Microsoft smyger in stöd för variabel bildsynkronisering i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft smyger in stöd för variabel bildsynkronisering i Windows 10

Nyligen lanserade Windows 10 1903 innehåller stöd för variabel bilduppdatering (VRR) för DirectX 11-titlar i fullskärmsläge – även för spel som inte stöder tekniken officiellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Tur den är av default

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hmm, det här ska vi testa :> Finns det någon lista på större spel som saknar stödet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Hur får man Windows i den färgen? Ser ut som glas tema?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visste inte att spelen måste stödja det. Trodde det var drivrutinerna som tog hand om det.

Permalänk
Inaktiv

Någon sådant alternativ har jag inte på min 1903 installation.

Antar att det inte fungerar med Nvidiakort samt Freesync-skärm

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, det här ska vi testa :> Finns det någon lista på större spel som saknar stödet?

Som jag förstår det rör det sig främst om ett urval UWP-baserade spel som köpts via Microsoft Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Hur får man Windows i den färgen? Ser ut som glas tema?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det nya Light temat i 1903.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som jag förstår det rör det sig främst om ett urval UWP-baserade spel som köpts via Microsoft Store.

Hmm, okey. Är det dx11-titlar från MS som saknar funktionen, eller är funktionen bara tillgänglig på uwp-titlar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av korvOlle:

Hur får man Windows i den färgen? Ser ut som glas tema?

Skickades från m.sweclockers.com

i 1903 kan du välja mellan ljust eller mörkt tema om det är det du menar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Tror du gör det under inställningar, färger, och kryssar ur rutorna på den sidan

Skrivet av Oneone:

Det är det nya Light temat i 1903.

Skrivet av galenmyra:

i 1903 kan du välja mellan ljust eller mörkt tema om det är det du menar

Ah, då skall jag kika på det. Tack!

Permalänk
Medlem

Verkar vara ändringar för drivers också

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/broean/psa_windows_1...

"Windows 10 1903 will push DCH variants of drivers"

verkar vara för UWP bara? har för mig G-sync hade problem med UWP appar förut men tror det är fixat sedan något år tillbaka.

snott ifrån reddit.

"This doesn't do what you think it does. All win32 DirectX applications in fullscreen exclusive mode can use VRR natively through the GPU driver.

This is to support UWP games that came out prior to MS enabling unlocked framerates and VRR in UWP back in 2016.

The problem was the update didn't work retroactively for DX11.1 titles released on the Windows Store prior to that date, the game itself needed support. This update in 1903 effectively forces those older UWP applications to use VRR. It's not useful in most circumstances."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så hur ser man ens denna inställning? Har senaste Windows uppdateringen, har Gsync monitor och har ett gkort som bör stödja detta och har senaste Nvidia drivaren.

Men får inte upp någon inställning för det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Vrr fungerar redan i alla vanliga Windows spel utan något särskilt stöd, det här är som sagt för UWP (om jag förstått allt rätt!).

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bs429x/windows_10_1903_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, okey. Är det dx11-titlar från MS som saknar funktionen, eller är funktionen bara tillgänglig på uwp-titlar?

DX11-titlar som släppts på UWP-plattformen och inte uppdaterats med stöd för VRR. Microsoft hade rätt grova restriktioner för spelbaserade UWP-appar förut (låst bildfrekvens och inget stöd för VRR) men patchade bort det för några år sedan med en ny uppdatering. Uppdateringen krävde dock att spelutvecklarna själva la in stöd för både upplåst bildfrekvens och VRR i sina titlar för att sedan pusha ut en patch.

Permalänk
Medlem

Joker Production på youtube påstod att Ryzen har problem med 1903. Spel kraschar. Alla har inte problem dock

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

När får man den här uppdateringen? Sitter fortfarande kvar i 1809.

Permalänk
Medlem

Så VRR är alltså en lösning där man kan använda gsync/freesync på äldre spel?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

När får man den här uppdateringen? Sitter fortfarande kvar i 1809.

Går att ladda ner via Microsoft och därefter köra en uppgradering alternativt ny installation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

men vissa spel utvecklade för det äldre DirectX 11-gränssnittet stöder inte alltid tekniken.

Hade ingen aning. Låter rörigt. Trodde det var på systemnivå redan och så var det klart, liksom.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av thomson:

Går att ladda ner via Microsoft och därefter köra en uppgradering alternativt ny installation.

Skrivet av ToddTheOdd:

Okej så det är en standalone uppgradering, osäker på om man ska uppdatera eller installera om. Känns alltid drygt att behöva installera om allt och sen är jag orolig över det man har hört om att Ryzen system krashar m.m.
Har en R5 2600 med Vega56 burk så lite nojjig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Okej så det är en standalone uppgradering, osäker på om man ska uppdatera eller installera om. Känns alltid drygt att behöva installera om allt och sen är jag orolig över det man har hört om att Ryzen system krashar m.m.
Har en R5 2600 med Vega56 burk så lite nojjig.

Ingen fara, den installerar om Windows bara men allt kommer att se ut och fungera som tidigare (förhoppningsvis), om du stöter på problem så är det enkelt att rulla tillbaka.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Joker Production på youtube påstod att Ryzen har problem med 1903. Spel kraschar. Alla har inte problem dock
https://www.youtube.com/watch?v=Sx-Z6-kyjLM

Verkar som alla dom här uppdateringarna ger allvarliga problem VARJE gång. Varje gång jag funderar på att överge win7 så händer nått spektakel med nya win 10. Men snart måste man väll byta, ska bli intressant: är det OC'n eller wins nya uppdatering som crashar allt lite då och då?
Har man ryzen känns det som fel tilfälle just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Gör som jag annars. Skaffa Windows 10 Pro och använd uppdaterings branch-nivån för företag. Då fördröjs alla funktionsuppdateringar tills allvarliga buggar är åtgärdade. Men säkerhetsuppdateringar installeras utan fördröjning.

Har nu hittills haft 0% problem efter flera års Win 10 användande.

Permalänk
Medlem

jag får inte upp det alternativet i grafikinställningarna, jag har windows 10 1903 installerad och g-sync skärm med gtx 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Så hur ser man ens denna inställning? Har senaste Windows uppdateringen, har Gsync monitor och har ett gkort som bör stödja detta och har senaste Nvidia drivaren.

Men får inte upp någon inställning för det.

Samma här. Nåja, man kanske inte missar något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

@Aka_The_Barf: Gör som jag annars. Skaffa Windows 10 Pro och använd uppdaterings branch-nivån för företag. Då fördröjs alla funktionsuppdateringar tills allvarliga buggar är åtgärdade. Men säkerhetsuppdateringar installeras utan fördröjning.

Har nu hittills haft 0% problem efter flera års Win 10 användande.

Det där måste jag forska vidare i det låter ju väldigt bra faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@anon12433 @Tenerezza @cirnocirno @klotim @mnsn @Mocka

Uppdatering för er som vill veta. Jag har precis varit i ett långt samtal med några från Microsoft på grund av att jag inte fick upp det här alternativet och det visar sig att det som sägs online, att både G-sync of Free-sync skall funka med detta inte stämmer. När det kommer till G-sync så funkar inte VRR och du kan endast få upp alternativet om du stänger av G-sync och sedan startar om datorn.

Free-sync vet jag inte hur det är med eftersom jag inte har något AMD kort tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladrason:

@veckans @Tenerezza @cirnocirno @klotim @mnsn @Mocka

Uppdatering för er som vill veta. Jag har precis varit i ett långt samtal med några från Microsoft på grund av att jag inte fick upp det här alternativet och det visar sig att det som sägs online, att både G-sync of Free-sync skall funka med detta inte stämmer. När det kommer till G-sync så funkar inte VRR och du kan endast få upp alternativet om du stänger av G-sync och sedan startar om datorn.

Free-sync vet jag inte hur det är med eftersom jag inte har något AMD kort tyvärr.

Tack för att du kollade.
Kommer inte att stänga av G-sync så låter någon annan testa VRR

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9