Sony bekräftar 120 Hz i 4K UHD och bakåtkompatibilitet för Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony bekräftar 120 Hz i 4K UHD och bakåtkompatibilitet för Playstation 5

Sonys Playstation-chef Jim Ryan bekräftar fler detaljer om företagets kommande spelkonsol, däribland stöd för betydligt högre uppdateringsfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de kör crossplatform med PC och native support för mus och tangentbord så kan detta bli otroligt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Om de kör crossplatform med PC och native support för mus och tangentbord så kan detta bli otroligt intressant.

Knappast kallas sig en konsol då ens.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Låter galet med 120 Hz! Frågan är ju hur högt det kommer bli i praktiken, men väldigt positivt att stödet finns iallafall! Detta kommer bli oerhört spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Inaktiv

God damnit! Tänk er en halvtaskig konsolport för PC som ska gå i 120hz 4k. Kommer jag behöva lägga 100 000 på datordelar nu?

Permalänk
Medlem

Blir min första PS sedan ps1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Testpilot

Tyckte PS4-generation har varit intressant, kanske inte sett till hårdvaran men har helt klart kommit en massa fantastiska spel både sett till spelen i sig och vad man tekniskt har kunnat kräma ur konsollerna! Ser fram emot vad Sony's studios kommer kunna erbjuda framöver också på kraftigare hårdvara.

Skrivet av Elemental:

Låter galet med 120 Hz! Frågan är ju hur högt det kommer bli i praktiken, men väldigt positivt att stödet finns iallafall! Detta kommer bli oerhört spännande

Skulle gissa på 30-60Hz/4K för AAA-spel och 60-12Hz/1080-4K för indie, FPS eller racing spel.

Utgivare/utvecklare som Ubisoft, Guerilla Games och Rockstar kommer nog fortsatt premiera fina miljöer över högre frekvenser, vilket kanske är rätt beslut i slutändan för TV-spel och soffsittande med mer cinematiska inslag (subjektivt).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad han menar är väl rimligen att HDMI-utgången stödjer 4K i 120 Hz och att det inte finns några artificiella begränsningar i hårdvaran eller mjukvaran utan att det är upp till utvecklarna vad de vill att spelet ska renderas som.

Det betyder säkert inte att PS5 klarar av att driva ett vanligt PC-spel i 4k@120Hz.

Permalänk
Avstängd

@Yatagarasu

Den Jöns som blandade ihop film med spel måste varit en riktigt nöt..

Varför kostar inte spelet 99:- som en film när de så gärna vill dra detta argument för att försvara lata utvecklare..(24FPS lås)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Tänk hur mycket kraft utvecklarna har kunnat klämma hur hårdvaran som sitter i den lågt klockade Jaguarprocessorn som sitter i ps4 och xbox one just nu. Det är väl rimligt med 4k 120hz om man tillämpar samma nivå av optimering som man gör på nuvarande generation när man får en zen att leka med? Man har aldrig kunna jämföra hårdvara mellan PC och konsol för att se hur spelen ska prestera. Har jag fel?

Permalänk
Medlem

Med "bakåtkompatibilitet för Playstation 5" hoppades jag på någon info om kompatibilitet för PS1-3 blir av eller inte. Kan tänka mig att köpa en om den blir kompatibel med de generationerna också.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Med "bakåtkompatibilitet för Playstation 5" hoppades jag på någon info om kompatibilitet för PS1-3 blir av eller inte. Kan tänka mig att köpa en om den blir kompatibel med de generationerna också.

Hittils är det bara ps4 spel som är bekräftat...tror jag. Dom snackade något om ps4 spel är populära och finns många av så det är bra om de funkar iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Notera ordet stöd. Nån enstaka procent kommer nog kunnas köras i 4K 120Hz(typ Fifa och vissa indietitlar). Men majoriteten blir nog 4K 30fps alt 4K med uppskalning i 60fps. Spelen måste ju även se bättre ut än nuvarande generationens spel vilket också kostar en massa prestanda.

Mitt orosmoment är att spelutvecklare kommer köra olåst fps i spel då konsolerna även kommer ha stöd för VRR. Kommer se hemskt ut på en 60hz-tv om så är fallet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
99:e percentilen

Hur ska den videosignalen överföras till TV:n/skärmen? Blir det enbart HDMI med 48 Gbit/s-kapacitet eller får PS5 även en DisplayPort-utgång?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Notera ordet stöd. Nån enstaka procent kommer nog kunnas köras i 4K 120Hz(typ Fifa och vissa indietitlar). Men majoriteten blir nog 4K 30fps alt 4K med uppskalning i 60fps.

Uhm... fps eller hz? Du har båda där.

*Allt* kan säkert köras i 4K 120hz om konsolen stöder det och TVn/skärmen stöder det. 120hz är ju ingen magi - 10 år gammal tech för PC eller så. Det i 4K är mindre vanligt.

Huruvida sen spelet kör i 120fps, 60fps eller 30fps i 4K/120hz läge är ju en helt annan fråga.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl inget nytt, Xbox One X har ju också 120hz

Edit: Dock inte i 4k men det är ju samma sak i slutändan, konsolen stöder en högre uppdateringsfrekvens men den klarar inte av att driva spel på den frekvensen. Hade blivit förvånad om den ens klarar capped 120fps på 1080p.

Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 stödjer upp till 10k 120hz så varför skulle det behövas DP?

Skrivet av Alling:

Hur ska den videosignalen överföras till TV:n/skärmen? Blir det enbart HDMI med 48 Gbit/s-kapacitet eller får PS5 även en DisplayPort-utgång?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yessssss tur jag köpte en tv som klarar 120hz och 4k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Jo det är jag medveten om. Hade dock hoppats på någon information om bakåtkompatibilitet för de äldre generationerna.
Har ryktats om att bakåtkompatibilitet med de äldre generationerna skall finnas.
Än så länge ingen information från Sony om de blir så eller inte, i alla fall vad jag vet.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

120hz är ju ingen magi - 10 år gammal tech för PC eller så. Det i 4K är mindre vanligt.

Snarare var det väl en 10 år lång mörk medeltid för refresh rates där det var svårt att hitta 120 Hz om man ville. Gamla tjockskärmar hade ofta inga problem att visa 120 Hz (iaf inte de bättre), det var ju först med plattskärmarna när det blev standard med 60 Hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mb3454:

HDMI 2.1 stödjer upp till 10k 120hz så varför skulle det behövas DP?

Du kanske missförstod mitt inlägg. Ja, HDMI 2.1 specar 48 Gbit/s, vilket räcker för (mer än) 3840 × 2160 @ 120 Hz, men TV-apparater och skärmar med stöd för det växer ju inte direkt på träd. Tänk vad tråkigt att sitta med en PG27UQ eller motsvarande och inte kunna köra full fräs från sin nya PS5 när den släpps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

4k 120fps i spel kan man glömma, även 4k 60fps. 2080 Ti klarar inte ens dagens spel i 4k 60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha, då får man uppgradera tvn med ... 😅. Blir ett dyrt 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av VadSaDu:

@Yatagarasu

Den Jöns som blandade ihop film med spel måste varit en riktigt nöt..

Varför kostar inte spelet 99:- som en film när de så gärna vill dra detta argument för att försvara lata utvecklare..(24FPS lås)

Första delen tänker jag inte besvara då jag själv inte är den som bestämmer dessa saker.

Men lata utvecklare?
Har du själv ens programmerat något eller jobbat något med spelutveckling alls? Oavsett kan jag anse att det är ett väldigt konstigt uttalande, skulle gärna se dig eller någon annan som tänker lika utveckla t.ex. Horizon Zero Dawn med samma grafiska nivå som klarar över 30FPS på PS4-hårdvaran

Och jag vet inte vart du köper dina filmer för 99kr heller, sist jag kollade så brukade en BR kosta runt 200kr eller 300kr om det är UHD - Enda gångerna jag ser billigare är om det är någon rea.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, 120 hz! Det i sig säger ju ingenting om själva prestandan i spelen. Hz != Fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag blir imponerad om de flesta spelen targetar ens 1080p 60fps. Jag blir väldigt imponerad om de targetar 4K 60 fps. Äter en hatt om de targetar 4K 120 fps.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: mycket snack ska de vara en prisvärd konsoll för mainstream så kommer den max klara 60fps om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du kanske missförstod mitt inlägg. Ja, HDMI 2.1 specar 48 Gbit/s, vilket räcker för (mer än) 3840 × 2160 @ 120 Hz, men TV-apparater och skärmar med stöd för det växer ju inte direkt på träd. Tänk vad tråkigt att sitta med en PG27UQ eller motsvarande och inte kunna köra full fräs från sin nya PS5 när den släpps.

De flesta har väl Tv kopplat till konsol och där är ju DP obefintligt.
När konsollen släpps så lär det vara Hdmi som gäller på Tv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ja allså det låter helt klart för bra för att vara helt sant. Vissa enklare eller äldre spel kanske kan köras i 4K 120hz men nya AAA väldigt tveksamt. Ska bli intressant att se hur den färdiga produkten presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

@Aka_The_Barf: Jo det är jag medveten om. Hade dock hoppats på någon information om bakåtkompatibilitet för de äldre generationerna.
Har ryktats om att bakåtkompatibilitet med de äldre generationerna skall finnas.
Än så länge ingen information från Sony om de blir så eller inte, i alla fall vad jag vet.

Kraften finns definitivt för emulering. Frågan är om de vill lägga pengar på programeringen?
Blir det kompatibelt till ps1 köper jag också. Senaste konsolen var super nintendo 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.