Disträ tankar om företagsform som ny konsult

Permalänk
Medlem

Disträ tankar om företagsform som ny konsult

Ursäkta om jag inte har någon klar röd tråd genom mitt inlägg här, men det är mycket att ta in och tankarna är spridda..

Kort och gott, som ensam konsult/programmerare, vad är skillnaden och vad är att föredra mellan företagsformerna "egen näringsverksamhet" och .. jag antar att aktiebolag är alternativet?

Som jag ser det verkar det som väldigt lite up-side med aktiebolag, medan man måste fakturera bra mycket högre för att få lika mycket i fickan. Jag förstår att man med egen firma tar på sig lite större risker, men är de särskilt stora om man erbjuder sin tjänst som mjukvaru-utvecklare?

Med aktiebolag betalar man förmodligen ut lön till sig själv, utöver utdelning, vilket ger en vissa förmåner som pension. Men är det inte bättre att bara få pengarna rakt av, betala inkomstskatt såklart, och spara på egna vilkor?

Eh.. det är nog allt för nu.
Tack.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med ett AB är väl att din personliga ekonomi inte är direkt kopplad till företagets.
Så händer nånting med företaget kan du ändå behålla bil, hus, dator, fru etc.
Plus att aktieutdelning bara har 20% skatt (?).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

<klipp>
Så händer nånting med företaget kan du ändå behålla bil, hus, dator, fru etc.

I den ordningen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gibbon_:

Ursäkta om jag inte har någon klar röd tråd genom mitt inlägg här, men det är mycket att ta in och tankarna är spridda..

Kort och gott, som ensam konsult/programmerare, vad är skillnaden och vad är att föredra mellan företagsformerna "egen näringsverksamhet" och .. jag antar att aktiebolag är alternativet?

Som jag ser det verkar det som väldigt lite up-side med aktiebolag, medan man måste fakturera bra mycket högre för att få lika mycket i fickan. Jag förstår att man med egen firma tar på sig lite större risker, men är de särskilt stora om man erbjuder sin tjänst som mjukvaru-utvecklare?

Med aktiebolag betalar man förmodligen ut lön till sig själv, utöver utdelning, vilket ger en vissa förmåner som pension. Men är det inte bättre att bara få pengarna rakt av, betala inkomstskatt såklart, och spara på egna vilkor?

Eh.. det är nog allt för nu.
Tack.

Ett aktiebolag gör att du inte blandar in din privatekonomi i företagets, om företaget sätts i konkurs så riskerar du inte dina privata tillgångar tex att du tvingas sälja huset för att betala tillbaka företagets lån, du har alltså ett mycket större skydd av din privatekonomi.
Många som driver aktiebolag tar inte heller ut någon lön utan ger sig själv aktieutdelning för att på så sätt slippa skatt, nackdelen med det är att du inte heller betalar in till pension eller a kassa och andra försäkringar.
Vad som är bäst bör du noga räkna på utifrån dina egna förutsättningar för speciellt i början är det ju frestande med låg skatt men samtidigt väldigt riskabelt om det händer något så företaget inte överlever för då har du oftast väldigt dåligt skydd om du inte varit anställd i bolaget och haft lön på normalt vis i stället för att bara plocka ut aktieutdelning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du jobbar från källaren (eller dylikt) och inte har några egentliga andra utgifter än din egna lön samt kanske lite mindre utgifter för e.g. resor till kunder, så är det väl kanske ingen större mening med aktiebolag. Något kanske skulle vara ifall du skriver kontrakt där du kan bli skyldig vite av olika anledningar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vad gäller riskerna med egen näringsverksamhet hoppades jag på att få lite mer relevanta synpunkter som just konsult, särskilt inom programmering. Min tanke är att det enda sättet jag kan kliva i skiten är om en klient stämmer mig/mitt företag. För annars finns det väl inga större risker att en blandad privat/företags-ekonomi ställer till det.

Hur är det annars med klienter, är de generelt mer glada på att anlita någon med en företag form eller den andra? Även om man kanske måste begära mer om man har ett aktiebolag?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gibbon_:

@mrqaffe: Vad gäller riskerna med egen näringsverksamhet hoppades jag på att få lite mer relevanta synpunkter som just konsult, särskilt inom programmering. Min tanke är att det enda sättet jag kan kliva i skiten är om en klient stämmer mig/mitt företag. För annars finns det väl inga större risker att en blandad privat/företags-ekonomi ställer till det.

Hur är det annars med klienter, är de generelt mer glada på att anlita någon med en företag form eller den andra? Även om man kanske måste begära mer om man har ett aktiebolag?

Jag tror inte klienterna egentligen bryr sig så mycket om vilken bolagsform du har men du ska nog däremot ha f skatt för att inte direkt bli bortvald på många ställen.
Vilka riskerna är beror ju på exakt vad du jobbar med och hur avtalen ser ut, en ansvarsförsäkring kan täcka en del saker men kanske inte allt du skulle kunna ställa till med om du jobbar på "fel" ställe
Jag har jobbat inom industrin och vårt normala skadeståndsanspråk var 40 000 kr/minut som något annat företag orsakade stopp, det var en del småföretag som inte tog de villkoren på allvar men de blev svettiga när de förstod att det verkligen kostade så mycket om de klantade sig så pass att de störde produktionen, det behövs inte många timmar (minuter ?) i orsakad stopptid innan ett litet företag kastar in handduken.

Du får bedöma själv hur dina risker kan tänkas se ut i förhållande till avtal men f skatt är i alla fall nått som kommer att göra det enklare för dig på många ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack, förståt, avtal avtal avtal.. Beroende på ens klient kan man kliva i skiten mer eller mindre enkelt.

Men har jag förståt fel om AB innebär mindre pengar i fickan? För det verkar inte ens nämnas när jag försöker googla runt .. Som jag förstår det så betalar man först bolagsskatt sen egen skatt vare sig det är inkomst, kapital, etc .. Medan som egenföretagare är det bara inkomstskatt som gäller. Så med AB måste man fakturera högre helt enkelt?

Edit: Det är inte bara pengar i fickan nu idag jag tänker på, men även förmåner som pension etc.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@gibbon_:

Du har missuppfattat, det finns nästan bara fördelar med att ha ett AB, enda nackdelarna är att du måste ha 50.000 att peta in från start i aktiekapital och att du har 14 dagars ”karens” vid sjukdom. Bolagsskatt dras på vinsten, dvs efter du betalat alla kostnader, lön till dig själv är en kostnad. Du ska förstås betala arbetsgivaravgift också som alla företag (det ser du aldrig idag som anställd eftersom det tyvärr inte redovisas på lönespecarna, det hade varit bra för allmänbildningen hos folk att se det egentliga skattetrycket). Enskild firma kallas det egenavgifter istället. I AB kan man planera på ett annat sätt för att få ner total skatt, så, du får mer i plånkan med AB än med Enskild firma.

Hos Bank, A-kassa o.s.v. är man som vilken annan anställd om man är anställd av ett AB (som ju är en egen person), enskild firma gör att man ska kryssa ”egenföretagare” överallt och blir då extremt mycket mer synad om man t.ex. vill ta bolån.

De flesta uppdragsgivare ser AB som mer seriöst, vilket förstås inte är korrekt, men gamla fördomar.

Risken som konsult oberoende av företagsform är som skrivet skadestånd, det löser du med att skaffa en ansvarsförsäkring från dag 1, vilket de flesta uppdragsgivare ändå kräver att man har. I övrigt har du inga investeringar som du behöver låna till, d.v.s. du riskerar inga större skulder.

Bok tid hos nyföretagarcentrum och bolla med dom, det är grattis och skatteverket har infoträffar för folk som funderar på att starta eller har startat företag, också gratis och riktigt bra, utnyttja det!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Aha! Lön till mig själv är en kostnad.. det var pusselbiten jag missade. Helt rimligt nu när du säger det. Jag tyckte det saknades något, annars hade fler pratat om hur mycket dyrare det är att ha AB..

Jo jag är medveten om företagens kostnad utöver vad vi ser som anställda. Det är mycket som vore bra för allmänbildningens skull vad gäller skatt..

Jag ska absolut gräva djupare i det här med AB nu när jag förståt att det bara är *vinsten* som beskattas på det viset.. och från vinsten dras såklart ens egen lön av.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

@gibbon

Så det många med AB gör är, tar ut lön för att maxa SGI (sjukpenning) och PGI (pension), dvs ca. 40.000kr/mån i bruttolön.

Sen kan man fundera på hur mycket utdelning man vill ta ut och hur stor tjänstepension man vill ha. En del maxar denna för att kunna gå i pension tidigare. Läs på lite om direktpension så ser du en stor dold fördel med AB...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vid låg omsättning kan det vara en fördel att köra Enskild Firma istället för AB. Men då pratar vi ca 500'000kr om året. Så om du tänkt göra det här på heltid så tycker jag du ska fixa ett AB.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett aktiebolag gör att du inte blandar in din privatekonomi i företagets, om företaget sätts i konkurs så riskerar du inte dina privata tillgångar tex att du tvingas sälja huset för att betala tillbaka företagets lån, du har alltså ett mycket större skydd av din privatekonomi.
Många som driver aktiebolag tar inte heller ut någon lön utan ger sig själv aktieutdelning för att på så sätt slippa skatt, nackdelen med det är att du inte heller betalar in till pension eller a kassa och andra försäkringar.
Vad som är bäst bör du noga räkna på utifrån dina egna förutsättningar för speciellt i början är det ju frestande med låg skatt men samtidigt väldigt riskabelt om det händer något så företaget inte överlever för då har du oftast väldigt dåligt skydd om du inte varit anställd i bolaget och haft lön på normalt vis i stället för att bara plocka ut aktieutdelning.

För att kunna leva på enbart utdelning så måste man ha ett gäng anställda, är man ensam i ett AB går långt ifrån allt att ta ut som utdelning. Dessutom måste man först betala bolagsskatt på 21.4% och sen 20% på själva aktieutdelningen så det är inte så lönsamt som många tror. På bank ser man även folk med AB som egenföretagare om det är ett litet bolag, jag menar om man är själv i ett AB och blir sjuk börjar pengarna ofta tryta ganska fort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@mrqaffe: Vad gäller riskerna med egen näringsverksamhet hoppades jag på att få lite mer relevanta synpunkter som just konsult, särskilt inom programmering. Min tanke är att det enda sättet jag kan kliva i skiten är om en klient stämmer mig/mitt företag. För annars finns det väl inga större risker att en blandad privat/företags-ekonomi ställer till det.

Hur är det annars med klienter, är de generelt mer glada på att anlita någon med en företag form eller den andra? Även om man kanske måste begära mer om man har ett aktiebolag?

Många kunder kollar på omsättningen, det visar även på hur stor risken är att du gör ett halvtaskigt jobb och sen går under jorden. Utan AB ser de inte din omsättning.

Det är inte enbart stämningar du ska vara rädd för utan vite vid försening eller att din kod förstör för beställaren. Det kan handla om väldiga summor pengar.

Startar du AB behöver du inte gå in med 50000, du lam lika gärna gå in med något som är värt 50000, en bil t.ex. Man kan även plocka ut de där 50000 direkt men det ser inte bra ut i redovisningen när det inte finns aktiekapital.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

För att kunna leva på enbart utdelning så måste man ha ett gäng anställda, är man ensam i ett AB går långt ifrån allt att ta ut som utdelning. Dessutom måste man först betala bolagsskatt på 21.4% och sen 20% på själva aktieutdelningen så det är inte så lönsamt som många tror. På bank ser man även folk med AB som egenföretagare om det är ett litet bolag, jag menar om man är själv i ett AB och blir sjuk börjar pengarna ofta tryta ganska fort...

Mycket mindre skatt än på lön ändå... och man kan alltid ta schablonbeloppet, drygt 170.000 per år. Och visst kan man ta ut mer utan löneunderlag, då betalar man 30% skatt (istället för 20%) då det blir inkomst av kapital. Kan vara förmånligare än att ta ut lön trots det.

Självklart ska man ta ut lön, men bara så man får bra SGI/PGI-nivå, därutöver tar man utdelning.

https://www.foretagarna.se/foretagaren/2018/april/lon-vs-utde...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Startar du AB behöver du inte gå in med 50000, du lam lika gärna gå in med något som är värt 50000, en bil t.ex. Man kan även plocka ut de där 50000 direkt men det ser inte bra ut i redovisningen när det inte finns aktiekapital.
Skickades från m.sweclockers.com

Man får bara använda hälften av aktiekapitalet, när man går under det är det ett antal saker man måste göra vilket i slutändan försätter AB’t i konkurs om man inte återställer aktiekapitalet.

Men som du skriver kan man ha inventarier (saker som har ett värde på mer än ett år) som aktiekapital. ...så som IT-konsult skulle man t.ex. kunna köpa in en 50.000kr dator till företaget för aktiekapitalet och sen skriva av den på 3 år.

Visa signatur

Dator: Mac