Spel laggar vid användning av Chromecast

Permalänk
Medlem

Spel laggar vid användning av Chromecast

Hallå!

Så fort sambon drar igång Chromecasten och jag samtidigt sitter och spelar på datorn, drar pingen iväg någon enormt (500+). Både Chromecast och dator är trådlöst uppkopplade till routern. Handlar det helt enkelt om att routern inte pallar med när man drar igång Chromecasten? Vi har 100 mbit internet.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att din router blir lite överrumplad. Hade samma när mobiler anslöt hemma förut, men löste sig när jag bygde om nätet med en AP och en pfsense router.

Kolla om du kan aktivera någon for av QoS på routern. Det kan hjälpa routern prioritera trafik.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam Tack för svar. Då är det nog dags att börja kolla på ny router, finns inga inställningar för QoS på min, gammal som gatan.. Och jag antar att det inte gör något skillnad om jag skulle köra nätverkskabel mellan routern och min dator? Finns det någon vettig router som skulle klara av att man streamar och spelar samtidigt och som inte kostar skjortan? Eller är det dyrare varianter som gäller? Bor i 50 kvm lägenhet.

// Fattig student på sommarbudget haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpaahh:

@inquam Tack för svar. Då är det nog dags att börja kolla på ny router, finns inga inställningar för QoS på min, gammal som gatan.. Och jag antar att det inte gör något skillnad om jag skulle köra nätverkskabel mellan routern och min dator? Finns det någon vettig router som skulle klara av att man streamar och spelar samtidigt och som inte kostar skjortan? Eller är det dyrare varianter som gäller? Bor i 50 kvm lägenhet.

// Fattig student på sommarbudget haha

Skulle kunna hjälpa, beroende på hur routern prioriterar data. Det skadar ju inte att testa först då det är en billig sak att testa. Det kan ju vara så att det är för mycket wifi-trafik för routern att hantera. I mitt fall var min dator redan kopplad via kabel så jag visste att det inte var mitt problem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpaahh:

@inquam Tack för svar. Då är det nog dags att börja kolla på ny router, finns inga inställningar för QoS på min, gammal som gatan.. Och jag antar att det inte gör något skillnad om jag skulle köra nätverkskabel mellan routern och min dator? Finns det någon vettig router som skulle klara av att man streamar och spelar samtidigt och som inte kostar skjortan? Eller är det dyrare varianter som gäller? Bor i 50 kvm lägenhet.

// Fattig student på sommarbudget haha

Kabel är alltid billigaste vägen att börja.

Varje kabel har ju egen trafik möjlighet, ofta upp till 1Gbit (i varje riktning)
De bättre Wifi har kanske 0,8-1,6Gbit som delas mellan alla enheter och sänks av kryptering ofta runt 50% av max, i båda riktningarna totalt.
Så med kabel så får du en direkt länk till routern, och Chromecasten kan jobba på Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpaahh:

@inquam Tack för svar. Då är det nog dags att börja kolla på ny router, finns inga inställningar för QoS på min, gammal som gatan.. Och jag antar att det inte gör något skillnad om jag skulle köra nätverkskabel mellan routern och min dator? Finns det någon vettig router som skulle klara av att man streamar och spelar samtidigt och som inte kostar skjortan? Eller är det dyrare varianter som gäller? Bor i 50 kvm lägenhet.

// Fattig student på sommarbudget haha

Vad är det för router? Om du upplever den som gammal är det nog den som är flaskhalsen

Permalänk
Medlem

Är tacksam för de svar jag fått. Är väldigt dåligt insatt i sakfrågan men känns som att det står klart att även om direktkabel kanske kan hjälpa till en viss del, så är det nog dags att prioritera för en ny router. Har i dagsläget en D-Link DIR-600, säger mig egentligen ingenting förutom att jag vet att den är gammal som fan. Slog till på en NetGear R7000 jag hittade på blocket, känns ändå som ett rimligt lyft från vår nuvarande. Hoppas på förbättring när den väl landar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpaahh:

Är tacksam för de svar jag fått. Är väldigt dåligt insatt i sakfrågan men känns som att det står klart att även om direktkabel kanske kan hjälpa till en viss del, så är det nog dags att prioritera för en ny router. Har i dagsläget en D-Link DIR-600, säger mig egentligen ingenting förutom att jag vet att den är gammal som fan. Slog till på en NetGear R7000 jag hittade på blocket, känns ändå som ett rimligt lyft från vår nuvarande. Hoppas på förbättring när den väl landar

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, en sådan. Det har varit en budget router från början. Har funnits ett tag på marknaden i lite olika revisioner tror jag. Så du kommer få ett lyft med den nya

Permalänk
Medlem

Fick hem nya routern igår, och problemet är nu i stort sett obefintligt. Fungerar kalas att spela medan tjejen streamar på Chrome Casten. Aktiverade även QoS för att vara på den säkra sidan och min ping har aldrig varit bättre. Tack till er som svarade och gav mig input Over and out.