Permalänk
Medlem

Krävs varken en sabla otur eller att också ha kört stenhårt med Tv'n för att få inbränning på en OLED. Du kan t.o.m få tillfällig "inbränning" av att solen lyser på tv'n. lol

Skippa OLED om du ska ha den som datorskärm.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen tagit en OLED över QLED alla dagar i veckan, men skall du koppla TV till dator 8 timmar per dag blir det större risk för inbränningar av statiska element (taskbar etc.) än om man använder TV:n till mer "traditionellt" TV-tittande.

RTINGS har ett "real-world" test av burn in på OLED.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Current Stance (31/05/2019 - 9064 hours)

Original statement from 11/05/2018: After more than 5000 hours, there has been no appreciable change to the brightness or color gamut of these TVs. Long periods of static content have resulted in some permanent burn-in (see the CNN TVs), however the other TVs with more varied content don't yet have noticeable uniformity issues on normal content. As a result, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV. Those who display the same static content over long periods of time should consider the risk of burn-in though (such as those who watch lots of news, use the TV as a PC monitor, or play the same game with a bright static HUD). Those who are concerned about the risk of burn-in should go with an LCD TV for the peace of mind.

Sen kan man notera att testet gäller 2017 år modeller och inte nödvändigtvis korresponderar till 2019 års modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag hade personligen tagit en OLED över QLED alla dagar i veckan, men skall du koppla TV till dator 8 timmar per dag blir det större risk för inbränningar av statiska element (taskbar etc.) än om man använder TV:n till mer "traditionellt" TV-tittande.

RTINGS har ett "real-world" test av burn in på OLED.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Current Stance (31/05/2019 - 9064 hours)

Original statement from 11/05/2018: After more than 5000 hours, there has been no appreciable change to the brightness or color gamut of these TVs. Long periods of static content have resulted in some permanent burn-in (see the CNN TVs), however the other TVs with more varied content don't yet have noticeable uniformity issues on normal content. As a result, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV. Those who display the same static content over long periods of time should consider the risk of burn-in though (such as those who watch lots of news, use the TV as a PC monitor, or play the same game with a bright static HUD). Those who are concerned about the risk of burn-in should go with an LCD TV for the peace of mind.

Sen kan man notera att testet gäller 2017 år modeller och inte nödvändigtvis korresponderar till 2019 års modeller.

Tackar. Lutar nog åt en QLED. Tror den passar bättre min ändamål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

OLED kommer garanterat leda till inbränningar om den står på 8h/dagen och visar statiska element.

Oj här har vi en OLED-expert.

Permalänk
Medlem

Har sneglat lite på den här Samsung QLED QE65Q950R. Jag hittar inget info om HDMI version. Dom två större modellerna i serien har HDMI 2.1. Vad har den 65 tum modellen jag länkat har för HDMI version?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra fråga
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q9fn-vs-lg-c8...
Jag skulle inte oroa mig för inbränning på OLED.
Den största fördelen med QLED är ljusstyrka och OLED är svärta/mättnad. Så det beror rätt mycket på hur ljust du har i rummet den skall användas. Har använt min plasma enkom som monitor i 7 år utan problem med inbränning. Jag stänger aldrig ens av den utan låter datorn släcka skärmen efter 15 minuters inaktivitet. Ja, du läste rätt, den står på dygnet runt och jag har ingen inbränning. Vitt är ju dock lite grådassigt, detta är väl inte ett problem med WRGB-panelen i LGn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bra fråga
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q9fn-vs-lg-c8...
Jag skulle inte oroa mig för inbränning på OLED.
Den största fördelen med QLED är ljusstyrka och OLED är svärta/mättnad. Så det beror rätt mycket på hur ljust du har i rummet den skall användas. Har använt min plasma enkom som monitor i 7 år utan problem med inbränning. Jag stänger aldrig ens av den utan låter datorn släcka skärmen efter 15 minuters inaktivitet. Ja, du läste rätt, den står på dygnet runt och jag har ingen inbränning. Vitt är ju dock lite grådassigt, detta är väl inte ett problem med WRGB-panelen i LGn.

Vardagsrummet är rätt ljust. Vilken sorts TV passar då i vardagsrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Som sagt så kommer TVn stå på iaf 8 timmar om dagen och användas som dator skärm. Bara orolig att det blir inbränning pga statiska aktivitetsfältet när TVn är på så länge anslutet till datorn Man kanske kan dölja aktivitetsfältet för och slippa inbränningen som kanske kan hända? Hur många timmar tar det för och det ska bli inbränning?

Jag har en LG 55EC930v OLED sedan ca 5år som jag avänder precis så som du gör. Jag hade samma oro som dig om inbränning, så jag ser till att en lämplig svart skärmsläckare alltid går på när man inte använder datorn, har aldrig sett någon tendens till inbränning. Kan dock inte svara på om det hade blivit något inbränt om jag inte använt skärmsläckaren.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Har sneglat lite på den här Samsung QLED QE65Q950R. Jag hittar inget info om HDMI version. Dom två större modellerna i serien har HDMI 2.1. Vad har den 65 tum modellen jag länkat har för HDMI version?

Alla samsung 2019 ned till RU8-serien använder funktioner från HDMI 2.1-specen, till exempel VRR, ALLM och eARC. Det är endast Q90R och 8K-modellen Q950R som använder 48 Gbps-funktionen och kan matas med 4K/120 eller 8K/60 via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla samsung 2019 ned till RU8-serien använder funktioner från HDMI 2.1-specen, till exempel VRR, ALLM och eARC. Det är endast Q90R och 8K-modellen Q950R som använder 48 Gbps-funktionen och kan matas med 4K/120 eller 8K/60 via HDMI.

Hittar inte någonstans att Q90R stödjer HDMI 2.1. Tror bara att 8K modellerna från 2019 stödjer HDMI 2.1.

Permalänk
Bildexpert 📺

@socsoc: Som jag skriver hanterar alla 2019 Samsung ned till och med RU8-serien funktioner från HDMI 2.1-specen. Ifall du är ute efter 48 Gbps-kapaciteten är det Q90R och Q950R som gäller. Har skrivit om det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/27234

Permalänk
Medlem

DisplayPort har en bandbredd på 32Gbit. Om man med hjälp av en adapter kopplar DisplayPort tilll HDMI 2.1. Kan man få då 8K 60Hz 4:4:4 eller vad är det bästa man kan få?

Permalänk
Bildexpert 📺

@socsoc: Någon adapter/omvandlare för DP-till- 48 Gbps FRL-HDMI finns ännu inte på kartan. Och skulle en sådan komma är maximal bandbredd det som är möjligt via rådande DP-standard, dvs 32 Gbps och 4K med 10 bitar HDR 4:4:4 vid 98 Hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Oj här har vi en OLED-expert.

Oled expert?

Ta en titt på rtings, de har 2 tester, som körts i över 1 år vardera nu. Ett av dem.
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Diskutera med HDTVTest eller Laxpudding.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite och är sugen på en 8K TV men det finns ju inte AV-receiver eller Soundbar som klarar av 8K. Hur länge tror ni det tar för AV-receiver och Soundbar kunna stödja 8K med HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Har funderat lite och är sugen på en 8K TV men det finns ju inte AV-receiver eller Soundbar som klarar av 8K. Hur länge tror ni det tar för AV-receiver och Soundbar kunna stödja 8K med HDR?

Och hur länge tar det tills det kommer videomaterial med 8k?
Ett par år skulle jag tro...
Men jag köpte en NADT758v3 som har MDC-moduler så om det finns behov att komma upp till 8k så byter man ut ett kort i recievern istället för att köpa en helt ny. Om det kommer ett sådant kort dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Och hur länge tar det tills det kommer videomaterial med 8k?
Ett par år skulle jag tro...
Men jag köpte en NADT758v3 som har MDC-moduler så om det finns behov att komma upp till 8k så byter man ut ett kort i recievern istället för att köpa en helt ny. Om det kommer ett sådant kort dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet för mig är att jag sitter med en taskig budget TV så jag behöver en TV och vänta 1 år känns länge då. Om hade lite koll på vad som kommer så skulle det vara lättare och värt att vänta på. Kommer vi se kanske nya 8K TV från Samsung som kanske är bättre än dagens modeller?

Permalänk
Medlem

När jag köpte min QE65Q9FN för 3 månader sedan föll det helt enkelt på risken av inbränning på oled. Samsung lämnar 10 års garanti mot inbränning på Qled vilket jag aldrig sett en enda Oled leverantör göra.. LG har fett bra Oleds men det spelar ingen roll i slutänden hur bra den än var innan den fick sin inbränning,det kommer ändå vara fett störande när det sitter där. LG har till och med haft problem med inbränning på sina telefoners Oled skärmar. Jag har ps4 och Xbox 1x inkopplat och det står med stillbild tills samsung släckaren går igång flera ggr om dagen och har inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@socsoc: Artikeln säger: "Expects devices with HDMI 2.1 output to be available in the coming quarters." (13 jun 2019)

Det vill säga, det kommer när det kommer. Planera dina köp utifrån vad som är möjligt och gångbart idag. Blir lite enklare så. 8K har precis börjat och det kommer dröja innan alla möjligheter är tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa med 75 tum är mest prisvärda? Q9FN, Q70R, Q80R, Q85R.

Permalänk
Bildexpert 📺

@socsoc: "Prisvärd" är en fråga om den personliga ekonomin och vad man själv drar för gränser.

Q9FN är 4K-toppmodellen från 2018 medan de andra är 2019-modeller och därför ännu inte på sin lägsta prisnivå. Man enkelt titta på siffran och räkna med att högre siffra är en bättre apparat.

Q9FN ersätts av Q90R och det är en ganska stor förbättring med panelen mot Q9FN i fråga om betraktningsvinklar (UVA-filtret) samt att Q90R har 48 Gbps över HDMI. De övriga 2019-4K-modellerna saknar detta. Q85 och Q80-modellerna har dock UVA-filtret.

Går igenom dessa skillnader i artikeln jag länkade till tidigare: https://www.sweclockers.com/artikel/27234

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan HDMI 2.0a och HDMI 2.0b? Klarar Samsung Q90R av 4K 60Hz 4:4:4 10bit med GTX 1050Ti?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Vad är skillnaden mellan HDMI 2.0a och HDMI 2.0b? Klarar Samsung Q90R av 4K 60Hz 4:4:4 10bit med GTX 1050Ti?

Skillnaden mellan 2.0a och 2.0b är att specifikationen med 2.0b också inkluderar en beskrivning för hur HLG-HDR ska inkluderas i metadata.

Återigen, som alltid och för evigt med HDMI: Fråga inte efter version, fråga efter funktion. Vad som står i specen säger ingenting om vad som fungerar eller inte på enskilda produkter.

Vill du köra 4K, 60Hz, 4:4:4 och 10bit så fungerar det inte eftersom det kräver 22+ Gbps, vilket är mer än vad som kan skickas över HDMI-TMDS med gräns 18 Gbps. Samsung Q90R ska däremot ha en eller två HDMI-ingångar som klarar 48 Gbps HDMI-FRL

Däremot kommer ett GTX 1050Ti aldrig att skicka av detta, utan du måste vänta in en ny generation grafikkort för att kunna köra 4K, 60Hz, 4:4:4 och 10bit via just HDMI-FRL

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hittar inte någonstans att Q90R stödjer HDMI 2.1. Tror bara att 8K modellerna från 2019 stödjer HDMI 2.1.

Ser massa kloka svar som även hjälper mig, men vänta lite nu. Finns väll inget av de ens nya grafikkorten som har HDMI 2.1? Kanske går fixa till i framtida FW uppdateringar? Men ändå, personligen kommer jag vänta med OLED tills kanske 2019 LG med HDMI 2.1 kommer ner i pris. Riktigt sugen på OLED!

Skrivet av Laxpudding:

--- Däremot kommer ett GTX 1050Ti aldrig att skicka av detta, utan du måste vänta in en ny generation grafikkort för att kunna köra 4K, 60Hz, 4:4:4 och 10bit via just HDMI-FRL

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Finns väll inget av de ens nya grafikkorten som har HDMI 2.1? Kanske går fixa till i framtida FW uppdateringar?

Återigen: HDMI 2.1 är en specifikation, inte en funktion. Det finns finesser från HDMI 2.1-specen som ska gå att addera via firmware i en del fall, likt ALLM och VRR, ifall bara AMD och Nvidia verkligen vill. Jämför med hur sådana funktioner adderats till exempelvis Xboxen trots hårdvara av äldre modell.

Men 48 Gbps kräver rimligen helt nya kretsar då det torde vara omöjligt att addera funktioner som kräver en ny typ av signalhantering (FRL mot TMDS) samt en tredubbling av kapaciteten i hur dessa signaler genereras. Det lär komma först med nästa generation grafikkretsar, likt Nvidia Ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@socsoc: Som jag skriver hanterar alla 2019 Samsung ned till och med RU8-serien funktioner från HDMI 2.1-specen. Ifall du är ute efter 48 Gbps-kapaciteten är det Q90R och Q950R som gäller. Har skrivit om det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/27234

Q90R modellen är väl en 4K panel och kan bara köras i 4K oavsett 48 Gbit kapacitet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Q90R modellen är väl en 4K panel och kan bara köras i 4K oavsett 48 Gbit kapacitet?

Oklart ifall Q90R tar emot en 8K-signal ja. Men 4K i 120 Hz med 10 bitars 4:4:4 kräver någonstans runt 36 effektiva Gbps där 48 Gbps FRL är 42,6 effektiva Gbps. 12 bitar 4K/120 är precis på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@socsoc: Som jag skriver hanterar alla 2019 Samsung ned till och med RU8-serien funktioner från HDMI 2.1-specen. Ifall du är ute efter 48 Gbps-kapaciteten är det Q90R och Q950R som gäller. Har skrivit om det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/27234

Pratade med deras support och dom sa att Q90R har inte 48 Gbps kapacitet. One Connect boxen skulle uppgraderas så den får HDMI 2.1 i framtiden men när visste inte dom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Pratade med deras support och dom sa att Q90R har inte 48 Gbps kapacitet. One Connect boxen skulle uppgraderas så den får HDMI 2.1 i framtiden men när visste inte dom.

Ah - bra att veta. Min information kommer direkt från Samsung/Korea i och med att jag möte dem tidigare i våras inför lansering av årets modeller. Att det dröjer med nya boxen är förstås inte informationen de gav då...

Men som skrivet tidigare: vill du säkra de här funktionerna bör du nog vänta till nästa års utbud. Det lär komma stora ändringar lagom till CES 2020.