Extremt mycket spam-mail senaste tiden?

Permalänk
Medlem

Extremt mycket spam-mail senaste tiden?

Jag har kört Hotmail/outlook som min primära mail-adress i många år nu, långt innan jag skaffade en Gmail-adress.
Jag aldrig har jag haft problem med spam. Men på senare tid, kanske ett par månader, så har det varit extremt. Får säkert 20 spam-mail varje dag varav 17 hamnar i skärppost-mappen automatiskt. Vilket det alltid har gjort tidigare (inte den här mängden), men det är just de där 1-3 st som slinker förbi och hamnar i inkorgen.
Det är antingen "Garanterad viktnedgång"/"Bli snabbt miljonär på bitcoin"/"Lån med superlåg ränta". Det verkar än så länge inte spelar någon roll att jag hela tiden markerar dessa som skräppost. Kommer ändå nya likadana.

Någon annan som har märkt av liknande?

Permalänk
Medlem

@Marlowe: Jag får 15 -20 spam från någon spansk sexsida varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Jag har kört Hotmail/outlook som min primära mail-adress i många år nu, långt innan jag skaffade en Gmail-adress. Jag aldrig har jag haft problem med spam. Men på senare tid, kanske ett par månader, så har det varit extremt. Får säkert 20 spam-mail varje dag varav 17 hamnar i skärppost-mappen automatiskt. Vilket det alltid har gjort tidigare (inte den här mängden), men det är just de där 1-3 st som slinker förbi och hamnar i inkorgen. Det är antingen "Garanterad viktnedgång"/"Bli snabbt miljonär på bitcoin"/"Lån med superlåg ränta". Det verkar än så länge inte spelar någon roll att jag hela tiden markerar dessa som skräppost. Kommer ändå nya likadana. Någon annan som har märkt av liknande?

Din e-mail har på någotvis spridits. Du kanske klickade på en annons eller länk, eller så har du skickat e-post till ett konto som är infekterat/bevakat. Där kan alla kontakter och konversationer bli mål för spam.

Själv tömmer jag webcache varje dag och är aldrig inloggad på gmail om jag gör sökningar eller använder t.ex YouTube. Använder också ett Chrome tillägg som heter "Protect my Choices". Det förhindrar riktad reklam. Får jag spam skapar jag ett nytt gmail filter som innehåller typiska spam-fraser, t.ex "free drugs" "hi sweetheart" "you have won" etc

Permalänk
Medlem

Får horder och åter horder jag också, men själv bryr jag mig inte,

De som slinker förbi och hamnar i inkorgen markerar jag som skräppost ändå, även om den funktionen verkar glappa.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag får i och för sig inte alls lika mycket spam idag som förr, men för de som kommer igenom så använder jag Thunderbird som har ett ganska bra självlärande spam-filter, definitivt smartare än Outlooks.

Permalänk
Medlem

På hotmail verka man också kunna blockera adresser så att dom inte dyker upp.

Höger klicka på ett mail så ser in det förutom markera som skräp också finns blockera. Om ni är säkra på att allt i skräp post mappen är skräp kan ni markera alla mail (Ctrl+A) och blockera allt samtidigt. Skräpet kan komma från flera adresser som ni också behöver blockera innan ni märker av att det minskat/slutat.

Kugghjulet / View all outlook settings / Junk email
Om ni råka blockera fel adress kan ni ångra det i inställningarna. Det tar tid innan den släpper igenom mail igen så ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag får Mail från paypal, gmail, ubisoft, hotmail samt några till om att jag måste resetta passform , eller att de söker min hjälp v någon anledning.

Men kollar man vem som är avsändare genom att klicka på emailadressen ser man att det är en helt annan email som den kommer från.

Gäller alla Mail.

Konstigt att inte gmail eller hotmail har ett filter som tar Hand om dessa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Blockera Bitcoin

@panpo98:
Hej,
När Unsubscribe inte fungerar.....
Försöker blockera allt skit som kommer men en Bitcoin spam kan jag inte blockera för avsändare är:
t.e.x. cdon.se, zalando.se eller ( Bitcoin)noreply@info-ving.se. Då blir det ju fel. Meddelande källan ger inga ledtrådar till riktiga avsändaren.

Någon lösning på detta ?

Permalänk
Medlem

Bitcoin spam

Hej,
När Unsubscribe inte fungerar.....
Försöker blockera allt skit som kommer men en Bitcoin spam kan jag inte blockera för avsändare är:
t.e.x. cdon.se, zalando.se eller ( Bitcoin)noreply@info-ving.se. Då blir det ju fel. Meddelande källan ger inga ledtrådar till riktiga avsändaren.

Någon lösning på detta ?

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat det till gamla medlemssidor som varit populära, typ efterfesten.se, lunarstorm etc. Verkar som att de har sålt sina mejllistor till spamföretag.

Permalänk
Medlem

Ok, gissat att så går nog till och då är det inte mycket att göra åt det.
Använder MailWasher och 99% åker direkt till svartlistan och tas bort automatisk med rätt inställningar. Utom ( Bitcoin)noreply@info-ving.se DEN gick jag bet på

Permalänk
Medlem

Kan man spamfiltrera på keywords på hotmail? Bitcoin är väldigt frekvent förekommande samt lån!

Edit: Det går utmärkt att keyworda spamfilter direkt i webben för hotmail/live/outlook.

Hittade svaret.
Permalänk
Inaktiv

Bytte från Gmail till Tutanota och har gjort så all mejl skickas vidare till min Tutanota adress, både gmail och hotmail och jag har inte ändrat något i majl programmet men har aldrig haft en mejl tjänst som är så effektiv på att sortera bort skräppost, till och med sånt jag får från Microsoft åker i spam mappen, den tar i stort sett bort allt som har med försäljning att göra.

Är otroligt nöjd med bytet och skaffar man betald varianten så har man 5 extra mejl alias man kan använda, mycket nöjd och jag är glad att gå ifrån Google.

Permalänk

Får extremt mycket spam även jag nu. Detta har startat för några månader sen.
Detta skedde samtidigt som jag bytte IMAP-server. Det är min enda förklaring.
Innan det var jag ändå väldigt förskonad från spam. Men den nya IMAP-servern är ju egentligen densamma som den jag använde innan. Det är samma företag fast IMAP-servarnana har olika ip-adresser.

Min blockeringslista på webmailen är väldigt lång.
Problemet med alla spam-mail är att de är fakeade från-adresser så när man blockerar dessa så blockeras även riktiga avsändare när det nu är riktiga fakade avsändare som står.
T.ex Zalando får jag spam ifrån. Sen olika slumpmässiga subdomäner och namn.. olika bokstäver som är genererade. Otroligt svårt att få bukt på problemet. Det som också mailen innehåller är att ämnesraden är inte i plain-text utan i ett sånt där UTF-8 format eller vad det kallas. Detta kan man filtrera bort i bra spam-filter men det verkar inte göras på min mail provider. Finns ingen sådan inställning heller i webmailen. Det bästa för mig är ju att jag blockerar så mycket som möjligt där för då får jag ju inte spamen i telefonen eller på datorn i min egna klient.

Man kan ju använda whitelist only men då kommer man ju knappt att få några mail alls

Jag har även skapat en uppsättning med filter med de fraser som används flitigt i spam-mailen. Det fungerar bra det med, de levereras till papperskorgen. Sen raderas efter 7 dagar.

Permalänk
Medlem

Får en helvetes massa, har i flera år lagt till i "blockerat" listan i hotmail, men den är nu full

Har haft min adress sen 96-97 nångång, så antar att det blir en hel del genom åren. Just nu har jag slutat bry mig då de flesta går i skräpposten.

Använder Outlook/Hotmail

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |