AMD avslutar licensiering av x86-relaterad teknik till kinesiska marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

AMD är ett amerikanskt företag.. TSMC är ett Taiwanesiskt företag med fabriker i Taiwan så hur du än vänder och vrider på det så kommer inte AMDs produkter från en diktatur.

Du får gärna ta en titt vem som är delägare/investerare i AMD och även global foundry.
Utan detta företag hade inte AMD existerat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du får gärna ta en titt vem som är delägare/investerare i AMD och även global foundry.
Utan detta företag hade inte AMD existerat.

De tre största ägarna i AMD är Lisa T Su (Från Taiwan), Mark D Papermaster och Devinder Kumar. Global Foundries ägs av Mubadala Group som är från Abu Dahbi. Så var exakt vill du att jag ska kolla?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De tre största ägarna i AMD är Lisa T Su (Från Taiwan), Mark D Papermaster och Devinder Kumar. Global Foundries ägs av Mubadala Group som är från Abu Dahbi. Så var exakt vill du att jag ska kolla?

Du har redan listat företaget i fråga.

Hur kan man tycka att Kina ej är ok men statsägt företag från ett land som inskränker på mänskliga rättigheter. Du tycker allmänna halshuggningar och steningar är ok?

Som sagt om man inte vill stödja diktaturer som Kina varför är det ok att stödja andra diktaturer?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du har redan listat företaget i fråga.

Hur kan man tycka att Kina ej är ok men statsägt företag från ett land som inskränker på mänskliga rättigheter. Du tycker allmänna halshuggningar och steningar är ok?

Som sagt om man inte vill stödja diktaturer som Kina varför är det ok att stödja andra diktaturer?

Men hur exakt stödjer man diktaturer om man köper AMD produkter med tanke på att AMD inte köper kretsar från GlobalFound? När deras APU:er får Zen 2 så finns det inget i AMDs sortiment som är skapade av Global Foundries. Sedan att GlobalFoundries fabriker ligger i USA är tydligen något man ska ignorera?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men hur exakt stödjer man diktaturer om man köper AMD produkter med tanke på att AMD inte köper kretsar från GlobalFound? När deras APU:er får Zen 2 så finns det inget i AMDs sortiment som är skapade av Global Foundries. Sedan att GlobalFoundries fabriker ligger i USA är tydligen något man ska ignorera?

lisa Su äger typ 1.8%, Företaget du nämner äger mer än så utav AMD genom flera av sina förgreningar. Investment, development m.m.

Känns väldigt knepigt att någon försöker okeja ett företag som ägs och som är investerare som är just statligt ägt av en Diktatur.

Jag försöker hålla mig borta från att stödja sådana företag om jag kan men är ofta ganska svårt att undvika helt ändå men att försöker säga att det e ok antingen genom okunskap eller helt enkelt pga fanboism är lite, hmm ska vi säga lustigt?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

lisa Su äger typ 1.8%, Företaget du nämner äger mer än så utav AMD genom flera av sina förgreningar. Investment, development m.m.

Känns väldigt knepigt att någon försöker okeja ett företag som ägs och som är investerare som är just statligt ägt av en Diktatur.

Jag försöker hålla mig borta från att stödja sådana företag om jag kan men är ofta ganska svårt att undvika helt ändå men att försöker säga att det e ok antingen genom okunskap eller helt enkelt pga fanboism är lite, hmm ska vi säga lustigt?

Halmgubbe kallas det där för. Jag yttrade inte mig om GlobalFoundries och om jag ansåg det rätt eller inte att använda sig av dessa utan att oberoende hur man ser på företaget så har AMD inget med dem när deras APU:er ändrar arkitektur. Vilket borde ske någon gång nästa år. Så att förutsätta att en produkt från AMD skulle innebära att man köpt en produkt från en diktatur går ju inte eftersom en stor del av deras produktportföljt idag är skapade av TSMC.

Angående de grupper och företag som äger mest delar av AMD så är 9 av 10 grupper Amerikanska.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Halmgubbe kallas det där för. Jag yttrade inte mig om GlobalFoundries och om jag ansåg det rätt eller inte att använda sig av dessa utan att oberoende hur man ser på företaget så har AMD inget med dem när deras APU:er ändrar arkitektur. Vilket borde ske någon gång nästa år. Så att förutsätta att en produkt från AMD skulle innebära att man köpt en produkt från en diktatur går ju inte eftersom en stor del av deras produktportföljt idag är skapade av TSMC.

Angående de grupper och företag som äger mest delar av AMD så är 9 av 10 grupper Amerikanska.

vadå halmgubbe... du menar att du gör en halmgubbe för jag förstår inte hur det jag säger är just utav sådan natur.

Jag pratar så klart om AMD i första hand, nämnde bara Global Foundry för att de har samma ägare/investerare.

Tsmc har som andra amerikanska/internationella företag fabriker i just Kina, och är man emot diktaturer så borde man självklart undvika dem oxå, annars är det ju ren och skär hyckleri om man inte vill ha något med Kina eller liknande diktaturer att göra.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vadå halmgubbe... du menar att du gör en halmgubbe för jag förstår inte hur det jag säger är just utav sådan natur.

Jag pratar så klart om AMD i första hand, nämnde bara Global Foundry för att de har samma ägare/investerare.

Tsmc har som andra amerikanska/internationella företag fabriker i just Kina, och är man emot diktaturer så borde man självklart undvika dem oxå, annars är det ju ren och skär hyckleri om man inte vill ha något men Kina eller liknande diktaturer att göra.

Din halmgubbe ligger i att du förutsätter att jag på något sätt skulle gilla eller strunta i att Global Foundry ägs av en grupp vars huvudkontor ligger i Abu Dhabi.. vilket jag inte ens sagt något personligt om. Jag stipulerade bara att GlobalFound låg i Abu Dhabi. Alltså är det en halmgubbe.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Din halmgubbe ligger i att du förutsätter att jag på något sätt skulle gilla eller strunta i att Global Foundry ägs av en grupp vars huvudkontor ligger i Abu Dhabi.. vilket jag inte ens sagt något personligt om. Jag stipulerade bara att GlobalFound låg i Abu Dhabi. Alltså är det en halmgubbe.

Jag förutsätter inget, bara påpekar att det är lustig att någon försöker försvara ett företag ang detta. Jag bryr mig inte ett dugg om Global Foundry i detta sammanhang då det gäller AMD. Att gång på gång peka ut Global Foundry som den fula fisken för att okeja AMD är skevt för mig.

För alla dina inlägg känns som just att du vill försvara AMD, att det är okey, att de fula fiskarna inte har något med AMD att göra osv... Jag vet ej om du tycker att det är bra att säg stödja dessa fula fiskar men att du tydligen försöker förminska deras inblandning i AMD, om det är pga okunskap eller ej vet jag inte men är väldigt olustigt...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Jag yttrade inte mig om GlobalFoundries och om jag ansåg det rätt eller inte att använda sig av dessa utan att oberoende hur man ser på företaget så har AMD inget med dem när deras APU:er ändrar arkitektur.

Om man ska bojkotta allt från diktaturer (eller rent allmänt "elaka" stater) blir det rätt omöjligt att köpa någon form av modern konsumentelektronik. Här får man nog bara vara pragmatisk: man kan vara kritisk mot t.ex. diktaturer, men om man anser sig behöva datorer, telefoner eller liknande får man nog acceptera att vissa saker är tillverkade på "dåliga" platser.

För övrigt så är Zen 2 rätt ordentligt beroende av både TSMC (tillverkare av CPU-kretsen) och GF (tillverkare av IO-kretsen). Svårt att se hur det gör AMD vare sig god eller ond, det är ett börsnoterat företag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer