Microsofts strömmande speltjänst Project Xcloud lanseras i oktober

Permalänk
Melding Plague

Microsofts strömmande speltjänst Project Xcloud lanseras i oktober

Microsofts satsning på strömmande spel släpps i oktober. Användare kan utnyttja antingen sin egen Xbox-konsol eller företagets servrar för att strömma spelen till valfri enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

...antingen via företagets servrar eller via användarens spelkonsol. Xbox-chefen Phil Spencer avslöjar att användaren helt gratis kan använda sin befintliga Xbox One-konsol som en server för att strömma spel till en mobil enhet, oavsett var den befinner sig.

Ohh, hade inte sagt nej om de erbjöd samma tjänst till windows/winServer så man kan ha en dator i källaren och strömma ut var som i huset å bara behöva nätverk, istället för att behöva dra fiber till alla tänkbara platser för "bild+usb"-kabel ner till servern.

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som tycker det är otympligt med allt inloggande och lösenord att hålla reda på olika platformar som ska laddas ner och uppdateras?

Mycket bättre med en fysisk disk. Installera om man vill spela.

De kunde gott börja sälja spelen på usb disk nu när folk inte har cd spelare längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ohh, hade inte sagt nej om de erbjöd samma tjänst till windows/winServer så man kan ha en dator i källaren och strömma ut var som i huset å bara behöva nätverk, istället för att behöva dra fiber till alla tänkbara platser för "bild+usb"-kabel ner till servern.

Det finns ju redan en uppsjö mjukvaror som erbjuder detta.

Steam Link, AMD Link, Nvidia GameStream, Moonlight och KinoConsole för att bara nämna några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ohh, hade inte sagt nej om de erbjöd samma tjänst till windows/winServer så man kan ha en dator i källaren och strömma ut var som i huset å bara behöva nätverk, istället för att behöva dra fiber till alla tänkbara platser för "bild+usb"-kabel ner till servern.

Tyvärr är lokal streaming av Xbox till PC horribelt. Vet ej om det blir märkbart bättre med xCloud. Som det är nu tappar spelen all skärpa, detta med en Xbox One X ansluten till samma Switch som min PC.

Jag är tvärtom, jag vill ha så kraftfull hårdvara som möjligt så nära mig som möjligt. Jag skulle lätt köpa en Xbox som kostade 10k om den var en extrem version av Scarlet. Även om den var dubbelt så stor och drog dubbelt så mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ohh, hade inte sagt nej om de erbjöd samma tjänst till windows/winServer så man kan ha en dator i källaren och strömma ut var som i huset å bara behöva nätverk, istället för att behöva dra fiber till alla tänkbara platser för "bild+usb"-kabel ner till servern.

Som tidigare inlägg nämnt finns det redan programvara för detta.

Jag kör Steam streaming till flera olika enheter t.ex.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Så det här blir det första sättet att spel Red Dead 2 på PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Så det här blir det första sättet att spel Red Dead 2 på PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju kunnat strömma det från Xbox till PC länge skillnaden nu blir att Xboxet det strömmas från är utanför din bostad så att du får lite mer fördröjningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har ju kunnat strömma det från Xbox till PC länge skillnaden nu blir att Xboxet det strömmas från är utanför din bostad så att du får lite mer fördröjningar.

Fast då har du ändå behövt en Xbox. Om jag har förstått det rätt kan man nu strömma Xbox-spel till PC utan en Xbox?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Fast då har du ändå behövt en Xbox. Om jag har förstått det rätt kan man nu strömma Xbox-spel till PC utan en Xbox?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men du lär fortfarande behöva spela det med en handkontroll så det blir som att spela på Xbox/PS4 fast sämre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men du lär fortfarande behöva spela det med en handkontroll så det blir som att spela på Xbox/PS4 fast sämre.

Xcloud verkar ju nog stöda kb och mus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Xbox One stöder mus och tangentbord, det är upp till speltillverkarnas att tillåta. Med xCloud lär det snare bli regel än undantag. Däremot kommer inte tangentbord/möss matchas mot handkontroller i PvP.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Xcloud verkar ju nog stöda kb och mus?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mordekai:

@jOnÄTÄn: Xbox One stöder mus och tangentbord, det är upp till speltillverkarnas att tillåta. Med xCloud lär det snare bli regel än undantag. Däremot kommer inte tangentbord/möss matchas mot handkontroller i PvP.

Ja precis stöd finns men det kräver att rockstar lägger till det vilket de inte gjort ännu vad jag vet. Kanske sker i samband med en eventuell pc version. Och då spelar man ju hellre den ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag är tvärtom, jag vill ha så kraftfull hårdvara som möjligt så nära mig som möjligt. Jag skulle lätt köpa en Xbox som kostade 10k om den var en extrem version av Scarlet. Även om den var dubbelt så stor och drog dubbelt så mycket ström.

Fast om du har din dator en halvmeter till höger om dig under skrivbordet eller om det står i din källare om du har hus med någon fiberextender för bild+usb(+annat du kan vilja ha) gör ju praktiskt taget noll skillnad (teoretiskt tar det så klart några micromilliwhatevs sekunder för ljuset att färdas upp till din omvandlare, omvandlas, sedan elektroniskt ut till dina enheter. Jämnfört med att ha från datorn elektroniskt bara någon meter till din enhet).

Men ja, streama spel från nätet likt alla de tjänster som nu dyker upp (Å senast även bethesda egen streaming tjänst? wtf) kommer nästan omöjligen vara jämnförbart för en progamer med att ha sin egen dator i hemmet; ljuset kan bara färdas så fort och det kommer generera latency. OM de nu inte lyckas lösa kvantsammanflätning på något vis (som sägs vara snabbare än ljuset).