Unraid eller StableBit's Drive Pool?

Permalänk
Inaktiv

Unraid eller StableBit's Drive Pool?

Som rubriken lyder så står jag alltså i valet mellan Unraid och StableBit.

Men kan inte riktigt bestämma mig..

Vilka fördelar/nackdelar tycker du att den ena har gentemot den andra?
Vad rekommenderar just du? Och varför rekommenderar du det?

Permalänk
Hedersmedlem

@anon170706: Den ena är ett program till Windows och den andra är ett fullfjädrat operativsystem.

StableBit's Drive Pool är väl att föredra om du har alla hårddiskar på din Windows-huvuddator som du även använder till annat. Ska du ha en dedikerad server/NAS så är väl kanske unRaid att föredra, men det är ganska mycket mer att ställa in initialt jämfört med StableBit. Personligen så använder jag mergerfs på en Ubuntu-server och delar ut poolen på nätverket via Samba.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Så vad blev det för val @anon170706?

Permalänk
Medlem

Lite sent att börja svara på detta men iallafall, jag stod inför samma val men valde att gå Windows vägen i slutändan på min HP Microserver så gick med Stablebit Drive Pool och är väldigt nöjd. Superenkel, supersmidigt och bra prestanda (jämfört med Unraid).

Positivt med StableBit Drive Pool:

- Du är inte bunden! Ångrar du eller vill du byta OS eller whatever så är det ju väldigt enkelt att bara avbryta drive poolen utan att du förlorar några filer eller behöver något extra utrymme eller så, det är ju endast en typ en ihoplimning av enheter (dvs. ingen software raid inte).

- Du kan mixa och matcha olika storlekar av diskar med varandra

- Prestandan är ungefär detsamma som vad du får ut av en enskild disk, dvs varkendera bättre eller sämre (Unraid är ganska långsam i de typiska konfigurationerna)

- Finns inbyggd duplikeringsfunktion om man vill använda (själv föredrar jag offline backup då och då till USB hårddiskar som jag anser lite mera ekonomisk/säker, ävenom lite "jobbigare")

- Smidig/simpel balancing inställningar (Vill du hellre fylla diskar en och en igången eller balansera filplaceringen det utöver varje disk? osv

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burger_:

Så vad blev det för val @tqila?

Jag gav upp på att lägga all inkomst (och tid) på diskar och hårdvara och gick över 100% på molnlagring. Så nu behöver jag inte tänka på att diskutrymme tar slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Jag gav upp på att lägga all inkomst (och tid) på diskar och hårdvara och gick över 100% på molnlagring. Så nu behöver jag inte tänka på att diskutrymme tar slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, kostnad och prestanda sätter stopp för det hos mig. Det skulle kosta på tok för mycket att lagra tiotals terabyte, inklusive backups, och jag får då inte heller ut ens i närheten av samma prestanda som lagringen hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soir:

Ah, kostnad och prestanda sätter stopp för det hos mig. Det skulle kosta på tok för mycket att lagra tiotals terabyte, inklusive backups, och jag får då inte heller ut ens i närheten av samma prestanda som lagringen hemma.

Google drive, oändligt med data. Ett par hundralappar i månaden. Och om prestanda är ett problem, koppla till egen server med tex rclone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Google drive, oändligt med data. Ett par hundralappar i månaden. Och om prestanda är ett problem, koppla till egen server med tex rclone.

Skickades från m.sweclockers.com

Utifrån det jag har läst så finns det en del begränsningar där, bl.a. att man kan ladda upp max 750 GB per dag.

rclone tar dessvärre inte bort problemen:
Fortfarande begränsad till endast 1 Gbps, och om jag ska synka något lokalt, så lokal lagring.

Men det kan nog vara fint för att köra krypterade backups av viktiga arkiv!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soir:

Utifrån det jag har läst så finns det en del begränsningar där, bl.a. att man kan ladda upp max 750 GB per dag.

rclone tar dessvärre inte bort problemen:
Fortfarande begränsad till endast 1 Gbps, och om jag ska synka något lokalt, så lokal lagring.

Men det kan nog vara fint för att köra krypterade backups av viktiga arkiv!

750gb per dag räcker nog för de flesta (iaf mig)
1gbps är det nog inte många som har snabbare på sitt lokala nät.

Men detta var inte tänkt som att sälja på någon annan. Jag använder det och är grymt nöjd. Struntar fullständigt i vad andra tycker om lösningen eller om det fungerar för deras behov eller ej. hoppas du finner något som funkar för dig!

Skickades från m.sweclockers.com