Microsoft avslutar arbetet med att porta äldre generationers spel till Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslutar arbetet med att porta äldre generationers spel till Xbox One

Efter att ha öppnat upp bakåtkompatibilitet för över 600 spel från föregående generationers Xbox-konsoler avslutar nu Microsoft det arbetet för att koncentrera sig på "Project Scarlett".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis portar dom spelen till project scarlett istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Förhoppningsvis portar dom spelen till project scarlett istället

Borde väl mer eller mindre bli kompatibla per automatik eftersom det är samma x86 baserade arkitektur, kommer nog bara vara mindre justeringar som behövs göras jämfört med det arbete de la ner för att få över dessa från Xbox 1 & 360 som hade helt annan hårdvara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam

600 titlar är ju inte fy skam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja 600 titlar, då kan man inte riktigt gnälla över att dom slutar; det var väl inget dom lovade från början ändå? Bara bra att dom slänger så mycket folk som möjligt på att få till en bra nextgen-konsol tycker jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Ja 600 titlar, då kan man inte riktigt gnälla över att dom slutar; det var väl inget dom lovade från början ändå? Bara bra att dom slänger så mycket folk som möjligt på att få till en bra nextgen-konsol tycker jag

Jag kan nästan lova att det kommer dyka upp någon som kommer gnälla att inte Microsoft gratisarbetat tillräckligt mycket. Vi får se vem som blir först.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ratatosk:

600 titlar är ju inte fy skam.

Håller helt med, och det känns ändå som de täckt in merparten av de intressanta spelen som man kan tänkas vilja spela om från Xbox 360-eran. Jag spelade aldrig igenom Red Dead Redemption när det begav sig och blev sugen att köra det efter jag klarade tvåan. Är väldigt tacksam att det blev bakåtkompatibelt på Xbox One så jag slapp släpa fram min gamla PS3:a ur förrådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag kan nästan lova att det kommer dyka upp någon som kommer gnälla att inte Microsoft gratisarbetat tillräckligt mycket. Vi får se vem som blir först.

"Varför är inte [insert okänd/ökänd speltitel ingen bryr sig om] portat till Xbox One?! Det är ett av mina favoritspel, men det verkar som att Microsoft inte längre bryr sig om spelarbasen. Kommer aldrig mer köpa ett Xbox!"

Förenklat
Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Finns så mycket spel som jag vill ha som inte går att köpa idag fysiskt eller digitalt om inte Microsoft portar det så det går att köpa digitalt.

Forza Horizon 1
Pure
Flatout: Ultimate Carnage
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

gratisarbetat

Menar du att de inte tjänar något på bakåtkompatibla spel?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Gick inte att redeema Too Human på min Xbox One, stod bara i butiken att det ej var tillgängligt. Startade min gamla 360 istället och där gick det utmärkt att lägga till det till mitt konto. Dyker upp på min Xbox One också efter det. Är inte första gången det händer...

Tråkigt att dom avslutar projektet. Hoppades stenhårt på att Burnout 3: Takedown och Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex skulle bli bakåtkompatibla. Oh well. Vi fick ju många andra schyssta titlar iallafall!

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat av Microsoft och förståeligt att dem inte kan porta alla spel. Allt har sitt slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Menar du att de inte tjänar något på bakåtkompatibla spel?

Nej, jag menar att du inte betalar för att de gör det. "Gratis" betyder ju inte att ingen betalar (isåfall är inget gratis) utan att den som får något inte betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, jag menar att du inte betalar för att de gör det. "Gratis" betyder ju inte att ingen betalar (isåfall är inget gratis) utan att den som får något inte betalar.

Det faktum att dom gör massor av gamla spel tillgängliga för sin senaste platform och säljer spelen digitalt gör ju att dom kommer sälja många fler kopior av spelen som dom inte hade sålt om dom inte vore bakåtkompatibla. Sen finns ju samtidigt många exempel där spelarna har kvar sina gamla skivor, och det tjänar dom ju inga pengar per spel på, men dom kanske vinner över några spelare som ännu inte uppgraderat till den senaste konsolen, som äger några gamla, kompatibla spel, och det vinner dom ju på i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, jag menar att du inte betalar för att de gör det. "Gratis" betyder ju inte att ingen betalar (isåfall är inget gratis) utan att den som får något inte betalar.

ÖÖÖ, så om du loggar in på ditt Xbox konto så menar du att du har 600 gratis spel från förra generationens konsoller?

Nej.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

ÖÖÖ, så om du loggar in på ditt Xbox konto så menar du att du har 600 gratis spel från förra generationens konsoller?

Nej.

Tror mer han tänker på, äger du redan spelet till x360 så får du ju det "gratis" till xbox one, dvs deras arbete dom utfört är ju slavarbete för att ge dig tillgång till ditt gamla spel.

Ja dom kommer sälja mer kopior, men många kopior är ju redan sålda innan One tiden

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flygman:

ÖÖÖ, så om du loggar in på ditt Xbox konto så menar du att du har 600 gratis spel från förra generationens konsoller?

Nej.

Det är inte det jag skrev heller om du läser mitt inlägg igen.

De kunde ju gjort en Nintendo istället och portat över deras gamla spel och sedan ta betalt för dem igen. (Hur många gånger har inte Nintendo kommit ut med samma gamla NES/SNES-spel till nya plattformar? Mot att man får betala igen som för ett nytt spel.)

Självklart har säkert Microsoft anledningar till att de lägger ner tid på att konvertera äldre spel så att de som äger gamla spel kan spela samma spel på ny konsol utan att betala igen. De känner väl att de kunde vinna på det - det är lätt en bråkdel av kostnaden att fixa till ett gammalt spel att funka på ny plattform jämfört med att utveckla ett helt nytt spel, vilket betyder att de inte behöver sälja lika många spel. Sen ger det ju bra Goodwill också.

Det jag menar är att ingen kan förvänta sig att Microsoft gör detta alls "gratis" för något spel alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag saknar att det inte kom över massa live-titlar från xbox 360. Fanns gott om riktigt kul spel och indie-alster där. Personligen är det Rez HD jag kommer sakna mest. Tur att det äntligen släppts Rez till pc.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det gick ju rykten om bakåtkompatibilitet med alla äldre xbox maskiner på nya scarlett.
Om det är sant kan man förstå varför de avslutar detta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Det gick ju rykten om bakåtkompatibilitet med alla äldre xbox maskiner på nya scarlett.
Om det är sant kan man förstå varför de avslutar detta.

Det är bekräftat av Microsoft i artikeln Sweclockers länkade till att tusentals spel från fyra generationer ska kunna fungera på Project Scarlett. Bakåtkompatibilitetsarbetet avslutas inte helt och hållet, det byter konsol och form istället.

Här är länken: https://news.xbox.com/en-us/2019/06/10/e3-2019-whats-next-xbo...

Citat av Jason Ronald: "That’s why we’re taking our work a step further and announced this week that thousands of games from all four generations will be playable on Project Scarlett."

Skrivet av Vangen:

Finns så mycket spel som jag vill ha som inte går att köpa idag fysiskt eller digitalt om inte Microsoft portar det så det går att köpa digitalt.

Forza Horizon 1
Pure
Flatout: Ultimate Carnage
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Du kanske redan har hört talats om Tradera, men pröva med att även kolla www.retrospelbutiken.se då och då om du inte känner till det. Ibland dyker det upp spel man letat efter. Gamla begagnade spel finns även hos deras systerbutik www.spelbutiken.se

Nätbutiken svenskatvspel.se hade en gång i tiden en egen nätbutik som jag handlat ifrån, men nu har de absorberats in i Tradera och på deras profilsida finner du tusentals gamla spel. De har kvar sin gamla address för att meddela folk att de flyttat.
http://www.svenskatvspel.se/
https://www.tradera.com/profile/items/1725263/svenskatvspel

Permalänk
Medlem

@Green_Goblin

Jag menar digitalt inte fysiskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

"Varför är inte Jet Set Radio Future portat till Xbox One?! Det är ett av mina favoritspel, men det verkar som att Microsoft inte längre bryr sig om spelarbasen. Kommer aldrig mer köpa ett Xbox!"

FTFY ;P

Jag trodde hela målet när dom började med BC till XB One var att göra det tillräckligt kompatibelt att inte behöva massa ytterligare tweaks på framtida hårdvara utan verkligen göra "Xbox" till en singulär plattform. Besvikelse om dom måste in och porta BC-spelen för varje ny generation återigen. Har dom bekräftat att alla BC-titlar som funkar på XB One också kommer funka på Scarlett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

600 titlar är ju inte fy skam.

Nej, inte alls. Grymt trevligt faktiskt!

Har tom. skaffat några titlar gjorda för XB OG (aldrig ägt någon konsol förrens nu med XB1-generationen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/