"Stor" Eaton 10kva UPS

Permalänk
Medlem

"Stor" Eaton 10kva UPS

Osäker på vart denna passar så lägger den här.

Jag har en Eaton 9140 (om jag mnns modellnumret rätt) 10kva UPS hemma som ALDRIG använts. Batterierna har således legat ett par år utan minsta användning. Jag förstår att de självurladdar, men har läst att det inte behöver vara omöjligt att få liv i dem. Någon som vet hur jag gör för att försöka få liv i enheten och batterierna?

Jag har inte testat koppla in eller något ännu. Kanske är det bara att koppla in det hela och hålla tummarna som är första steget?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Vila i frid

Det är vanliga 12 volts "lead-acid" batterier. Plocka ur batterierna och ladda mha batteriladdaren för bilen.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur/var ska du ansluta den ? Enheten har ju för bövelen enfasmatning och drar 48 A och det är inte direkt vanligt med en sådan matning och det skulle ju också bli en stor snedbelastning på elnätet om du nu kunde koppla in den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur/var ska du ansluta den ? Enheten har ju för bövelen enfasmatning och drar 48 A och det är inte direkt vanligt med en sådan matning och det skulle ju också bli en stor snedbelastning på elnätet om du nu kunde koppla in den.

Som sagt lite osäker på modellen, men den jag har kan kopplas 3-fas 400V, sedan kan den 1-fas också.
Har uttag för 3-fas i garaget och funderade på att använda det.
Själv varit lite fundersam kring belastning, men frågade elektiker som var hemma om det, visade kopplingsschema för den osv, och fick som svar att jag kan koppla den i mitt befintliga. Men kommer nog fråga ett par extra gånger för att vara säker

Edit:
Följande återfinns på UPS'en. Som synes talas det om bypass, input och output med en massa olika värden

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av inquam:

Som sagt lite osäker på modellen, men den jag har kan kopplas 3-fas 400V, sedan kan den 1-fas också.
Har uttag för 3-fas i garaget och funderade på att använda det.
Själv varit lite fundersam kring belastning, men frågade elektiker som var hemma om det, visade kopplingsschema för den osv, och fick som svar att jag kan koppla den i mitt befintliga. Men kommer nog fråga ett par extra gånger för att vara säker

Edit:
Följande återfinns på UPS'en. Som synes talas det om bypass, input och output med en massa olika värden

https://content.screencast.com/users/damien_5551/folders/Snagit/media/b6fcfdb9-a692-49db-b5a2-4a1ca306588a/06.05.2019-14.27.png

Då är det inte exakt samma som den jag fick upp manualen för, 3 fas gör det ju lite enklare men det är trotts allt få villor som har mer än 16 A matningar idag så även om upsen i sig antagligen är av bra kvalitet så är den så stor att den antagligen är oanvändbar för annat än riktiga serverrum pga att du måste ha en så kraftig elmatning att det kostar ganska mycket.
Har du kollat om det är tekniskt möjligt att koppla in den, har du tillräckligt kraftiga säkringar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är många år sedan man höll på med el så svårt att känna sig "säker". 25A huvudsäkring vet jag iaf att jag har

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av inquam:

Det är många år sedan man höll på med el så svårt att känna sig "säker". 25A huvudsäkring vet jag iaf att jag har

Då har du lite marginal men UPSen är nog väldigt onödigt stor för hemmabruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det är många år sedan man höll på med el så svårt att känna sig "säker". 25A huvudsäkring vet jag iaf att jag har

Skrivet av mrqaffe:

Då har du lite marginal men UPSen är nog väldigt onödigt stor för hemmabruk.

Jag skulle tro att den inte drar 48 A för att ladda batterierna och driva någon enstaka burk. 48 A är nog när den levererar max i bypass-läge.

Köp en effekt/energimätare, koppla in och se vad du får för belastningsström så får du svart på vitt om din anläggning klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag skulle tro att den inte drar 48 A för att ladda batterierna och driva någon enstaka burk. 48 A är nog när den levererar max i bypass-läge.

Köp en effekt/energimätare, koppla in och se vad du får för belastningsström så får du svart på vitt om din anläggning klarar det.

Tanken var att driva typ en pfsense router (en i7 4790), en server (dubbla 8 core Xeon), fiberbox, wifi AP och möjligen något annat.
De drivs idag av en konsument UPS från APC som säger att den klarar typ 20 min, men gör strömen så verkar det vara mera 5 min.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Vila i frid

Strömavbrott? Fiber? Så länge din ISP inte har UPS i andra änden av din mediakonverters fiber lär du inte bli behjälpt av större UPS. Låt allt annat än 2xcpu servern gå i backen och ta ned den kontrollerat.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är drifttid du jagar så är det batterikapaciteten som är det du ska gå på och inta upsens storlek, det finns en del "rimligt stora" som kan ansluta externa batterier så att du kan få upp antalet Wh i stället för att överdimensionera VA.
Din ups har inte jättestort inbyggt batteri utan de hänvisar till externa batterimoduler i manualen om man ska ha långa drifttider på batteri, den är väl iofs större än en hemmamodell men det är ju inget batterimonster utan den är mer tänkt att klara en kontrollerad avstängning av en server eller täcka upp medans nödkraftverket startar upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.