Xbox Game Pass släpps till PC – inkluderar Halo: MCC och Imperator: Rome

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Ser inte Metro Exodus där?
För jag ladda ner den igår samt Wolfenstein 2

Då listar den visst inte allt där, så klart den inte gör det med en "visa alla"-knapp, varför skulle den göra det liksom... Men går jag in på Metro Exodus så kan jag installera det så det ingår.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Metro Exodus versionen på Microsoft butiken är katastrofalt dåligt gjord vet inte om Epic versionen lider av samma men aja bara en varning, köp det för guds skull inte nu om de inte fixar det dvs, men ni kan testa med game pass.

* Spelet sparar inte inställningar, startar du om spelet så är de flesta inställningar 'satta' men de är inte aktiva.
* Spelet renderas alltid i 720p och körs i din normala skärms upplösning, dvs upscale när du startar spelet, du kan fixa detta genom att gå in i inställningar och ändra dom vid VARJE uppstart.

Kraschar också på fort du tabbar ut, första spelet jag stött på det på väldigt länge.

Edit: För err som vill uppdatera till senaste windows, det finns 2 kända saker som stoppar väldigt många uppdateringar men går att åtgärda, ett är battleEye, avinstallera det, det andra är ifall du har USB diskar, koppla bort dessa under installationen.

Edit: Ser också ut som Xbox beta appen slutat lista alla spel av någon anledning. saknas många idag som fanns där igår.

https://imgur.com/sttSEko för snabbt fixad bild av skärmdumpar jag tog igår på vad som fanns.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat Win till 1903 och installerat Xbox-appen.

Det finns rätt mycket fler spel tillgängliga till PC nu, men de nya verkar inte känna igen att jag har Game Pass, så de går inte att installera. Kanske någon bugg nu i början? Fler som har Game Pass sedan innan som kan testa om t.ex. Ori går att installera?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Nej, jag kör en M.2 NVME Plextor M8Pe(G) 512GB på spelburken och en M.2 NVME Plextor M8PeGN 256GB på HTPC:n.
Båda burkarna står kvar på 1803, fick aldrig erbjudande att uppgradera till 1809 som det har tjatat om innan. Jag har iofs inte ens försökt att uppdatera, brukar vänta ett halvår eller nått för barnsjukdomar skall försvinna. Har ju div. speciella saker såsom UPS kopplat, soundblaster ljudkort osv.
Det som är gemensamt med båda burkarna är att de har varsitt Intel intel ac 3168 Wi-Fi och bluetooth som sitter på moderkorten med fina antenner som sticker ut ur I/O shielden på baksidan.

Installera om två burkar börja kännas jobbigt. Jag ger nog upp och tutar vidare på 1803. Jag var ju väldigt sen med att uppdatera till 1803. Jag skulle spela lite Forza Horizon 4 på PC:n istället för Xbox:en och då tvingade microsoft mig att upggradera till 1803 för att kunna spela FH4.
Däremot min gamla laptop Lenovo X131e (chromebook) gav mig frågan om jag ville uppdatera till 1809 i vintras och jag gjorde det.

Det händer inget när jag trycker på "Check for new updates". Jag tar och kör Windows Upgrade filen igen. Och den arbetar och arbetar i över en timme och vips det står "Your update is ready. Your PC needs to restart to complete the update" och den räknar ner från 30 minuter.

Tack. Jag lyckades köra upgrade-filen du länkade.

Permalänk
Medlem

En liten headsup angående Ultimate

For those who already subscribe to Xbox Live Gold or Xbox Game Pass, Microsoft is using a "conversion ratio" to calculate how long your Ultimate plan is based on how much time is left on your current subscription. This conversion chart also applies to any future codes that you apply.

https://www.techspot.com/news/80435-xbox-game-pass-ultimate-i...

Som jag förstår det så om du har 12 månader med gold, så får du 4 månader Ultimate?

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Kan ni logga in på själva "xbox beta" appen? Varje gång jag trycker på "logga in" så uppdateras sidan bara.

Försökte installera Metro Exodus genom microsoft store, installationen fungerade, spelet startar, ser introt, sen blir det bara en svart skärm med en fungerande metro exodus muspekare.
Kör senaste win, directx och c++ redist installerade.

Permalänk
Medlem

Lite förvirrad! Jag slog till på dealet där man fick Game Pass på konsol för 10 kr i 3 månader. Detta var för 2 månader sedan så jag har en månad kvar. Nu när jag testar så verkar mitt Game Pass även gälla på PC. Jag har full tillgång till tjänsten på både PC och XBOX-konsolen. Är inte dessa två separata tjänster?

EDIT: Upptäckte nu att jag inte alls har tillgång till alla spel. Jag kan till exempel installera och spela Moonlighter på PC men inte Metro Exodus. Så vissa spel gäller på PC om man har Game Pass på konsol? Lite rörigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Lite förvirrad! Jag slog till på dealet där man fick Game Pass på konsol för 10 kr i 3 månader. Detta var för 2 månader sedan så jag har en månad kvar. Nu när jag testar så verkar mitt Game Pass även gälla på PC. Jag har full tillgång till tjänsten på både PC och XBOX-konsolen. Är inte dessa två separata tjänster?

Det var förmodligen Game Pass Ultimate du fick i tre månader? Det gäller för båda platformarna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det var förmodligen Game Pass Ultimate du fick i tre månader? Det gäller för båda platformarna.

Jag trodde också det först men jag har endast Game Pass för XBOX. Upptäckte dock nu att jag inte har tillgång till alla spel på PC, men vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Jag trodde också det först men jag har endast Game Pass för XBOX. Upptäckte dock nu att jag inte har tillgång till alla spel på PC, men vissa.

Ahhh då är det nog spel med "Play Anywhere" du har tillgång till.

https://www.xbox.com/en-US/games/xbox-play-anywhere

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ahhh då är det nog spel med "Play Anywhere" du har tillgång till.

https://www.xbox.com/en-US/games/xbox-play-anywhere

Det förklarar det hela! Tack så mycket för svaret

Permalänk

"På E3 2019 blir det dock ändring på det, i samband med att Microsoft släpper Xbox Game Pass för PC/Windows. Bland höjdpunkterna märks över 100 spel som går att ladda ned så länge prenumerationen är aktiv."
Innebär det här att man kan ladda ned och behålla spelen efter att prenumerationen har upphört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

"På E3 2019 blir det dock ändring på det, i samband med att Microsoft släpper Xbox Game Pass för PC/Windows. Bland höjdpunkterna märks över 100 spel som går att ladda ned så länge prenumerationen är aktiv."
Innebär det här att man kan ladda ned och behålla spelen efter att prenumerationen har upphört?

Kort sagt, nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Metro Exodus versionen på Microsoft butiken är katastrofalt dåligt gjord vet inte om Epic versionen lider av samma men aja bara en varning, köp det för guds skull inte nu om de inte fixar det dvs, men ni kan testa med game pass.

Edit: För err som vill uppdatera till senaste windows, det finns 2 kända saker som stoppar väldigt många uppdateringar men går att åtgärda, ett är battleEye, avinstallera det, det andra är ifall du har USB diskar, koppla bort dessa under installationen.

Ha ha, härligt vad stabilt PC blivit.
Tog bort battleeye för att fortnite ballat ur, sedan blåskärmade datorn tills jag installerade det igen.
Och nu måste jag ta bort det för att få igång gamepass...

Jag börjar förstå hatet mot alla launchers som Epic och steam.
Det känns i alla fall tryggt att 1903 uppdatering börjar med att försäkra en om att den inte kommer radera ens filer,
ett halvt steg framåt för microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

For those who already subscribe to Xbox Live Gold or Xbox Game Pass, Microsoft is using a "conversion ratio" to calculate how long your Ultimate plan is based on how much time is left on your current subscription. This conversion chart also applies to any future codes that you apply.

https://www.techspot.com/news/80435-xbox-game-pass-ultimate-i...

Som jag förstår det så om du har 12 månader med gold, så får du 4 månader Ultimate?

Jag aktiverade mitt i förmiddags och fick 1:1 tiden av xbox gold live och gamepass sammanlagt + 1 månad för de 10 kronorna.

Det står ingenstans på Microsofts sida exakt vad som gäller när man för första gången aktiverar Gamepass ultimate,
det står att det kan ändras när som helst men 1:1 dealen har varit aktuell för betatestare sedan ett par tre månader.
Jag är dock ganska säker på att om jag nu i efterhand skulle aktivera en månads gold så skulle den bara ge 20 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det var förmodligen Game Pass Ultimate du fick i tre månader? Det gäller för båda platformarna.

Skrivet av mgsrex:

Jag trodde också det först men jag har endast Game Pass för XBOX. Upptäckte dock nu att jag inte har tillgång till alla spel på PC, men vissa.

Skrivet av inquam:

Ahhh då är det nog spel med "Play Anywhere" du har tillgång till.

https://www.xbox.com/en-US/games/xbox-play-anywhere

Men, var inte hela grejen att Xbox Game Pass gäller för både PC och Xbox. Game Pass Ultimate är väl bara Game Pass + Gold (för att köra online på xbone)?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men, var inte hela grejen att Xbox Game Pass gäller för både PC och Xbox. Game Pass Ultimate är väl bara Game Pass + Gold (för att köra online på xbone)?

Vissa xbox-spel är play anywhere så finns de på XBox Gamepass så kan du också spela dom på Win10. Det gäller mindre än 20 stycken.

Gamepass PC är ett helt gäng nya spel, eller spel du behövt köpa separat på XBox och Win 10.

Nu kan man uppgradera från GamePass XBox till Gamepass Ultimate för 10 kr och få en månad på köpet,
men det är smart att ladda på med xbox gold innan då den tiden också ackumuleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men, var inte hela grejen att Xbox Game Pass gäller för både PC och Xbox. Game Pass Ultimate är väl bara Game Pass + Gold (för att köra online på xbone)?

Xbox Game Pass = Xbox
Xbox Game Pass PC = PC
Xbox Game Pass Ultimate = Xbox + PC + Live + nåt med GoW

Edit:

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:
Skrivet av MiLeS:

Tack, då förstår jag bättre. Det som gjorde mig extra förvirrad (som har Xbox game pass) var att det i samma veva dök upp nya spel i MS Store som jag kunde spela som inte fanns där tidigare, typ Astroneer. Men jag antar att dessa bara är play anywhere-spel helt enkelt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men, var inte hela grejen att Xbox Game Pass gäller för både PC och Xbox. Game Pass Ultimate är väl bara Game Pass + Gold (för att köra online på xbone)?

/hulle.

Game Pass finns för Xbox och PC, två olika saker som du kan välja att betala för var för sig.
Game Pass Ultimate kombinerar Game Pass för Xbox med Xbox Live Gold OCH ger dig även Game Pass för PC.

"Xbox Game Pass Ultimate is the combination of two current programs: Xbox Game Pass and Xbox Live Gold. Subscribers to Ultimate will have access to both for one monthly subscription cost instead of two separate ones. Additionally, the new Xbox Game Pass for PC subscription will also be included with Game Pass Ultimate."

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Alltså jag har Xbox Game Pass Ultimate, tog en uppgradering för 10 kr. Står under "Services & Subscriptions" att "
135,00 kr every month, next charge on 2/24/2020 with MasterCard ******"

Ändå har jag inte tillgång till annat än ett fåtal spel i microsoft store, när jag väljer installera så säger den bara att "du verkar inte ha någon lämplig enhet länkat till ditt Microsfot-konto....". Det är bara något barnspel som heter "Super Lycky's tale" jag lyckats intallera.. .

Är det någon som har någon bra idé om hur/var/när man fixar till det här?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Alltså jag har Xbox Game Pass Ultimate, tog en uppgradering för 10 kr. Står under "Services & Subscriptions" att "
135,00 kr every month, next charge on 2/24/2020 with MasterCard ******"

Ändå har jag inte tillgång till annat än ett fåtal spel i microsoft store, när jag väljer installera så säger den bara att "du verkar inte ha någon lämplig enhet länkat till ditt Microsfot-konto....". Det är bara något barnspel som heter "Super Lycky's tale" jag lyckats intallera.. .

Är det någon som har någon bra idé om hur/var/när man fixar till det här?

Xbox använder inte Microsoft Store.
Testa Xbox appen https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-app

Permalänk
Medlem

@nubbe: Oj, jag skrev en väldigt otydlig fråga känner jag. Jag försöker installera spelen på min PC, därför jag använder mig av microsoft store.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631