Microsoft avtäcker Xbox Scarlett med Zen 2 och Navi – lanseras julen 2020

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker Xbox Scarlett med Zen 2 och Navi – lanseras julen 2020

Det många hade hoppats på infriades när Microsoft officiellt avtäckte nästa generations Xbox under E3 2019. Precis som för Sonys konsol står AMD-hårdvara och SSD-lagring i fokus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SSD-lagring är tydligen banbrytande 2019...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trokder:

SSD-lagring är tydligen banbrytande 2019...

SSD var för dyrt per GB när xbox one och playstation 4 lanserades.

Hade inte blivit något särskilt vettigt om man klämt in en 64 GB eller 128 GB disk som nog maximalt varit möjligt om konsolen samtidigt hade kostat under 5000 kronor...

Permalänk
Medlem

Så i stort sett exakt samma som PS5

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tänkte flera gånger ”jo om du har PC” så mycket marketing...men ska bli kul att se de nya spelen. Men är ”Scarlet” bara fyra ggr snabbare än Xbox One ? Är det inte Jaguar i dem?!

”Four times as powerful” som Phil sa under presentationen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det kommer bli riktigt spännande och se vad spelutvecklarna kan göra med denna hårdvara och hur systemkraven för PC kommer att förändras. PC-hårdvaran är lite halvt stagnerad och nästa år når konsolerna samma nivå, fast med spelmotorer skapade mot hårdvaran.

Jag tror PS5 och Xbox 2 kommer bli riktigt bra konsoler hårdvarumässigt. Det blir lätt ett köp, skippar Stadia dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

AMD har alltså hårdvaruaccelererad ray-tracing idag. Vad hände med allt snack om att det skulle ta många år innan AMD kommer ikapp Nvidia på den fronten?

Skrivet av PlogarN97:

SSD var för dyrt per GB när xbox one och playstation 4 lanserades.

Hade inte blivit något särskilt vettigt om man klämt in en 64 GB eller 128 GB disk som nog maximalt varit möjligt om konsolen samtidigt hade kostat under 5000 kronor...

Det är dock inte omöjligt att sälja konsolen till förlust för att sedan tjäna in pengarna på spel och tjänster. Så man gjorde med t.ex. Xbox 360 vid launch.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Oneone: Fyra gånger snabbare än Xbox One X, vilket är en 6 teraflop-maskin.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trokder:

SSD-lagring är tydligen banbrytande 2019...

Sony påstår ju att SSD:n i PS5 är snabbare än något som existerar på marknaden idag (när de sa det, nån månad sen?). Gissningsvis någon PCIe 4.0-historia på typ 5 GB/s?
De påstod även laddningstider på <1 sekund. Det kan jag ju säga att min dator definitivt inte fixar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Navi Raytracing confirmed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

AMD har alltså hårdvaruaccelererad ray-tracing idag. Vad hände med allt snack om att det skulle ta många år innan AMD kommer ikapp Nvidia på den fronten?

Det är dock inte omöjligt att sälja konsolen till förlust för att sedan tjäna in pengarna på spel och tjänster. Så man gjorde med t.ex. Xbox 360 vid launch.

Jo, men även där finns det nog gränser

Såldes playstation 4 och xbone med vinst från dag 1?

Är inte så insatt i konsollvärlden då jag spelar pc mest och har en x360 på landet för regninga dagar... Men jag hade ändå fått känslan att xbone och ps4 var subventionerade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Thomas: en del i deras (MS/Sony) påstående baseras nog till viss del på att de använder SSD-lagringen som virtuellt RAM-minne (Microsoft sade det under presentationen, Sony gör gissningsvis något liknande).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Vad säger han @2:06? Säger han "The combination of the SSD and the Solid State Drive is really what gives you a totally new experience"

Edit: Det är antagligen SOC han säger?

Permalänk
Medlem

Så xboxen kommer i runt 24teraflop vilket låter lite för bra för att vara sant eller räknat de med "power in the cloud" som med Xbox One? Kul i vilket fall med ny hårdvara och ska bli intressant vad Sony kontrar med.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

@Fulci: Ah precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Så xboxen kommer i runt 24teraflop vilket låter lite för bra för att vara sant eller räknat de med "power in the cloud" som med Xbox One? Kul i vilket fall med ny hårdvara och ska bli intressant vad Sony kontrar med.

Det är väl typ nästan 2st rtx2080ti i beräkningskraft, så naje de har nog räknat ihop alla delar på något sätt som fått fram den där siffran om 4 ggr snabbare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Thomas: en del i deras (MS/Sony) påstående baseras nog till viss del på att de använder SSD-lagringen som virtuellt RAM-minne (Microsoft sade det under presentationen, Sony gör gissningsvis något liknande).

Är det något dom har gjort i samarbete med Amd möjligtvis?
Tänker om det har något samband med hur deras Radeon Pro SSG fungerar. Grafikkort med 2tb ssd.
Eller det kanske inte har något alls med saken o göra?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BooliBoo: Precis som @CubaCola skriver tror jag att de räknar ihop olika framsteg för att få fram att den är 4x snabbare. Tror inte processor och grafikdel står för 24 flop/s, väldigt osannolikt med tanke på vilka AMD-komponenter de har att jobba med. Förbättrade laddningstider med SSD+virtuellt RAM spelar säkert in i deras uppskattning om prestandaframsteg.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Jonathanknet: med tanke på att Sony också pratar om att deras lagringslösning ska vara snabbare än något som finns på PC-marknaden just nu, misstänker jag att både Sony och MS använder en liknande lösning med SSD-enhet över PCI Express 4.0 där en del av lagringsminnet kan användas som snabbt virtuellt minne. Det kan säkert skilja sig åt lite i hur de implementerar funktionen, men jag gissar att det bygger på samma grundläggande teknik.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid hoppas på att 4x Xbox one x blir en 24tflop maskin. Men isåfall så undrar jag om Amd kan få in så mycket beräkningskraft i en apu att dom inte kunnat kontra nVidia bättre ännu. Ska bli intressant att se😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag kan satsa hela mitt steamkonto på att Xbox och Playstation kommer vara identiska eller iaf väldigt snarlika i både prestanda och delar. Windows mot en Linux dist lär vara skillnaden 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Oneone: Fyra gånger snabbare än Xbox One X, vilket är en 6 teraflop-maskin.

24 tflops för 5-6000 kr hade ju inte suttit fel Var länge emot Xbox One när den släpptes, men min inställning förbättrades något när de släppte One S, och ännu mer när de släppte One X. Känns som att Microsoft äntligen har fattat att folk vill ha en renodlad spelmaskin utan en massa påtvingade gimmicks som driver upp priset. Och äntligen ger de lite kärlek till PC gamers.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Hej.
Hur tror ni min pc står sig när dom nya konsolerna kommer ? tror ni det kommer påverka i den upplösning med kraftigt sänkt fps i ultra och high inställning ? har ju inte funderingar att köpa skärm med 4k eller 8k så påverkar kanske inte så mycket då ?

Ryzen 7 1800 x och ett 1070 med 8 gb grafikminne 16 gb ram i 1920-1080 upplösning.

Permalänk
Medlem

Halo Infinite var väl den största uppmärksamheten enligt mig inklusive Xbox Scarlett. Det visades många tal spel verkligen, men kanske inte som Sony brukar visa sina.

Är rätt säker på att Microsoft jobbar med "de missade stora" spel för prioriterat just Scarlett.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Hur tror ni min pc står sig när dom nya konsolerna kommer ? tror ni det kommer påverka i den upplösning med kraftigt sänkt fps i ultra och high inställning ? har ju inte funderingar att köpa skärm med 4k eller 8k så påverkar kanske inte så mycket då ?

Ryzen 7 1800 x och ett 1070 med 8 gb grafikminne 16 gb ram i 1920-1080 upplösning.

Tror du får vänta tills konsolerna släpps på marknaden innan du kan få ett korrekt svar på frågan. Rent krasst sett tror jag du klarar dig länge ifall du enbart spelar i 1080p, beror väl också på vad för typ av spel du spelar. "High/Ultra" är tyvärr inget bra mått på hur krävande spel är då det varierar enormt. Köp nytt / överklocka när du känner att burken inte orkar helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Skrivet av Xian:

Tror du får vänta tills konsolerna släpps på marknaden innan du kan få ett korrekt svar på frågan. Rent krasst sett tror jag du klarar dig länge ifall du enbart spelar i 1080p, beror väl också på vad för typ av spel du spelar. "High/Ultra" är tyvärr inget bra mått på hur krävande spel är då det varierar enormt. Köp nytt / överklocka när du känner att burken inte orkar helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, spelar Battlefield 5 den typen av spel, dvs krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Oneone: Fyra gånger snabbare än Xbox One X, vilket är en 6 teraflop-maskin.

Här menar man att CPUn kommer vara 4x snabbare, GPUn kan bli mindre än nuvarande Xbox one X.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@obadja: i presentationen säger de att de använder Zen 2 och Navi i en systemkrets som ger 4x högre beräkningskapacitet än Xbox One X. Inför dagens event ryktades det om att Microsoft ska släppa en modell av nästa Xbox med klenare grafikdel än den i Xbox One X, men det behandlades inte idag. Återstår att se om/hur många modeller nästa Xbox-familj består av. Scarlett kan vara den kraftfulla modellen, med en något enklare modell som avtäcks längre fram. Återstår att se.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@obadja: i presentationen säger de att de använder Zen 2 och Navi i en systemkrets som ger 4x högre beräkningskapacitet än Xbox One X. Inför dagens event ryktades det om att Microsoft ska släppa en modell av nästa Xbox med klenare grafikdel än den i Xbox One X, men det behandlades inte idag. Återstår att se om/hur många modeller nästa Xbox-familj består av. Scarlett kan vara den kraftfulla modellen, med en något enklare modell som avtäcks längre fram. Återstår att se.

Med tanke på att de inte ens hade en bild på enheten, så hade två konsoler bara skapat mer förvirring
Skulle dock inte bli förvånad om de släpper två konsoler och en Chromecast liknande mackapär med handkontroll.

Permalänk
Medlem

@loevet: Det låter mycker roligare, tack för rättningen