM i tyngdlyft.
Om en kille som ser rätt spinkig ut kan lyfta 250kg medan den näst starkaste killen med väldigt häftiga muskler enbart kan lyfta 200kg spelar det väl ingen roll hur snygga musklerna är; den till synes spinkiga killen är fortfarande starkare

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Trodde att 9960x kom före jul 2018. 7960x i Sept 2017.
Då skulle man lika gärna säga att Intels 9960x är värdelös då den inte slår 7960x i alla tester

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte poängen med ditt inlägg.
Menar du att jag någonstans insinuerat att AMD's 3950X är värdelös?

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Cinebench skalar ju med klock hastighet och cache och RAM.......

Brb sätter CPUn på 1Ghz "gör ingen skillnad" bara resultatet bryr vi oss jo tjena.

ok så då borde vi köra bulldozer? för dom prollarna har ju folk clockat till runt 9ghz eller så om jag inte missminner mig?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

@Hablam: Han har inte skrivit något i tråden efter sina senaste inlägg så får väl anta att han insett att de kanske inte var så väl genomtänkta?