Lite hjälp innan jag slår till

Permalänk
Medlem

Lite hjälp innan jag slår till

Hej.

Min stationära dator "dog" idag. Så det är väl ett bra tecken på att det är dags för något nytt och det rätt fort.

Är eg inte ngt spelfreek så jag kommer knappt att spela. (även om jag vill ta höjd för att barnen snart kommer spela lite)

Jag tänkter inte bygga ngt själv utan tänkte låta webhallen göra det. Jag gillar dessutom tysta datorer. Kan tillägga att jag har noll koll på grafikkort.

Vad är värt att ändra på i denna konfiguration i länken nedan? Har ingen stenhård budget och köper hellre kvalitet än jagar hundralappar. Med det sagt ser jag inte ngt egenvärde i att sticka iväg för mycket uppåt heller.

Kan tillägga att jag kommer inte att klocka något.

https://www.webhallen.com/cart/280212,288870,296373,251610,27...

Tacksam för lite råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Hej.

Min stationära dator "dog" idag. Så det är väl ett bra tecken på att det är dags för något nytt och det rätt fort.

Är eg inte ngt spelfreek så jag kommer knappt att spela. (även om jag vill ta höjd för att barnen snart kommer spela lite)

Jag tänkter inte bygga ngt själv utan tänkte låta webhallen göra det. Jag gillar dessutom tysta datorer. Kan tillägga att jag har noll koll på grafikkort.

Vad är värt att ändra på i denna konfiguration i länken nedan? Har ingen stenhård budget och köper hellre kvalitet än jagar hundralappar. Med det sagt ser jag inte ngt egenvärde i att sticka iväg för mycket uppåt heller.

Kan tillägga att jag kommer inte att klocka något.

https://www.webhallen.com/cart/280212,288870,296373,251610,27...

Tacksam för lite råd

Ser bra ut !
Själv skulle jag investerat i 3 noctua 140mm chassifläktar.
Tror FD skickar med 1 av tveksam kvalitet.
Så med 2 inblås och 1 ut får du positivt tryck i chassit = dammet hamnar i filtrena på framsidan och inte i dina kylare.
Plus att dina komponenter kommer att gilla det lilla extra luftflödet och därmed köras svalare (=tystare).

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tack . Hur är det med kylaren annars. Är det ett vettigt val. Eller vad ska man gå på som är tystare? Som inte är för stort och tungt för att de ska montera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

@Svensktiger: Tack . Hur är det med kylaren annars. Är det ett vettigt val. Eller vad ska man gå på som är tystare? Som inte är för stort och tungt för att de ska montera det?

Pure Rock är en väldigt bra budgetkylare.
Inga problem för den att orka med en R2600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Hej.

Min stationära dator "dog" idag. Så det är väl ett bra tecken på att det är dags för något nytt och det rätt fort.

Är eg inte ngt spelfreek så jag kommer knappt att spela. (även om jag vill ta höjd för att barnen snart kommer spela lite)

Jag tänkter inte bygga ngt själv utan tänkte låta webhallen göra det. Jag gillar dessutom tysta datorer. Kan tillägga att jag har noll koll på grafikkort.

Vad är värt att ändra på i denna konfiguration i länken nedan? Har ingen stenhård budget och köper hellre kvalitet än jagar hundralappar. Med det sagt ser jag inte ngt egenvärde i att sticka iväg för mycket uppåt heller.

Kan tillägga att jag kommer inte att klocka något.

https://www.webhallen.com/cart/280212,288870,296373,251610,27...

Tacksam för lite råd

Fläktarna i FD är riktigt bra. Köp inte nya direkt utan utvärdera dem först. Jag har R5 och det sitter två i den, helt tyst och bra utblåst. Köpte en till FD 140mm fläkt när jag bytte till bättre GPU.

Det medföljer tre chassifläktar med R6 enligt webhallens beskrivning, räcker jättebra för dig.
Kollar man prisjakt är det iaf en annan som bedömt dem som jäkligt bra

Permalänk
Medlem

Inser att minnena och cpu-kylaren inte finns i lager så de får jag nog byta mot ngt annat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser bra ut !
Själv skulle jag investerat i 3 noctua 140mm chassifläktar.
Tror FD skickar med 1 av tveksam kvalitet.
Så med 2 inblås och 1 ut får du positivt tryck i chassit = dammet hamnar i filtrena på framsidan och inte i dina kylare.
Plus att dina komponenter kommer att gilla det lilla extra luftflödet och därmed köras svalare (=tystare).

Säger som nedanstående, fläktarna som Fractal Design skickar med är inte alls skräp och behöver inte ersättas direkt med onödigt dyra fläktar på en gång. Och det är till och med 3 som följer med! Så snälla sitt inte och hitta på massa så han behöver spendera 600 kr i onödan

Skrivet av n3crosis:

Fläktarna i FD är riktigt bra. Köp inte nya direkt utan utvärdera dem först. Jag har R5 och det sitter två i den, helt tyst och bra utblåst. Köpte en till FD 140mm fläkt när jag bytte till bättre GPU.

Det medföljer tre chassifläktar med R6 enligt webhallens beskrivning, räcker jättebra för dig.
Kollar man prisjakt är det iaf en annan som bedömt dem som jäkligt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

@Svensktiger: Tack . Hur är det med kylaren annars. Är det ett vettigt val. Eller vad ska man gå på som är tystare? Som inte är för stort och tungt för att de ska montera det?

Köp inga extra chassifläktar i onödan! De 3 som följer med är bra och kommer räcka alldeles utmärkt

Med kylare handlar det helt och håller på hur mycket du vill betala. Det finns en uppsjö bra och bättre kylare i olika prisklasser.

Det handlar mer om huruvida du kommer klocka hårt eller vad du är ute efter. Ska du klocka mycket så behöver du förstås en starkare kylare som kostar mycket mer. Vill du bara ha den sval till ett vettig pris så finns tex BeQuiet Pure Rock som är billig och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Säger som nedanstående, fläktarna som Fractal Design skickar med är inte alls skräp och behöver inte ersättas direkt med onödigt dyra fläktar på en gång. Och det är till och med 3 som följer med! Så snälla sitt inte och hitta på massa så han behöver spendera 600 kr i onödan

Hittar inte på nånting.
Fick bara för mig att FD endast skickade med 1 fläkt.
Och även om dom inte är sopor så är dom definitivt inte jämförbara med kvalitetsfläktar.

Men med 3 st. så finns det ju inget omedelbart behov att ersätta dom.
Även om bättre fläktar såklart ger ett hörbart resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det handlar mer om huruvida du kommer klocka hårt eller vad du är ute efter. Ska du klocka mycket så behöver du förstås en starkare kylare som kostar mycket mer. Vill du bara ha den sval till ett vettig pris så finns tex BeQuiet Pure Rock som är billig och bra.

Jag kommer inte att klocka alls. Kör sällan något som är speciellt cpu krävande. Det tyngsta jag kör är att jag ibland kör lite virtuella maskiner för att testa saker man utvecklat. Men det drar nog mer ram än cpu (därav valet av 32g ram). Och spelar inte något spel heller för den delen. Dock vill grabben (8 år) spela fortnite ibland. Men inte så att han är i den åldern att han har några krav på upplösning eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hittar inte på nånting.
Fick bara för mig att FD endast skickade med 1 fläkt.
Och även om dom inte är sopor så är dom definitivt inte jämförbara med kvalitetsfläktar.

Men med 3 st. så finns det ju inget omedelbart behov att ersätta dom.
Även om bättre fläktar såklart ger ett hörbart resultat.

Du drog en siffra ur luften och riskerar att förvirra en person som ber om hjälp. Det är bättre att kolla upp saker och ting innan man skriver isåfall

Det är inte skräpfläktar, jag har kört tre FD fläktar i mitt R5 nu i ett bra tag och de är både tysta och flyttar bra med luft. De kommer inte passa superbra och trycka luft genom en tajt radiator men det är inte heller vad de är byggda för att göra.

Dessa fläktar är byggda för att ge bra luftflöde i förhållande till ljudnivå vilket de lyckas bra med

Så om du menar med ett hörbart resultat att dessa fläktar är tysta så har du rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Jag kommer inte att klocka alls. Kör sällan något som är speciellt cpu krävande. Det tyngsta jag kör är att jag ibland kör lite virtuella maskiner för att testa saker man utvecklat. Men det drar nog mer ram än cpu (därav valet av 32g ram). Och spelar inte något spel heller för den delen. Dock vill grabben (8 år) spela fortnite ibland. Men inte så att han är i den åldern att han har några krav på upplösning eller så.

Dåså, då hade jag kört på en enkel men bra BeQuiet! Pure Rock. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Bra pris och för priset bra prestanda

Permalänk
Medlem

Lutar åt att det blir så här istället. Är dessa ram ok?

Permalänk
Medlem

Köp ej Windows för ca 1,4k, köp det på ebay ist för 50kr. Du behöver inte ett moderkort för ca 2k om du endå inte ska överclocka ett moderkort för ca 1k duger gott och väl för dina behov. Sen så skulle jag satsa för en 2600x ist för en 2600 om du ej tänker klocka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Köp ej Windows för ca 1,4k, köp det på ebay ist för 50kr. Du behöver inte ett moderkort för ca 2k om du endå inte ska överclocka ett moderkort för ca 1k duger gott och väl för dina behov. Sen så skulle jag satsa för en 2600x ist för en 2600 om du ej tänker klocka

Skickades från m.sweclockers.com

Årligt talat så bryr jag mig inte så mycket om kostnaden för win. Hade jag gjort det så har jag nog någon licens liggandes, men orkar inte leta igenom flyttkartonger. Kan lika gärna få det installerat och stresstestat när den biten ingår i monteringen. När det gäller moderkort så gick jag upp i pris då jag ville ha fler sata kontakter för att kunna flytta över diskar från nuvarande rigg. Dessutom verkar kortet ha bättre kylning av komponenterna. Funderade först på msi tomahawk kortet, men jag har större förtroende för asus. Mycket kanske har hänt de senaste 10 åren, men historiskt sett har jag inte varit helt nöjd med msi. Är det så extremt mycket bättre prestanda värt en 3edel av cpu priset med en 2600x? Eller kan man lika gärna gå på en ryzen 7 isf?

Permalänk
Medlem

1. Kolla alltid RAM mot moderkortets QVL. Även om de bygger och testar finns det stor risk att de ställer ner timingen om de inte fungerar. Vet ej hur Webhallen och Inet gör men du vill defintivt ha hastighet på RAM som bara erbjuds mha XMP-profil.
2. Jag skulle verkligen försöka stå ut en månad i väntan på de nya processorerna och grafikkorten från AMD som ska finnas i handeln 7:e juli.
3. Om någon säljer en Windowslicens för 50kr är något fel, oftast att licensen inte får säljas vidare och Microsoft kan därmed klassa licensen som pirtatkopia. Dvs medverkan till brott, god tro gäller inte en produkt som är värd över tusen kronor för 50:-. Tycker det är konstigt att dessa råd och kommentarer får flöda så fritt på Sweclockers.

EDIT
Kunde inte hålla mig från att kolla QVL
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX-X47...

Verkas som inte ASUS godkänt några minnen i 3200MHz som är större än 8GB per modul, det är ett dåligt tecken för dina valda minnen.
Hittade dessa på QVL
https://www.webhallen.com/se/product/301726-Kingston-HyperX-P...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

1. Kolla alltid RAM mot moderkortets QVL. Även om de bygger och testar finns det stor risk att de ställer ner timingen om de inte fungerar. Vet ej hur Webhallen och Inet gör men du vill defintivt ha hastighet på RAM som bara erbjuds mha XMP-profil.
2. Jag skulle verkligen försöka stå ut en månad i väntan på de nya processorerna och grafikkorten från AMD som ska finnas i handeln 7:e juli.
3. Om någon säljer en Windowslicens för 50kr är något fel, oftast att licensen inte får säljas vidare och Microsoft kan därmed klassa licensen som pirtatkopia. Dvs medverkan till brott, god tro gäller inte en produkt som är värd över tusen kronor för 50:-. Tycker det är konstigt att dessa råd och kommentarer får flöda så fritt på Sweclockers.

EDIT
Kunde inte hålla mig från att kolla QVL
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX-X47...

Verkas som inte ASUS godkänt några minnen i 3200MHz som är större än 8GB per modul, det är ett dåligt tecken för dina valda minnen.
Hittade dessa på QVLt/product/301726-Kingston-HyperX-Predator-32GB-2x16GB-DDR4-3000MHz-CL15-XMP-Black?ref=Prisjakt

Tack för hjälpen. Tror dock inte att jag överlever en månad utan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Tack för hjälpen. Tror dock inte att jag överlever en månad utan dator

Kolla absolut minnena dock, de du valt har på corsairs egen hemsida ingen kompatibiltet med AMD och med all sannolikhet kommer de köras i JDEC profilen med tragiska 2133MHz.

Permalänk
Medlem

Då har jag försökt tagit till mig lite av det ni skriver och landat i detta: (vilar nog på hanen till imorgon bitti iaf)

Har bytt ut samsung disken mot en billigare som verkar ha ungefär samma prestanda samt bytt till en 2600x och bytt ut minnena. (Har inte riktigt bestämt mig för är om jag ska köpa ett par nya wd-red diskar som jag ska köra speglade för lagring eller om jag ska flytta över de 4 år gamla diskarna från min havererade dator, därför de hoppat in och ut ur min varukorg)

Permalänk
Medlem

varför måste du ha 32gb i ram ? helt onödigt inga spel kräver det ens. inte ens jag kommer köpa 32gb utan 16Gb räcker gott o väl

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

varför måste du ha 32gb i ram ? helt onödigt inga spel kräver det ens. inte ens jag kommer köpa 32gb utan 16Gb räcker gott o väl

Jag brukar köra en drös med virtuella maskiner då jag testar saker under olika operativsystem. Man kan väl aldrig få för mycket av ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

varför måste du ha 32gb i ram ? helt onödigt inga spel kräver det ens. inte ens jag kommer köpa 32gb utan 16Gb räcker gott o väl

16 gig är för plebs... Nä men skämt åsido, det finns en uppsjö applikationer och användningsområden som trivs med väldigt mycket RAM och när priserna inte är blodiga så finns det ingen anledning att inte skaffa det för framtiden om man har möjlighet.

Min chrome browser som står på hela tiden har 50+ flikar öppna, det suger RAM kan jag lova

Skrivet av pucko:

Jag brukar köra en drös med virtuella maskiner då jag testar saker under olika operativsystem. Man kan väl aldrig få för mycket av ram?

Nejdå, du ska absolut investera i 32 gig ram om du har möjligheten till det. Ligger du och harvar på gränsen till att ha råd med ett kraftigare grafikkort och spel är fokus så skulle jag prioritera grafikkortet, men i övrigt så absolut ska du köpa 32 gig utan att skämmas att det är fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

varför måste du ha 32gb i ram ? helt onödigt inga spel kräver det ens. inte ens jag kommer köpa 32gb utan 16Gb räcker gott o väl

Han har ju redan i trådstarten specat att hen inte spelar så mycket men att hen kör en del VMs, varje VM behöver ju eget minne. Det finns personer som använder datorer till annat än spel.