Ubisoft avtäcker prenumerationstjänsten Uplay+ – lanseras den 3 september

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft avtäcker prenumerationstjänsten Uplay+ – lanseras den 3 september

Den senaste spelutgivaren i raden att satsa på prenumerationstjänster för spel blir Ubisoft, som avtäcker Uplay+ med över 100 speltitlar och tillhörande nedladdningsbart innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Gallerikonnässör

Med över 100 speltitlar, varav 87% är Far Cry eller Assassins Creed.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk

Det verkar som precis allting ska ha en prenumerationstjänst nu för tiden. TV, musikströmming och nu dator spel.

Det kommer sluta med att ingen av oss äger någonting, och betalar för allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Det verkar som precis allting ska ha en prenumerationstjänst nu för tiden. TV, musikströmming och nu dator spel.

Det kommer sluta med att ingen av oss äger någonting, och betalar för allting.

Du har inte möjligheten att köpa spelen som finns på prenumerationstjänster menar du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Det verkar som precis allting ska ha en prenumerationstjänst nu för tiden. TV, musikströmming och nu dator spel.

Det kommer sluta med att ingen av oss äger någonting, och betalar för allting.

Detta är ju framtiden tyvärr,längtar tillbaka till cd och dvd skivorna redan 🤧😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Detta är ju framtiden tyvärr,längtar tillbaka till cd och dvd skivorna redan 🤧😢

Längtar tillbaka till den gamla goda tiden då spelutvecklare inte kunde släppa trasiga spel för att sedan patcha dem till fungerande titlar, då det mesta levererades på skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Längtar tillbaka till den gamla goda tiden då spelutvecklare inte kunde släppa trasiga spel för att sedan patcha dem till fungerande titlar, då det mesta levererades på skivor.

Ja men precis ,man fick ju i alla fall äga sina spel och inte behöva betala för en prenumeration.
Tycker det räcker med att man köper en license och fick spela det som på steam eller andra launchers/butiker
Får väl skatta mig lycklig att jag har ett par flytt kartonger med spel.

Sen finns ju gog kom jag på nu 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Längtar tillbaka till den gamla goda tiden då spelutvecklare inte kunde släppa trasiga spel för att sedan patcha dem till fungerande titlar, då det mesta levererades på skivor.

Säker på det?
Trivs rätt bra med automatiska uppdateringar av spel genom diverse bibliotek.
Minns att det var ett helvete att man behövde ge sig ut på internet för att ladda ner nya patcher hela tiden.
Och varje gång man spelade stora spel så kom det alltid upp "Please insert disc 5 to continue".
Eller bara man försökte starta ett spel utan cd så skrek det till "please insert cd to play" så man fick googla efter no cd patchar till alla spel.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Snusfri

Lutar åt att jag kommer skaffa Uplay+
Har Origin Access och Microsoft Game Pass PC idag och gillar det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det här blir ju en sån jävla cirkus och är inte bra för oss konsumenter, på något vis.
suck...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Säker på det?
Trivs rätt bra med automatiska uppdateringar av spel genom diverse bibliotek.
Minns att det var ett helvete att man behövde ge sig ut på internet för att ladda ner nya patcher hela tiden.
Och varje gång man spelade stora spel så kom det alltid upp "Please insert disc 5 to continue".
Eller bara man försökte starta ett spel utan cd så skrek det till "please insert cd to play" så man fick googla efter no cd patchar till alla spel.

Det fanns ett tag ett mellanting, då det inte var acceptabelt av konsumenten att få ett trasigt spel på skiva - men där spelet samtidigt fick patchar etc. Jag har hellre att göra med NOCD-isos än som det är idag då flera utvecklare bara pumpar ut icke färdiga titlar som blir
fullt spelbara först år senare. Bara att kolla på Battlefield-serien de senaste åren eller t.ex Fallout 76 som prima exempel på detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag gillar denna utvecklingen, känner faktiskt inte att jag behöver ”äga” sakerna.
Nätt månadskostnad sett till allt content.

Det är ju inte så att man kommer ligga och betala varje månad, utan endast den gången man skall spela.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vilket i-landsproblem att klaga på att det finns för många tjänster... Bara att köra på den tjänsten som har spelet du vill spela just nu, för att sedan enkelt säga upp prenumerationen när man spelat klart/är trött på spelet och välja en annan prenumerationstjänst?

Permalänk
Medlem

jag gillar inte att detta tar samma utveckling som med film/serier.
game pass på xbox är grymt, men med fler konkurrenter så minskar innehållet i game pass.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag gillar denna utvecklingen, känner faktiskt inte att jag behöver ”äga” sakerna.
Nätt månadskostnad sett till allt content.

Det är ju inte så att man kommer ligga och betala varje månad, utan endast den gången man skall spela.

Kanske kan börja med att ha en månads kostnad på maten ,kläderna med mera så slipper vi äga det också när vi ändå håller på? 😉
Kom och tänka på Wall-E när alla är fetton och sitter i sina stolar när de får allt skickat till dem 😂

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en tjänst där man bakar in spel + film/serier, någon form av samarbete mellan dessa stora företag, men det kommer aldrig att hända. Jag nöjer med mig GOG + steam och att man betalar en gång och så äger man produkten. Finns ju vissa spel man spelar en gång, lägger vid sidan men kanske vill installera igen, och det är inte alltid man är sugen på att behöva punga ut 100-150 kronor för tillgång till det spelet i en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hade gärna sett en tjänst där man bakar in spel + film/serier, någon form av samarbete mellan dessa stora företag, men det kommer aldrig att hända. Jag nöjer med mig GOG + steam och att man betalar en gång och så äger man produkten. Finns ju vissa spel man spelar en gång, lägger vid sidan men kanske vill installera igen, och det är inte alltid man är sugen på att behöva punga ut 100-150 kronor för tillgång till det spelet i en månad.

Bara på GOG som du äger spelet. Steam kan ta bort det när dem vill, du äger rätten att spela spelet tills det försvinner.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Jag är av den typen att jag köper ett spel som jag sen spelar under längre tid för att sen köpa ett nytt. Ibland händer det givetvis att man går tillbaka till ett tidigare spel och kör lite.
Men detta system så kommer det bli rätt dyrt och kanske då kräva att man är medlem på fler siter för att få just DET spelet. Istället för att lägga en engångskostnad på runt 500kr så blir jag då tvunen att betala ca 160kr/mån, spelar jag mer än drygt tre månader så blir det dyra spel.
Detta system passar inte mig iallafall så länge de inte bakar ihop alla spel under en tjänst men då det inte skett i film, bok, musik eller serievärlden så tror inte jag att det sker här heller.

Alltid lättare att sälja något för 150kr/mån mot 500kr på ett brände man räknar man sen in att du redan har fem andra abonnemang för 100-150kr så blir det en dyr kostnad varje månad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bara på GOG som du äger spelet. Steam kan ta bort det när dem vill, du äger rätten att spela spelet tills det försvinner.

Nej, det kan de inte. De kan försöka... men om det faktiskt testas i domstol så lär de knappast slås fast att de har den rätten. Liknande fall har redan likställt köp av digitala produkter som inte är kopplat till en prenumeration osv som att vara precis som ett köp av ett PS4 spel på disk i butik.

Det bästa som skull ekunna hända är dock att Steam på riktigt plockar bort en massa spel folk har betalat en massa pengar för så att folk vaknar upp ur det halvsovande tillstånd de befinner sig i och Valve på riktigt måste försöka försvara sig i rätten. Då hade nog konsumenternas rättigheter på digitala platformar klargjorts även när det kommer till spel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bävar för den dagen man läser nyheten "Ubisoft* slutar sälja spel, endast prenumerationstjanst"

*eller vilken distributions tjänst som helst, Ubi, Steam, EA, osv.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@inquam: hade varit trevligt, jag vet att t.ex Apple har något liknande med låtar på iTunes, då (jag tror det var) Bruce Willis ville att hans barn skulle ärva hans musiksamling när han dog, men det tillät inte Apple (i.e Bruce äger inte låtarna i den mening att han kan ge dem till andra)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@inquam: hade varit trevligt, jag vet att t.ex Apple har något liknande med låter på iTunes, då (jag tror det var) Bruce Willis ville att hans barn skulle ärva hans musiksamling när han dog, men det tillät inte Apple (i.e Bruce äger inte låtarna i den mening att han kan ge dem till andra)

Hur dessa "EULA's" tolkas i USA, specifika stater i USA, kontra vad som gäller i EU och konsumenters rättigheter här kan skilja sig rätt mycket dock.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gratis från 3e september (då startar tjänsten för övrigt) till 30e. Hinner man klara ut AC Oddysey på den tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du har inte möjligheten att köpa spelen som finns på prenumerationstjänster menar du?

Precis, för i princip hyr du ju bara möjligheten att få tillgång till ett spel som finns där endast bara då när du har betalat.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Precis, för i princip hyr du ju bara möjligheten att få tillgång till ett spel som finns där endast bara då när du har betalat.

Ok... Så vilka spel finns enbart på prenumerationstjänster som du inte kan köpa? Lista gärna i alla fall 5 stycken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Säker på det?
Trivs rätt bra med automatiska uppdateringar av spel genom diverse bibliotek.
Minns att det var ett helvete att man behövde ge sig ut på internet för att ladda ner nya patcher hela tiden.
Och varje gång man spelade stora spel så kom det alltid upp "Please insert disc 5 to continue".
Eller bara man försökte starta ett spel utan cd så skrek det till "please insert cd to play" så man fick googla efter no cd patchar till alla spel.

Haha ja fyfan. Kommer ihåg när jag var tvungen att ladda ner en 18Mb patch till Quake 2 från gamla FZ... den tog mig en dag att ladda ner, varenda gång. Nej tack, jag gillar automatiska uppdateringar via launchers.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Verkar lite beta ännu, ingen klient för Mac/Linux, och sortimentet verkar sådär.

Huruvida själva butiken är ett bra ställe att hitta saker man vill betala för är som med eBay, Prisjakt, etc. D.v.s. att man hittar det man ska snabbt och kan lita på användarbetygen. Själva sidan med spelet på går ju ingen efter, för den innehåller bara värdelös information Utan det är söka "speltitel gameplay PC" på Youtube som gäller, eller se nån spela det på Twitch.

Steam+GOG gäller för mig. Har sneglat lite på Amazon Prime+Twitch Prime då det är en avgift för båda och det ibland kommer lite bundles och man får en gratissub på Twitch per månad.

Steam funkar fint med uppdateringar, smidigt och snabbt, ingen nerladdningsstrypning osv. Den late mannens sätt att köpa spel digitalt, tar två minuter från klick till play. Kommer nog vara lite barnsjukdomar innan konkurrenter blir lika smidiga.

Sen är det viktigt med äganderätt. När spelen var fysiska kunde man sälja dem när man tröttnat, precis som vilken annan vara som helst, och då blev kostnaden mindre. Så bör det vara även med digitala spel. Om den möjligheten inte finns, ser jag nog inga nackdelar med att hyra. Hyra spel funkade förr, 50 spänn för 3 dar.

Problem kan uppstå om företag kräver exklusivitet. Detta sker ju redan för filmstreamingtjänster. Då kan det bli många tjänster att prenumerera på för sin mix av spel.

Men om det inte blir så för speltjänsterna, är jag för det. Jag är för allt som främjar konkurrens. Bring it on!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Sålänge allt dlc finns med så, då dlc är ju minst lika dyrt som spelet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kanske kan börja med att ha en månads kostnad på maten ,kläderna med mera så slipper vi äga det också när vi ändå håller på? 😉
Kom och tänka på Wall-E när alla är fetton och sitter i sina stolar när de får allt skickat till dem 😂

Och alla klagar på alla virtuella semestrar och match-ups...

Problemet som många inte inser med prenumeration är... om du inte äger något till slut, vad har du egentligen jobbat in pengarna för?
Ett minne av "hur kul det var 2019 med det spelet där... synd att de tog bort det"? Du väljer inget... de gör.

Redan med Steam och många andra tjänster så har vi nått nivån där vi gett upp väldigt mycket bara för att inte äga spelen/mjukvarorna längre. Och de kan ändra sina villkor hur och när de än vill... enda du kan göra är säga ajöss till alla pengar du lagt på det. Och delar av detta kan man se nu när exklusiva titlar hamnar lite varstans. Ska du då ha 3+ prenumerationer, eller hålla på att signa upp dig för 1 och säga upp den för att skifta mellan dessa 3, 1 månad i taget?

Personligen ser jag det som att totalt renovera en hyresrätt... eller trimma/styla/modifiera en leasad bil. Allt du gör är slänga pengar på något du inte äger (och troligen kommer få betala för att återställa i fallen ovan). Att leasa allt/hyra allt gör att du bokstavligt talat sitter med en massa utgifter och kontrakt på långtidsutgifter... där du när allt är betalt sitter med kvittot och inget mer.

Hyra är något man inte bör göra med saker man använder mer än en enda gång, i grunden. För som många säger, spelen levereras ofta halvfärdiga numera, vilket gör att du får lägga flera månaders kostnad på att "vänta" på att spelet fixas. Redan där har du ju förlorat allt värde.

Sen är steget mellan tex Steam/Origin och en prenumerationstjänst som detta inte långt. De är båda rätt illa alternativ, för du kan inte köpa spelet längre. Du har bara leasat det på deras "tjänst" @frong
Om du äger spelet, kan du sälja det. Ge mig exempel på spel idag på PC där du kan köpa ett spel, spela det, och sedan sälja det begagnat...? Gärna 5 ex

Skrivet av lektroo:

Haha ja fyfan. Kommer ihåg när jag var tvungen att ladda ner en 18Mb patch till Quake 2 från gamla FZ... den tog mig en dag att ladda ner, varenda gång. Nej tack, jag gillar automatiska uppdateringar via launchers.

Finns bättre internet idag, och även större diskar att lägga patchen på
Skillnaden är att du nu istället måste ladda ner allt, varje gång de patchar, eller varje gång du installerar om, vs där du kunde välja själv, och slapp ladda ner allt.

Tror mer det är latheten i folk som istället för att kunna ta hem och patcha något som tar 5 min, offrar sina intjänade pengar för att någon annan ska patcha det åt dem.