Energimätning av Hemmet med APP

Permalänk
Medlem

Energimätning av Hemmet med APP

Hej

Har i många år haft Vattenfalls övervakning/smarta hem lösning med både smartplugs,temperaturövervakning samt energimätning av hela hemmet men då dem nu skall lägga ned den servicen så undrar jag om NI här på forumet har några förslag på lösning fram för allt energimätning av hela hemmet i realtid över en app ..smartplugs och temperatur övervakning har jag hittat lite lösningar med app och Homey men ej energimätning på ett liknade vis som Vattenfall hade med WIFI och app.

Temperaturövervakning över WIFI skulle vara intressant ochså om det finns någon bra lösning via APP eller Homey.

Vad tror ni?

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av putta:

Hej

Har i många år haft Vattenfalls övervakning/smarta hem lösning med både smartplugs,temperaturövervakning samt energimätning av hela hemmet men då dem nu skall lägga ned den servicen så undrar jag om NI här på forumet har några förslag på lösning fram för allt energimätning av hela hemmet i realtid över en app ..smartplugs och temperatur övervakning har jag hittat lite lösningar med app och Homey men ej energimätning på ett liknade vis som Vattenfall hade med WIFI och app.

Temperaturövervakning över WIFI skulle vara intressant ochså om det finns någon bra lösning via APP eller Homey.

Vad tror ni?

Tack på förhand

Det finn väl ett par sätt det skulle kunna gå att göra.
Endera så läser du av din nuvarande elmätare själv på nått sätt, en del har databusar (en kontakt) där informationen går att läsa ut, lite olika beroende på modell men du kan ju söka på info om just din mätarmodell.
Det går också att läsa av displayen på mätaren, har sett en del diy projekt där man använder en Hallonpaj och en kamera, lite mjukvarutrolleri och så kan man kommunicera det till åtminstone en webbsida och webbläsaren i telefonen är en app.
Du kan också byta elcentral till nån som är uppkopplad från början > Schneider RESI9
https://www.se.com/se/sv/work/products/product-launch/resi9/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Greenely läser ju av din elmätare, testa det först.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pacc:

@mrqaffe: Greenely läser ju av din elmätare, testa det först.

Men det är väl inte i realtid ? Jag vet inte för jag har inte provat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och tipsen....skall titta vidare på det här men tar tacksamt emot fler tips OM ni har några där ute